POLIAKORD

ANG: polychord.

ET: Predpona poli- iz grÅ¡. polÜ = mnogo; ♩akord♩.

D: 1) »(Naziv za) ♩vertikalno zvočnost♩, ki je sestavljena iz dveh ali več akordičnih ♩struktur♩, kot so trozvoki ali septakordi.«

(‹FR›, 67)

2) »V ♩glasbi 20. stoletja♩ (naziv za) ♩akord♩, ki je sestavljen iz dveh ali več enostavnih, večinoma običajnih tipov ♩akorda♩ , kot je npr. trozvok. (Primer je) … ♩akord♩ iz PetruÅ¡ke, sestavljen iz trozvoka C-dura in Fis-dura.« (‹RAN›, 645)

3) »V zaporedju (♩parcialov♩) je ♩temeljni ton♩ vedno baza … ♩Parciali♩ si lahko sledijo ne samo od ♩temeljnega tona♩ kot baze, temveč tudi iz samih ♩parcialov♩. Tako je g ♩parcial♩, ki s ♩temeljnim tonom♩ c tvori kvinto. Iz tega ♩tona♩ (tj. g) se razvija novo zaporedje ♩parcialov♩, iz ♩parciala♩ e Å¡e eno itn. Če torej enostavni ♩akord♩ na c igramo sočasno z drugim na g in s tretjim na e, nastali kompleks strogo sledi matematičnim načelom ♩parciala♩

Vsaka manjÅ¡a ♩skupina♩ ♩tonov♩ ustvarja enotnost iz značilne kvalitete ♩temeljnega tona♩, medtem ko popolna enotnost ♩skupine♩ (♩tonov♩), ki jo lahko imenujemo poliakord, izhaja iz izvirnega ♩temeljnega tona♩. Uporaba ♩poliharmonije♩ (je uporaba) zaporedja poliakordov … ♩Akordi♩ v poliakordih imajo enak odnos, kot da se igrajo v zaporedju … ♩Akorde♩ v poliakordih je treba medsebojno dovolj razmejiti, da se ne prekrivajo in se medsebojno ne pomeÅ¡ajo; če so prepleteni med seboj, rezultat ni poliakord, temveč zapletena … disonanca. Ko so postavljeni na razumno oddaljenost, ne zvenijo kot zamiÅ¡ljene ♩harmonije♩, temveč kot enostavne ♩poliharmonije♩.« (COWELL 1969: 25, 26, 27)

KR: Iz D je razvidno, da je pojem priporočljivo uporabljati edino v pomenu iz skladateljske ­teorije H. Cowella (v kateri – kar je povsem jasno – pojem, kot je ♩biakord♩, nima kaj iskati): D 1 je treba primerjati z D ♩biakorda♩, da bi priÅ¡li do sklepa, da se pomanjkljivosti pri definiranju prvega pojma prenaÅ¡ajo tudi na drugega. Edino po tem sta ta dva pojma sopomenki (gl. KR ♩biakorda♩). D 2, če sodimo po ponujenem primeru, tj. po p. iz PetruÅ¡ke, ima p. za posedico ♩bitonalnosti♩ kot podvrste ♩politonalitete♩ (gl. KM ♩bitonalnosti♩ in KR ♩politonalitete♩), česar namreč v nobenem primeru ne bi mogli trditi za ♩biakord♩ (gl. KR ♩biakorda♩). Iz D 3 je jasno, da Cowell o p. ne misli niti v okviru kategorij ♩bitonalnosti♩ niti ♩politonalitete♩, temveč v kategoriji tistega, kar sam zopet imenuje ♩poliharmonija♩. (»♊Politonaliteta♩ se danes veliko uporablja, malo pa je dokazov, da se upoÅ¡tevajo politonalitetni odnosi, ki temeljijo na akustiki.« COWELL 1969: 32)

Pojem je torej edino priporočljivo uporabljati v tistem pomenu, ki obstaja v skladateljski teoriji H. Cowella. (To potrjuje tudi obseÅŸna razprava o p. v ‹JON›, 221–224, v kateri ni moč pojasniti nobenega drugega primernega pomena pojma.)

GL: ♩agregat♩ (D 1), ♩akord♩, ♩večgrozdje♩, ♩poliharmonija♩, ♩protiakord♩, ♩vertikalna zvočnost♩.

PRIM: ♩biakord♩, ♩politonaliteta♩, ♩resonančni akord♩ .

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!