Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

SERIALNA TEHNIKA (SKLADANJA)

ANG: serial technique; NEM: serielle Technik; FR: technique sérielle; IT: tecnica seriale.

ET: Serija; grš. tekhnikós = umeten, vešč, iz tékhnē = veščina, umetnost, znanje (‹KLU›, 724).

D: 1) Naziv za skladateljsko tehniko, ki v nasprotju z dvanajsttonsko tehniko, v kateri se, kot predurejanje gradiva, obliki vrste določajo le vrednosti parametra višine tona, predurejanje gradiva se širi na vse štiri parametre, s tem pa razglašuje tudi njihovo enotnost in enakovrednost.

2) »(Naziv za tehniko skladanja), ki se je, kot razširitev dvanajsttonske tehnike, začela uporabljati okoli leta 1950. Do samega začetka serialne glasbe ni bil na razpolago pojem »serialna«. Beseda izvira iz FR (la série = vrsta, serija); vendar je nesporazum v tem, ker se v FR »la série« pogosto uporablja za označevanje dvanajsttonske vrste. V nasprotju s tem se je glasbeno-tehnični pojem serialno, ki so ga med letoma 1949 in 1951 skladateljsko prakticirali Messiaen, Goeyvaerts in Boulez, najprej uporabil v Nemčiji.« (‹EH›, 307)

KR: Ne glede na to, da je v FR »série« sopomenska z dvanajsttonsko vrsto, D zlasti opravičuje zahtevo po razlikovanju vrste in serije v slovenskem jeziku.

GL: agregat (D 2), derivacija, dvanajsttonsko polje, razred notne višine = (tonski razred), kombinatoričnost, lestvica tempa, lestvica trajanja (tona), makročas/mikročas, meterska modulacija = metrična modulacija), obrat vrste, serije, osnovna oblika (vrste, serije) = (Grundgestalt), parameter, permutacija (vrste, serije), punktualna glasba, predurejanje gradiva, rakovpostop (vrste, serije) = (retrogradna oblika [vrste,serije] ), rotacija (vrste, serije), segmentacija (vrste, serije), serija, serija intenzitete (tona), serija trajanja (tona), serija višine (tona), serija zvokov(n)e barve, serialni postopki, sirena, struktura, sistem, točka, transpozicija (vrste, serije), vertikalizacija, zrcalni obrat (vrste, serije) = (zrcalna inverzija [vrste, serije]).

PRIM: dvanajsttonska tehnika (skladanja) = (dodekafonija), serializem, serialna glasba.

BLUMRÖDER 1985: 1–2; ‹G›, 83; ‹JON›, 267–268; ‹P›, 290; ‹VO›, 114–119

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!