Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

POLIAKORD

ANG: polychord.

ET: Predpona poli- iz grš. polý = mnogo; akord.

D: 1) »(Naziv za) vertikalno zvočnost, ki je sestavljena iz dveh ali več akordičnih struktur, kot so trozvoki ali septakordi.«

(‹FR›, 67)

2) »V glasbi 20. stoletja (naziv za) akord, ki je sestavljen iz dveh ali več enostavnih, večinoma običajnih tipov akorda , kot je npr. trozvok. (Primer je) … akord iz Petruške, sestavljen iz trozvoka C-dura in Fis-dura.« (‹RAN›, 645)

3) »V zaporedju (parcialov) je temeljni ton vedno baza … Parciali si lahko sledijo ne samo od temeljnega tona kot baze, temveč tudi iz samih parcialov. Tako je g parcial, ki s temeljnim tonom c tvori kvinto. Iz tega tona (tj. g) se razvija novo zaporedje parcialov, iz parciala e še eno itn. Če torej enostavni akord na c igramo sočasno z drugim na g in s tretjim na e, nastali kompleks strogo sledi matematičnim načelom parciala

Vsaka manjša skupina tonov ustvarja enotnost iz značilne kvalitete temeljnega tona, medtem ko popolna enotnost skupine (tonov), ki jo lahko imenujemo poliakord, izhaja iz izvirnega temeljnega tona. Uporaba poliharmonije (je uporaba) zaporedja poliakordov … Akordi v poliakordih imajo enak odnos, kot da se igrajo v zaporedju … Akorde v poliakordih je treba medsebojno dovolj razmejiti, da se ne prekrivajo in se medsebojno ne pomešajo; če so prepleteni med seboj, rezultat ni poliakord, temveč zapletena … disonanca. Ko so postavljeni na razumno oddaljenost, ne zvenijo kot zamišljene harmonije, temveč kot enostavne poliharmonije.« (COWELL 1969: 25, 26, 27)

KR: Iz D je razvidno, da je pojem priporočljivo uporabljati edino v pomenu iz skladateljske ­teorije H. Cowella (v kateri – kar je povsem jasno – pojem, kot je biakord, nima kaj iskati): D 1 je treba primerjati z D biakorda, da bi prišli do sklepa, da se pomanjkljivosti pri definiranju prvega pojma prenašajo tudi na drugega. Edino po tem sta ta dva pojma sopomenki (gl. KR biakorda). D 2, če sodimo po ponujenem primeru, tj. po p. iz Petruške, ima p. za posedico bitonalnosti kot podvrste politonalitete (gl. KM bitonalnosti in KR politonalitete), česar namreč v nobenem primeru ne bi mogli trditi za biakord (gl. KR biakorda). Iz D 3 je jasno, da Cowell o p. ne misli niti v okviru kategorij bitonalnosti niti politonalitete, temveč v kategoriji tistega, kar sam zopet imenuje poliharmonija. (»Politonaliteta se danes veliko uporablja, malo pa je dokazov, da se upoštevajo politonalitetni odnosi, ki temeljijo na akustiki.« COWELL 1969: 32)

Pojem je torej edino priporočljivo uporabljati v tistem pomenu, ki obstaja v skladateljski teoriji H. Cowella. (To potrjuje tudi obsežna razprava o p. v ‹JON›, 221–224, v kateri ni moč pojasniti nobenega drugega primernega pomena pojma.)

GL: agregat (D 1), akord, večgrozdje, poliharmonija, protiakord, vertikalna zvočnost.

PRIM: biakord, politonaliteta, resonančni akord .

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!