Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

RAZŠIRJENA TONALITETA

ANG: extended, expanded tonality; NEM: erweiterte Tonalität; FR: tonalité élargie; IT: ampliamento della tonalità.

ET: Tonaliteta.

D: 1) »(Naziv za) stanje, v katerem temeljna tonaliteta še vedno prevladuje, kljub dodanim različnim melodičnim in harmoničnim figuracijam.« (RÉTI 1975R: 67)

2) »(Naziv za) glasbo, ki temelji na konceptu tonalitetne enotnosti, hkrati pa bolj ali manj zavrača klasično funkcijsko tonaliteto.« (‹JON›, 97)

KM: D 2 je interpretacija opredelitve Dallina (DALLIN 1957: 47–50) in Hodeirja (HODEIR 1961: 234) v ‹JON›, 97. Pri tem se opozarja, da je točno mejo med r. t. in pantonaliteto nemogoče postaviti.

V ‹G›, 19–26, so navedeni, mdr., naslednji posegi v r. t.:

a) poseben značaj kadence, npr. na koncu 1. dela Petruške Stravinskega (1911; gl. primer Petruške Stravinskega zgoraj);

b) zaostritev trozvoka z dodajanjem sekund, npr. v Honeggerjevem oratoriju Kralj David (1921), str. 71–74 v partituri (godala; gl. zgornji primer);

c) mešanje dura in mola, npr. v 143. skladbi iz VI. knjige Bartókovega Mikrokozmosa (1939; gl. spodnji primer);

d) razvijanje posebne funkcije vodilnega tona, npr. na začetku Bartókove Glasbe za godala, tolkala in čelesto (1936; gl. primer v nadaljevanju).

KR: R. t. se lahko uporablja, če se je ne meša s pomenom pantonalitete, ki ga skuša določiti Réti (RÉTI 1975R: 67; gl. D 2 pantonalitete). R. t. je vsekakor bližja antitonaliteti (‹GL›, 56) kot atonaliteti (gl. KM antitonalitete in atonalitete).


RAZŠIRJENA TONALITETA: Stravinski, Petruška

RAZŠIRJENA TONALITETA: Bartók, Mikrokozmos

GL: antitonaliteta, atonikaliteta, atonikalitetnost, atonikalnost, bitonalnost, multitonaliteta, nestalna tonaliteta, pantonaliteta, politonaliteta, progresivna tonaliteta, svobodna tonaliteta, suspendirana tonaliteta.

PRIM: atonaliteta, metatonaliteta, mikrotonaliteta, prototonaliteta, prosta atonaliteta, tonaliteta.

‹FR›, 28; ‹H›, 36; ‹P›, 262–263

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!