Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MODUS

ANG: mode; NEM; Modus; FR: mode; IT: modo.

ET: Lat. modus = mera, količina, velikost, pravilo, način (‹KLU›, 484); tj. način medsebojnega obnašanja tonov v neki lestvici.

D: Kakor je navedeno v KR modalitete, modus je naziv za vsako lestvico, razen dur-mol tonalitetne (gl. tonaliteta).

KM: Modus je v terminologiji glasbe 20. stoletja pomemben pojem, ker se z njim označujejo vse vrste lestvične sistematičnosti, ki nimajo veze z dur-molovo tonaliteto, celo dvanajsttonska vrsta in njegove oblike (DAHLHAUS 1968: 7). Modus z omejenimi možnostmi transpozicije pa ima poseben pomen v skladateljski teoriji in praksi O. Messiaena (MESSIAEN 1944: 51–63). Seveda obstajajo nazivi za take nove vrste modalitetne, modusne sistematičnosti (neomodaliteta, neomodalitetnost, polimodaliteta, polimodalitetnost).

KR: V ‹RIC›, III, 190, so ponujeni naslednji pomeni modusa: 1) modus v starogrški glasbi; 2) cerkveni modus; 3) ritemski modus; 4) modus v menzuralni notaciji; 5) današnji durov in molov modus. Pomen t. 5 je v ‹RIC›, III, 192, natančneje pojasnjen takole: »V modernem glasbenem sistemu beseda modus označuje dva tipa lestvice, na (začetnem) tonu c in a. To nista nič drugega kot cerkveni jonski in eolski modus, ki sta se afirmirala v 16. stoletju.« Ta pomen modusa je povsem napačen, ker med drugim zanika razliko med modaliteto (ki v ‹RIC› ne obstaja) in tonaliteto. V ‹CAN›, 337–340, se poleg starogrških in srednjeveških modusov navajajo durova in molova lestvica ter celostopinjska lestvica, pentatonska lestvica, ciganska lestvica, t. i. andaluzijski modus, enigmatična lestvica itn. V ‹CH›, 302, je modus spet samo bodisi durova bodisi molova lestvica, čeprav je v ‹CH›, 302, polimodaliteta definirana kot »polifonija modusov, v najširšem pomenu te besede«. V ‹LARE›, 1044–1045, je pristop pojmu veliko bolj zapleten, ker so izpostavljene težave pri njegovem definiranju. Zato je posebej obdelan sam pojem, njegova zgodovina in cerveni (oz. srednjeveški) modusi. Tudi v ‹GR6›, XII, 377, se pojem »v sodobnem, dvojnem pomenu« definira »bodisi kot ‘posebna lestvica‘, bodisi ‘posplošena melodija’, ali pa kot oboje, odvisno od posebnega glasbenega ali kulturnega konteksta«.

Po analogiji sa tujimi pridevniki (ANG: »modal«, NEM: »modal«, FR: »modale«, IT: »modale«) je iz m. Izpeljan vsebinsko dvoumen slovenski pridevnik »modalni« namesto ustreznega pridevnika »modusni«, podobno kot pri tonaliteti (gl. KR tonalitete). Vendar je za razliko od tonalitete, pri kateri je »tonus« sumljiva ET-osnova, m. kot neizbežna tujka – zlasti kot tehnični pojem – opravičuje tak internacionalizem, zlasti še, ker je »modalni« nemogoče izorieniniti. Naj bosta torej oba pridevnika vsaj enakovredna!

GL: modaliteta, (modalitetnost) = (modalnost), neomodaliteta, neomodalitetnost = (neomodalnost), polimodaliteta, polimodalitetnost = (polimodalnost).

PRIM: dvanajsttonska vrsta, serija, lestvica, modus z omejenimi možnostmi transpozicije, vrsta, serija, sintetična lestvica, sistem.

‹APE›, 180; ‹BASS›, II, 165 = vodilka k modaliteti; ‹BASS›, III, 168 = »modus« (v srednjeveški glasbeni teoriji); ‹DG›, 372–373; ‹GR›, 122; ‹HI›, 295–296; ‹HO›, 620–621; ‹IM›, 247–248; ‹JON›, 168–169; ‹L›, 366; ‹MI›, III, 216–219; ‹P›, 188–189

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!