ANG: free jazz, freejazz 1960; NEM: free Jazz, Free Jazz, »freier« Jazz; FR: free jazz, jazz »libre«; IT: free jazz, jazz »libero«.
ET: ANG free = svoboden; ♦jazz♦.
D: »(Naziv za) ezoterični slog v ♦jazzu♦, ki se pojavi v poznih petdesetih letih. V želji, da bi se osvobodili slogovnih konvencij ♦bebopa♦, glasbeniki iščejo vrsto drugih možnosti: nove tipe ♦kolektivne improvizacije♦, nove načine variiranja teme in motivičnega dela, ♦pantonaliteto♦ …, netemperirano uglasitev, melodične možnosti basa in tolkal, ♦odprte forme♦, nove ♦zvokov(n)e barve♦, ♦ekstremne registre♦, nenadne ritmične zamenjave, pulziranje mimo stalnega ♦takta♦ in konstantne ♦dinamike♦. Gibanje so naznanili posnetki pianista C. Taylorja med letoma 1956 in 1958 in kontroverzne izvedbe saksofonista O. Colemana v New Yorku leta 1959.« (‹RAN›, 325)
KM: V ‹IM›, 135, se navaja nenavaden naziv »free-form jazz« (= »♦jazz♦ svobodne forme«), v ‹BR›, 234, pa neobičajen in neupravičen ANG-zapis »freejazz«.
V ‹M›, 541, se naziv neupravičeno uporablja kot oznaka za obdobje v razvoju ♦jazza♦.
KR: Ustreznice v NEM, FR, IT, ki se razlikujejo od ANG-izvirnika, so navedene v ‹BR›, 234–235. V praksi jih redko ali nikoli ne najdemo.
»♦Kolektivno improvizacijo♦« v D je bolje zamenjati s ♦skupinsko improvizacijo♦, ker se v tem Pojmovniku pomensko razlikujeta ♦kolektivna♦ in ♦skupinska improvizacija♦.
Naziva ni treba prevajati v slovenščino.
GL: ♦jazz♦, ♦improvizacija♦, ♦new wave♦ (D 2; gl. tudi KR ♦new wavea♦), ♦svobodna improvizacija♦.
‹BASS›, II, 283; ‹BKR›, II, 78–79; ‹BKR›, V, 37; ‹GRJ›, I, 404–405; ‹GR6›, VI, 815; ‹HI›, 164; ‹HK›, 149; ‹HO›, 529; JOST 1974; ‹KN›, 78–79; ‹LARE›, 629; ‹M›, 540; ‹MELZ›, I, 619