Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

LESTVICA TEMPA

ANG: scale of tempo, tempo scale; NEM: Temposkala.

ET: IT tempo = čas.

D: »Če uporabljamo … načela obnašanja časa do glasbenega tona, vidimo, da, v kolikor se za osnovo vzame tempo npr. M. M. 24, tempo M. M. 48 predstavlja oktavo, M. M. 96 pa še eno oktavo višje. Interval kvinte se predstavlja z odnosom M. M. 72 proti 48, interval terce s 120 proti 96 itn. Dobro je vzeti teoretični temelj, kot 24, nižji od tistega na metronomu, tako da se njegovi večkratniki ne vzpenjajo do prevelikih števil. Število 24 je poljubno, izbrano pa je v izogib ulomkom na lestvici tempa … Če želimo tempo uporabiti kot melodijo, moramo le ugotoviti vrednost tempa različnih tonov in jo spreminjati med potekom skladbe. Če dani ton, recimo deveti v vrsti parcialov, daje tempo, ki je prehiter za naše namene, npr. 216, ga je možno postaviti za oktavo niže, na 108 ali celo na 54. Na ta način se kateri koli ton lahko postavi v praktične meje lestvice tempa.« (COWELL 1969: 91, 92).

KM: V tabelah v COWELL 1969: 106, 107, so navedene ustrezne metronomske vrednosti za tone kromatične lestvice v oktavi od (katerega koli) C pri osnovni vrednosti MM = 48, oz. MM = 60. V petdesetih letih je lestvico tempa teoretično in praktično obdelal K. Stockhausen, glede na načelo serialne enotnosti parametra: vsakemu tonu v neki dvanajsttonski seriji ustreza proporcionalna vrednost trajanja oz. metronomska vrednost označenega tempa (Jedinica = enota):

(STOCKHAUSEN 1963: 116)

V komentarju k svoji skladbi Zeitmaße Stockhausen opozarja, da gre za časovno razvrstitev, ki uporablja različne mere. Od skupaj petih načinov merjenja časa, prvi način uporablja »tempe, merjene z metronomom, do 12 stopinj med enostavnim in dvojnim tempom, tako rekoč znotraj ‘časovne oktave’« (STOCKHAUSEN 1964: 47).

KR: Lestvica tonov je pravzaprav serija s katero se upravlja parameter trajanja. Lestvica se namesto serije tukaj navaja zato, da bi se s tem še bolj poudarilo proporcionalno ustreznost z lestvico višine tona. Zanimivo je, da Stockhausen v svojih teoretičnih in praktičnih uporabah lestvice tempa jemlje za osnovo temperirano kromatično lestvico, torej tisto, v kateri je najmanjša intervalna enota temperirana mala sekunda.

GL: lestvica, makročas/mikročas, serialna tehnika (skladanja).

PRIM: lestvica trajanja (tona).

‹G›, 60

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!