MODUS

ANG: mode; NEM; Modus; FR: mode; IT: modo.

ET: Lat. modus = ♩mera♩, količina, velikost, pravilo, način (‹KLU›, 484); tj. način medsebojnega obnaÅ¡anja ♩tonov♩ v neki ♩lestvici♩.

D: Kakor je navedeno v KR ♩modalitete♩, modus je naziv za vsako ♩lestvico♩, razen dur-mol tonalitetne (gl. ♩tonaliteta♩).

KM: Modus je v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ pomemben pojem, ker se z njim označujejo vse vrste lestvične sistematičnosti, ki nimajo veze z dur-molovo ♩tonaliteto♩, celo ♩dvanajsttonska vrsta♩ in njegove ♩oblike♩ (DAHLHAUS 1968: 7). ♩Modus z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩ pa ima poseben pomen v skladateljski teoriji in praksi O. Messiaena (MESSIAEN 1944: 51–63). Seveda obstajajo nazivi za take nove vrste modalitetne, modusne sistematičnosti (♩neomodaliteta♩, ♩neomodalitetnost♩, ♩polimodaliteta♩, ♩polimodalitetnost♩).

KR: V ‹RIC›, III, 190, so ponujeni naslednji pomeni modusa: 1) modus v starogrÅ¡ki glasbi; 2) cerkveni modus; 3) ritemski modus; 4) modus v menzuralni notaciji; 5) danaÅ¡nji durov in molov modus. Pomen t. 5 je v ‹RIC›, III, 192, natančneje pojasnjen takole: »V modernem glasbenem ♩sistemu♩ beseda modus označuje dva tipa ♩lestvice♩, na (začetnem) tonu c in a. To nista nič drugega kot cerkveni jonski in eolski modus, ki sta se afirmirala v 16. stoletju.« Ta pomen modusa je povsem napačen, ker med drugim zanika razliko med ♩modaliteto♩ (ki v ‹RIC› ne obstaja) in ♩tonaliteto♩. V ‹CAN›, 337–340, se poleg starogrÅ¡kih in srednjeveÅ¡kih modusov navajajo durova in molova ♩lestvica♩ ter ♩celostopinjska lestvica♩, ♩pentatonska lestvica♩, ♩ciganska lestvica♩, t. i. andaluzijski modus, ♩enigmatična lestvica♩ itn. V ‹CH›, 302, je modus spet samo bodisi durova bodisi molova ♩lestvica♩, čeprav je v ‹CH›, 302, ♩polimodaliteta♩ definirana kot »polifonija modusov, v najÅ¡irÅ¡em pomenu te besede«. V ‹LARE›, 1044–1045, je pristop pojmu veliko bolj zapleten, ker so izpostavljene teÅŸave pri njegovem definiranju. Zato je posebej obdelan sam pojem, njegova zgodovina in cerveni (oz. srednjeveÅ¡ki) modusi. Tudi v ‹GR6›, XII, 377, se pojem »v sodobnem, dvojnem pomenu« definira »bodisi kot ‘posebna ♩lestvica♩‘, bodisi ‘posploÅ¡ena melodija’, ali pa kot oboje, odvisno od posebnega glasbenega ali kulturnega konteksta«.

Po analogiji sa tujimi pridevniki (ANG: »modal«, NEM: »modal«, FR: »modale«, IT: »modale«) je iz m. Izpeljan vsebinsko dvoumen slovenski pridevnik »modalni« namesto ustreznega pridevnika »modusni«, podobno kot pri ♩tonaliteti♩ (gl. KR ♩tonalitete♩). Vendar je za razliko od ♩tonalitete♩, pri kateri je »tonus« sumljiva ET-osnova, m. kot neizbeÅŸna tujka – zlasti kot tehnični pojem – opravičuje tak internacionalizem, zlasti Å¡e, ker je »modalni« nemogoče izorieniniti. Naj bosta torej oba pridevnika vsaj enakovredna!

GL: ♩modaliteta♩, (♩modalitetnost♩) = (♩modalnost♩), ♩neomodaliteta♩, ♩neomodalitetnost♩ = (♩neomodalnost♩), ♩polimodaliteta♩, ♩polimodalitetnost♩ = (♩polimodalnost♩).

PRIM: ♩dvanajsttonska vrsta, serija♩, ♩lestvica♩, ♩modus z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩, ♩vrsta♩, ♩serija♩, ♩sintetična lestvica♩, ♩sistem♩.

‹APE›, 180; ‹BASS›, II, 165 = vodilka k ♩modaliteti♩; ‹BASS›, III, 168 = »modus« (v srednjeveÅ¡ki glasbeni teoriji); ‹DG›, 372–373; ‹GR›, 122; ‹HI›, 295–296; ‹HO›, 620–621; ‹IM›, 247–248; ‹JON›, 168–169; ‹L›, 366; ‹MI›, III, 216–219; ‹P›, 188–189

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!