NEOMODALITETA = (NOVOMODALITETA)

ANG: neo-modality; NEM: Neomodalitat; FR: neomodalite; IT: neomodalita, neomodalismo (gl. KM).

ET: Predpona neo- iz grÅ¡. néos = nov, prevaja se kot novo-; ♩modaliteta♩.

D: »(Naziv za) uporabo modusnih ♩lestvic♩ (tj. ♩modusov♩ – op. N. G.) in ♩harmonij♩ v sodobnem glasbenem delu. Skladatelji, kot so B. Bartók (ki je preučeval modusno folklorno glasbo1 MadÅŸarske, Romunije in Transilvanije ter to gradivo vključil v lastna dela, npr. v Mikrokozmos), J. Sibelius (IV. simfonija), A. Copland (Violinska sonata), R. Harris (AmeriÅ¡ke balade) in R. Thompson (I. godalni kvartet), so znova obdelovali zmogljivost modusne strukture, da bi dobili zvokovno različnost, ki je ne ovirajo kakÅ¡ne omejitve diatonskih durovih in molovih ♩lestvic♩. Tudi ♩rock♩ glasbeniki učinkovito uporabljajo modusne melodije in harmonske progresije. Pogosto uporabljajo paralelne modusne harmonske obrazce in se izogibajo tradicionalnemu prizvoku avtentične kadence z uporabo frigijske kadence in zniÅŸanjem VII. stopnje (vodilni ton).« (‹FR›, 57)

KM: N. – kot je razbrati iz D – predvideva tudi določeno oÅŸivljanje srednjeveÅ¡kih ♩modusov♩, ne le uporabo novih lestvičnih ♩sistemov♩, ki nimajo zveze z dur-molovo ♩tonaliteto♩. (O uporabi teh ♩modusov♩ v ♩glasbi 20. stoletja♩ gl. VINCENT 1974.) Zanimiva je n. pri Bartóku: po eni strani je znano njegovo stališče, po katerem mu je Å¡tudij folklore omogočil, da se osvobodi vladavine dur-molove ♩tonalitete♩ (SZABOLCSI 1972: 94), po drugi strani se drugi pomen ♩modalitete♩ po D 1 nanaÅ¡a na neevropske tonske ♩sisteme♩. Pri Bartóku bi torej n. lahko imela svoj polni pomen.

V ‹RIC›, Ill, 265–266, je pridevnik »neomodale« povezan z glasbo, ki temelji na ♩lestvicah♩, drugačnih od dur-molove tonalitetne ♩lestvice♩, čeprav je, prav tako v ‹RIC›, Ill, 190, 192, peti pomen ♩modusa♩ omejen prav na dur-molovo tonalitetno ♩lestvico♩ (prim. KR ♩modusa♩).

V ‹BASS›, Ill, 321, je »neomodalnost« (= »neomodalismo«) definirana kot »pojem, (ki se) v evoluciji glasbenega jezika … nanaÅ¡a na interes za staro ♩modaliteto♩, ki so jo gojili mnogi glasbeniki v drugi polovici 19. stoletja. TakÅ¡no stališče se kaÅŸe v uporabi gregorijanskih ♩modusov♩ in v izdelavi novih … ♩modusov♩, navdihnjenih z zunajevropsko glasbo«. Pojem je problematičen ne samo pomensko, temveč tudi oblikovno glede na pripono -izem, ki naj bi označevala slog […]. Prim. tudi pojem »polimodalizem« (= »polimodalismo«) iz istega vira (‹BASS›, Ill, 679) oz. razpravo o njem v KM ♩polimodalitete♩ .

KR: Če n., kakor ♩modaliteto♩, Å¡tejemo za nov »skupni naziv« za ♩sistem♩ kateregakoli ♩modusa♩ (gl. D 1 in KR ♩modalitete♩), je pojem n. nesmiseln. Ampak boljÅ¡ega ni!

V prevodu D je uporabljena pridevniÅ¡ka oblika »modusni«, ne »modalni« (gl. KM ♩modalnosti♩ in KR ♩modusa♩).

GL: ♩modaliteta♩, ♩modus♩.

PRIM: (♩neomodalitetnost♩) = (♩neomodalnost♩), ♩polimodaliteta♩.

‹APE›, 190: ‹GR6›, XIII, 107 = kot pridevnik »neo-modal«; ‹HO›, 619–620; ‹SLON›, 1471

1 V izvirniku se omenja »folk music«. Gl. KR ♩folka, folk glasbe, folk stila♩.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!