ANG: neo-modality; NEM: Neomodalitat; FR: neomodalite; IT: neomodalita, neomodalismo (gl. KM).
ET: Predpona neo- iz grÅ¡. néos = nov, prevaja se kot novo-; âŠmodalitetaâŠ.
D: »(Naziv za) uporabo modusnih âŠlestvic⊠(tj. âŠmodusov⊠â op. N. G.) in âŠharmonij⊠v sodobnem glasbenem delu. Skladatelji, kot so B. Bartók (ki je preuÄeval modusno folklorno glasbo1 MadÅŸarske, Romunije in Transilvanije ter to gradivo vkljuÄil v lastna dela, npr. v Mikrokozmos), J. Sibelius (IV. simfonija), A. Copland (Violinska sonata), R. Harris (AmeriÅ¡ke balade) in R. Thompson (I. godalni kvartet), so znova obdelovali zmogljivost modusne strukture, da bi dobili zvokovno razliÄnost, ki je ne ovirajo kakÅ¡ne omejitve diatonskih durovih in molovih âŠlestvicâŠ. Tudi âŠrock⊠glasbeniki uÄinkovito uporabljajo modusne melodije in harmonske progresije. Pogosto uporabljajo paralelne modusne harmonske obrazce in se izogibajo tradicionalnemu prizvoku avtentiÄne kadence z uporabo frigijske kadence in zniÅŸanjem VII. stopnje (vodilni ton).« (â¹FRâº, 57)
KM: N. â kot je razbrati iz D â predvideva tudi doloÄeno oÅŸivljanje srednjeveÅ¡kih âŠmodusovâŠ, ne le uporabo novih lestviÄnih âŠsistemovâŠ, ki nimajo zveze z dur-molovo âŠtonalitetoâŠ. (O uporabi teh âŠmodusov⊠v âŠglasbi 20. stoletja⊠gl. VINCENT 1974.) Zanimiva je n. pri Bartóku: po eni strani je znano njegovo staliÅ¡Äe, po katerem mu je Å¡tudij folklore omogoÄil, da se osvobodi vladavine dur-molove âŠtonalitete⊠(SZABOLCSI 1972: 94), po drugi strani se drugi pomen âŠmodalitete⊠po D 1 nanaÅ¡a na neevropske tonske âŠsistemeâŠ. Pri Bartóku bi torej n. lahko imela svoj polni pomen.
V â¹RICâº, Ill, 265â266, je pridevnik »neomodale« povezan z glasbo, ki temelji na âŠlestvicahâŠ, drugaÄnih od dur-molove tonalitetne âŠlestviceâŠ, Äeprav je, prav tako v â¹RICâº, Ill, 190, 192, peti pomen âŠmodusa⊠omejen prav na dur-molovo tonalitetno âŠlestvico⊠(prim. KR âŠmodusaâŠ).
V â¹BASSâº, Ill, 321, je »neomodalnost« (= »neomodalismo«) definirana kot »pojem, (ki se) v evoluciji glasbenega jezika … nanaÅ¡a na interes za staro âŠmodalitetoâŠ, ki so jo gojili mnogi glasbeniki v drugi polovici 19. stoletja. TakÅ¡no staliÅ¡Äe se kaÅŸe v uporabi gregorijanskih âŠmodusov⊠in v izdelavi novih … âŠmodusovâŠ, navdihnjenih z zunajevropsko glasbo«. Pojem je problematiÄen ne samo pomensko, temveÄ tudi oblikovno glede na pripono -izem, ki naj bi oznaÄevala slog […]. Prim. tudi pojem »polimodalizem« (= »polimodalismo«) iz istega vira (â¹BASSâº, Ill, 679) oz. razpravo o njem v KM âŠpolimodalitete⊠.
KR: Äe n., kakor âŠmodalitetoâŠ, Å¡tejemo za nov »skupni naziv« za âŠsistem⊠kateregakoli âŠmodusa⊠(gl. D 1 in KR âŠmodaliteteâŠ), je pojem n. nesmiseln. Ampak boljÅ¡ega ni!
V prevodu D je uporabljena pridevniÅ¡ka oblika »modusni«, ne »modalni« (gl. KM âŠmodalnosti⊠in KR âŠmodusaâŠ).
GL: âŠmodalitetaâŠ, âŠmodusâŠ.
PRIM: (âŠneomodalitetnostâŠ) = (âŠneomodalnostâŠ), âŠpolimodalitetaâŠ.
â¹APEâº, 190: â¹GR6âº, XIII, 107 = kot pridevnik »neo-modal«; â¹HOâº, 619â620; â¹SLONâº, 1471
1 V izvirniku se omenja »folk music«. Gl. KR âŠfolka, folk glasbe, folk stilaâŠ.