OVOJNICA

ANG: envelope, contour; NEM: HÃŒllkurve; IT: inviluppo.

D: 1) »Naziv za krivuljo, ki ‘ovija’ sliko nihaja na osciloskopu, ko se s črto zdruÅŸijo največja odstopanja, tj. amplitude. Ovojnico glede na to določamo po časovnih spremembah amplitude. Njen tok [val] ustreza dinamičnim odnosom, ki so sliÅ¡ni pri procesu nihanja. Npr. pri udarcu (kladivc) po strunah na klavirju, ki niso priduÅ¡ene, nastane zelo hitro ♩vnihavanje♩, torej strmo vzpenjanje ovojnice. Za tem sledi razmeroma dolgo ♩iznihavanje♩, torej postopno padanje ovojnice. Zvočne značilnosti kateregakoli glasbila so natančno določene z vrsto ♩vnihavanja♩ in ♩iznihavanja♩. Glede na to, da ima skoraj vsak ♩parcial♩ kakÅ¡nega mehansko proizvedenega nihaja lasten tok amplitude, torej svojo lastno ovojnico, nastajajo pri eksakt­nem preučevanju vseh procesov z ovojnicami zelo zapletene celote. V vsaki časovni točki kakÅ¡nega mehanskega nihaja obstajajo namreč različni odnosi med amplitudami ♩parcialov♩, ki vplivajo na spremembe ♩zvokov(n)e barve♩, prisotne pa so celo pri kvazistacionarnih zvočnih ♩strukturah♩, kot je na primer ♩ton♩ violine. Za različne ♩viÅ¡ine tona♩ na glasbilu zopet veljajo različna pravila. Sicer je ovojnice na (popolnoma) ♩elektronskih (glasbenih) instrumentih♩ (npr. na ♩sintetizatorju♩ ali na ♩elektronskih orglah♩), ki so programirani ali se jih da programirati, (ker se) načeloma proizvajajo z ♩generatorjem ovojnice♩, razmeroma lahko opisati, ker so si dinamični procesi za vsak ♩parcial♩ kakÅ¡ne zvočne ♩strukture♩, tudi pri različnih ♩viÅ¡inah tona♩, preteÅŸno podobni, tako se pri vsakem ♩tonu♩ ponavljajo z matematično natančnostjo. To je eden od razlogov, zakaj se pri posluÅ¡anju elektronsko proizvedenih ♩zvokov♩ občuti določena robatost, ki bi se ji sicer z bolj zapletenim programiranjem ♩zvoka♩ dalo povsem izogniti.« (‹EN›, 100–101)

2) »(Naziv za) značilnosti amplitude, ki določajo vzpon in padec ♩signala♩. Ovojnice ♩zvoka♩ ali ♩zvokov♩ vključujejo spremenljivke, kot so čas ♩vnihavanja♩, moč ♩vnihavanja♩, frekvenca, ♩barva♩, nivo ohranjanja nihaja1, čas začnetnega ♩iznihavanja♩ in čas končnega ♩iznihavanja♩.« (‹V›, 224)

KM: D 2 je navedena zato, ker gre za citat iz Music Educators Journal (november 1968), torej iz vira, ki skrbi za standardizacijo ameriške terminologije.

GL: ♩generator ovojnice♩, ♩izničevanje nihanja♩, ♩vnihavanje♩, ♩detektor ovojnice♩.

‹BASS›, II, 124; ‹CP1›, 239; ‹CP2›, 341; ‹EH›, 138–139; ‹FR›, 27; ‹GR›, 70; ‹GR6›, VI, 210

1 V izvirniku: »sustain level«.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!