Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

OBLIKA VRSTE, SERIJE

ANG: set form, set-form (set complex, set-complex); NEM: Reihenform; FR: forme de la série; IT: forma de la serie.

ET: Serija.

D: »Naziv za katerokoli od oseminštiridesetih različnih oblik dvanajsttonske vrste, serije, ki jo dobimo s transpozicijo štirih transformacij dvanajsttonske vrste, serije (osnovne oblike, obrata, rakovega postopa in rakovega obrata) na vseh dvanajstih tonih kromatične lestvice.« (‹FR›, 81)

KR: Že iz D je jasno, kako težko je pojmu določiti natančen pomen: govori se o »štirih transformacijah« dvanajsttonske vrste, serije in se pri tem navaja tudi osnovno obliko, čeprav to ni transformacija; transformacije (osnovne oblike) so torej obrat, rakov postop in rakov obrat. Treba bi bilo torej razdeliti 48 o. v. na tri ravni: 1) osnovno obliko; 2) iz nje izpeljane o. brez transpozicije: obrat, rakov postop in rakov obrat; 3) preostalih 42 o., do katerih prihaja s transpozicijo o. iz 1) in 2).

Predlog je pomanjkljiv iz dveh razlogoGL: 1) Ne obstaja poenotena terminologija, ki bi lahko natančno razdelila predlagane tri ravni: a) osnovna oblika predlaga stalno prioriteto, čeprav so v teoriji dvanajsttonske in serialne tehnike vse o. v. (vsaj teoretično) enakovredne; b) na drugi ravni se tri »izpeljane oblike« mešajo npr. z derivacijsko vrsto, serijo, s pojmom, ki povsem legitimno in jasno označuje eno o. v. in je pandan segmentu vrste, serije (derivacija in segmentacija sta dva zelo pomembna postopka v dvanajsttonski in serialni tehniki). 2) Kot tudi v D se s to omejitvijo pomena o. v. izključujejo vse tiste o. v., ki so izven o., uokvirjenih z navedenimi tremi ravnemi, so pa pomemben del dvanajsttonske in serialne tehnike, katere bi o. v. kot nadpomenka absolutno morala vključiti, predvsem zaradi načela teoretične enakovrednosti vseh o. v. Neke konstruktivne rešitve tu ni moč predložiti. Teorije skladateljev ponujajo polovične rešitve (Babbittova je na ANG- in ameriškem govornem območju poskušala ponuditi nekakšne vseobsežne terminološke rešitve, vendar brez izrazitih rezultatov; Schönbergova povzroča le še večjo zmedo, sploh če vzamemo v poštev njegove površne prevode NEM-pojmov v ANG: npr. Grundgestalt kot »basic set«, »basic row«, pri čemer še vedno ni jasno, ali je Grundgestalt res točna osnovna oblika vrste, serije ali gre za kaj drugega; gl. KR osnovne oblike vrste, serije), ki jim ni nikoli uspelo priti v kakšen vsaj malo bolj sklenjen pojmovni sistem. Zato se predlaga raba o. v. z zavestjo o dvoumnosti in pojmovni nenatančnosti, ki ju vsebuje.

Kot dodatni primer za pravkar navedeno lahko uporabimo obdelavo pojma v (sicer izjemno zanesljivem) ‹EH›, 281–282. Tam so v o. v. uvrščene celo lestvice, kar je seveda nesprejemljivo. V ‹L›, 470, je naveden NEM-pojem »Ablaufform« kot sopomenka pojma »Reihenform« ter povsem napačne ustreznice v ANG (=»chain/serial form«), FR (=»forme sérielle«) in IT (=»forma seriale«).

GL: agregat (D 2), derivacijska vrsta, serija, dvanajsttonska tehnika (skladanja) = (dodekafonija), dvanajsttonska vrsta, serija, dvanajsttonska vseintervalna vrsta, serija = vseintervalna vrsta, serija, heksakord, enointervalna vrsta, serija, kombinatorična vrsta, serija, nekombinatorična vrsta, serija, vrsta, obrat (vrste, serije) = (inverzija [vrste, serije]), osnovna vrsta, serija = (Grundreihe), osnovna oblika (vrste, serije) = (Grundgestalt), pentakord, podvrsta, podserija, predurejanje gradiva , rakov postop (vrste, serije) = (retrogradni postop [vrste, serije]), rakov obrat (vrste, serije) = (retrogradna inverzija [vrste, serije]), segment (vrste, serije), sekundarna vrsta, serija, serija, serialna tehnika (skladanja), simetrična vrsta, serija, vseintervalna vrsta, serija = dvanajsttonska vseintervalna vrsta, serija, vsekombinatorična vrsta, serija , tetrakord, transpozicija (vrste, serije), trikord, zrcalni obrat (vrste, serije) = (zrcalna inverzija [vrste, serije]).

‹JON›, 272–276

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!