NEDETERMINACIJA = (INDETERMINACIJA)

ANG: indeterminacy; NEM: Indetermination, Unbestimmtheit; FR: indetermination.

ET: Lat. predpona in- zanika osnovo (‹KLU›, 329), zato je tu prevedena z ne-; determinatio = meja, konec; determinare = omejiti, določiti; iz predl. de = iz in terminare = omejiti, zaključiti (‹KLU›, 129, 138).

D: 1) »Nedeterminacija se nanaÅ¡a na glasbeno gradivo, ki je pred izvedbo nepredvideno. Izraz se uporablja tudi kot naziv za glasbo, ki je predvidena pred izvedbo, vendar je skladana po načelu ♩operacij naključja♩ … Izraz ♩aleatorika♩ je Boulezova zelo natančna sopomenka za nedeterminacijo, ki jo danes bolj uporabljajo pisatelji kot skladatelji.« (‹V›, 336)

2) »Izraz je uvedel Cage in mu dal prednost pred ♩aleatoriko♩. Razlikoval je dela, ki so ‘nedeterminirana po načinu skladanja’ (tj. konvencionalno partituro dobimo z ♩operacijami naključja♩), in dela, ki so ‘nedeterminirana po izvedbi’ (tj. partitura dopušča prosto pot izvajalcem). Primer prve vrste nedeterminacije je Music of Changes in druga dela iz petdesetih let. V drugo vrsto sodijo mnoga Cageeva pozna dela, ki odkrivajo Å¡irok razpon sredstev v izogib poudarjanju skladateljske namere: ♩grafična notacija♩ (Concert), ♩verbalna partitura♩ (Inlet), razpolaganje z mnoÅŸico moÅŸnosti (HPSCHD).« (‹GR›, 96)

3) »Interpretacija kake nedeterminirane partiture je nujno edinstvena. Ne more se ponoviti. Če se izvaja drugič, je rezultat drugačen. Z izvedbo se torej nič ne doseÅŸe, ker se taka izvedba lahko razume samo kot objekt v času. Posnetek take izvedbe nima večje vrednosti od razglednice. Omogoča le vpogled v nekaj, kar je minilo, medtem ko je bila sama akcija nepoznavanje nečesa, kar se Å¡e ni zgodilo.« (CAGE 1961a: 39)

KM: D 1 in 2 sta izbrani namerno, ker jasno poudarjata razliko med ♩aleatoriko♩ in n.

KR: V D 4 ♩aleatorike♩ se skuÅ¡a določiti razliko med ♩aleatoriko♩ in n., ki je nepozorno zanemarjena v ‹FR›, 3, 42, ‹GR6›, I, 237–242, ‹GR6›, IX, 64 (= vodilka k ♩aleatoriki♩), v ‹IM›, 7, 181, v ‹JON›, 9–11, in v ‹RAN›, 28–29, 394. V ‹EH›, 406, je očitno kritizirana uporaba ♩naključja♩ v aleatoričnih skladbah, kot so Stockhausenov Klavierstuck XI, Boulezova Tretja klavirska sonata in Pousseurovi Scambi: »Tisto, kar se v teh skladbah omenja kot ♩naključje♩, so pravzaprav formalne sheme permutacije. V terminoloÅ¡kem smislu so iz takÅ¡nih urejanj oblike nastali dvomljivi nazivi, kot so usmerjeno, upravljano ali dirigirano ♩naključje♩. Pri tem pa se spremembe, na katere je ♩naključje♩ vplivalo, niso opisovale z ♩naključjem♩, temveč s formalnimi manipulacijami.«

Ni priporočljivo izenačevati n. s ♩stohastično glasbo♩, ker je pri slednji ♩naključje♩ v rabi v oÅŸjem smislu, tj. v tistem, ki mu pripada po teoriji verjetnosti, na kateri sloni Xenakisova ♩stohastična glasba♩ (gl. KR ♩stohastične glasbe♩).

GL: ♩eksperiment, eksperimentalna glasba♩, ♩generator naključja♩ (D 2), ♩improvizacija♩, ♩individualna oblika♩, ♩kolektivna improvizacija♩, ♩nadzorovana improvizacija♩, ♩nesliÅ¡na glasba♩, ♩operacije naključja♩, ♩odprta oblika♩, ♩postserialna glasba♩, ♩naključje♩, ♩statistična glasba♩, ♩stohastična glasba♩, ♩work in progress♩ = (delo v nastajanju).

PRIM: ♩aleatorika♩.

‹BOSS›, 70–72; ‹CP1›, 240; ‹CP2›, 341 = »indeterminate music«; ‹G›, 134–139; ‹GR6›, IX, 64 = vodilka k ♩aleatoriki♩; ‹M›, 549; ‹SLON›, 1458

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!