Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

OVOJNICA

ANG: envelope, contour; NEM: Hüllkurve; IT: inviluppo.

D: 1) »Naziv za krivuljo, ki ‘ovija’ sliko nihaja na osciloskopu, ko se s črto združijo največja odstopanja, tj. amplitude. Ovojnico glede na to določamo po časovnih spremembah amplitude. Njen tok [val] ustreza dinamičnim odnosom, ki so slišni pri procesu nihanja. Npr. pri udarcu (kladivc) po strunah na klavirju, ki niso pridušene, nastane zelo hitro vnihavanje, torej strmo vzpenjanje ovojnice. Za tem sledi razmeroma dolgo iznihavanje, torej postopno padanje ovojnice. Zvočne značilnosti kateregakoli glasbila so natančno določene z vrsto vnihavanja in iznihavanja. Glede na to, da ima skoraj vsak parcial kakšnega mehansko proizvedenega nihaja lasten tok amplitude, torej svojo lastno ovojnico, nastajajo pri eksakt­nem preučevanju vseh procesov z ovojnicami zelo zapletene celote. V vsaki časovni točki kakšnega mehanskega nihaja obstajajo namreč različni odnosi med amplitudami parcialov, ki vplivajo na spremembe zvokov(n)e barve, prisotne pa so celo pri kvazistacionarnih zvočnih strukturah, kot je na primer ton violine. Za različne višine tona na glasbilu zopet veljajo različna pravila. Sicer je ovojnice na (popolnoma) elektronskih (glasbenih) instrumentih (npr. na sintetizatorju ali na elektronskih orglah), ki so programirani ali se jih da programirati, (ker se) načeloma proizvajajo z generatorjem ovojnice, razmeroma lahko opisati, ker so si dinamični procesi za vsak parcial kakšne zvočne strukture, tudi pri različnih višinah tona, pretežno podobni, tako se pri vsakem tonu ponavljajo z matematično natančnostjo. To je eden od razlogov, zakaj se pri poslušanju elektronsko proizvedenih zvokov občuti določena robatost, ki bi se ji sicer z bolj zapletenim programiranjem zvoka dalo povsem izogniti.« (‹EN›, 100–101)

2) »(Naziv za) značilnosti amplitude, ki določajo vzpon in padec signala. Ovojnice zvoka ali zvokov vključujejo spremenljivke, kot so čas vnihavanja, moč vnihavanja, frekvenca, barva, nivo ohranjanja nihaja1, čas začnetnega iznihavanja in čas končnega iznihavanja.« (‹V›, 224)

KM: D 2 je navedena zato, ker gre za citat iz Music Educators Journal (november 1968), torej iz vira, ki skrbi za standardizacijo ameriške terminologije.

GL: generator ovojnice, izničevanje nihanja, vnihavanje, detektor ovojnice.

‹BASS›, II, 124; ‹CP1›, 239; ‹CP2›, 341; ‹EH›, 138–139; ‹FR›, 27; ‹GR›, 70; ‹GR6›, VI, 210

1 V izvirniku: »sustain level«.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!