ANG: mode of limited transposition(s); NEM: Modus mit begrentzer Transpositionsmöglichkeit; FR: mode à transpositions limitées; IT: modo à transposizioni limitate.
ET: ♦Modus♦; ♦transpozicija(vrste, serije)♦.
D: »(Naziv za) ♦moduse♦, ki se formirajo v več simetričnih skupinah, pri čemer je zadnja nota vsake skupine vedno ‘skupna’ s prvo noto naslednje skupine.« (MESSIAEN 1944: 51)
KM: Modusi z omejenimi možnostmi transpozicije so eden izmed tipičnih pojmov v skladateljski teoriji O. Messiaena (gl. ♦dodana vrednost♦ in ♦neretrogradni ritem♦). On jih leta 1928 uprabi pri skladanju kot rezultat ♦predurejanja gradiva♦, oz. ♦parametra♦ ♦višine tona♦.
Po merilu omejenosti transpozicije je Messiaen določil sedem ♦modusov♦ (z ležečimi oglatimi oklepaji so označene »simetrične skupine«):
KR: Modusi z omejenimi možnostmi transpozicije so tipičen pojem, v katerem se ♦modus♦ v ♦glasbi 20. stoletja♦ ne uporablja v svojem izvirnem pomenu, temveč kot naziv za eno vrsto lestvične sistematičnosti, ki nima veze z dur-molovo ♦tonaliteto♦ (prim. ♦sintetične lestvice♦). Na podoben način se uporablja tudi ♦trop♦, ker sta ♦trop♦ in ♦modusi z omejenimi možnostmi transpozicije♦ po funkciji, tj. kot rezultat ♦predurejanja gradiva♦ oz. ♦parametra♦ ♦višine tona♦, podobni ♦dvanajsttonski vrsti, seriji♦ (čeprav niti eden izmed modusov z omejenimi možnostmi transpozicije ne vsebuje dvanajst ♦tonov♦).
V prevod modusov z omejenimi možnostmi transpozicije so namenoma vstavljene »možnosti«, da bi s tem bil poudarjen restriktivni moment, ki je Messiaenu bil tako pomemben (prim. »charme des impossibilités = šarm nemogočega« v MESSIAEN 1944: 5–6; ta formulacija se pogosto pojavlja v Messiaenovih spisih).
V D je »skupina« izvirni Messiaenov naziv, čeprav tukaj – po teoriji ♦dvanajsttonske tehnike♦ – gre za ♦segment♦ (kakor je to tudi omenjeno v ‹JON›, 170–171), ♦Skupina♦ ima namreč v teoriji ♦serialne glasbe♦ poseben pomen (gl. ♦skupina, skupinska skladba♦).
Pri skladateljskih teorijah se je treba držati izvirne terminologije, sploh če gre za tako vplivno teorijo, kot je Messiaenova (gl. ♦dodano vrednost♦, ♦neretrogradni ritem♦).
GL: ♦lestvica♦, ♦modus♦, ♦parameter♦, ♦predurejanje gradiva♦.
PRIM: ♦celostopinjska lestvica♦ = (celotonska lestvica), ♦dvanajsttonska vrsta, serija♦, ♦vrsta♦, ♦serija♦, ♦sintetična lestvica♦, ♦trop♦.
‹G›, 47; ‹GR›, 123; ‹P›, 189