SKUPINA, SKUPINSKA SKLADBA = SKLADBA S SKUPINAMI

AN: group, group composition; NEM: Gruppe, Gruppenkomposition; FR: groupe, composition de groupes.

ET: nejasna (‹KLU›, 281).

D: 1) »(Naziv za) koncept ♩strukture♩, ki ga je vpeljal Karlheinz Stockhausen v svojih KlavierstÃŒcke I-IV (1952–53). Skupina je segment časa, ki običajno vsebuje več kot eno ♩viÅ¡ino tona♩. Vsak segment ima neko posebno značilnost (npr. določeno raven ♩dinamike♩ za vse ♩viÅ¡ine tona♩ ali pa proces spreminjanja od tihega k glasnem), ki skladatelju dopušča, da skupine obdeluje s procesi kot sta serialna ureditev ali transformacija.« (‹V›, 289)

2) »Kot ‘skupino’ se razume določeno Å¡tevilo ♩tonov♩, ki so povezani prek sorodnih proporcev z neko viÅ¡jo čutno kvaliteto, tj. s kvaliteto skupine. Različne skupine v skladbi imajo različne proporcijske značilnosti, različno ♩strukturo♩, so pa med seboj povezane, kolikor se značilnosti ene skupine lahko razumejo Å¡ele takrat, ko jih po stopnji sorodnosti primerjamo z drugimi skupinami … V spominu ostaja način skladanja ♩tonov♩ in ponavljanja znotraj skupine; manj pa ostajajo v spominu posamezni intervali, časovni odnosi. Vse, kar je skladano, mora po moÅŸnosti enakomerno sodelovati v oblikovalnem postopku in nič ne sme prevladovati, npr. kakÅ¡na melodija …, ♩ritem♩ ali ♩intenziteta♩.« (STOCKHAUSEN 1963f: 63, 65)

3) »NajmanjÅ¡e veze med prvinami so …, vse skupaj, zelo pomembne, mi pa jih dojemamo kot celoto, kot kvaliteto. Po občutku ločimo spremembe ♩strukture♩ v tako različnih … skupinah, ne da bi znali povedati, kaj se je dejansko spremenilo. Jasno doÅŸivljamo obrise skupin: one so različno dolge, vsebujejo različne oblike gibanja, različne ♩gostote♩ in različne stopnje hitrosti; različne zvokovne oblike.« (STOCKHAUSEN 1963f: 66)

4) »[S]kupino označujejo sploÅ¡ne kakovosti, ki so skupne vsem njenim sestavnim delom in ki se en bloc razlikujejo od sosednjih skupin; to omogoča, da se strukturni odnosi ne opisujejo samo med izoliranimi ♩toni♩, temveč tudi na pomembnejÅ¡i ravni, urejeni po večji pomembnosti. Med seboj sorodne skupine pravzaprav lahko tvorijo nove, obseÅŸnejÅ¡e ♩strukture♩, ki se potem lahko spet grupirajo v večje celote. Tako pridemo do ‘totalne oblike’ skladbe, ki je postavljena dovolj enostavno,in je opazna. Tukaj se torej ukvarjamo s strukturno metodo par excellence. Ta je prav gotovo Å¡e vedno v polnem razvoju. Å e vedno smo daleč od tega, da bi lahko izčrpali vse njene vire ter da bi določili vse pogoje njene dejavnosti.« (POUSSER 1960: 77)

5) »V razvoju skupinske forme sem skušal skladati enakovrednosti v višjih organiziranih organizmih z značilnim oblikovanjem skupin. Problem je omogočanje velike diferenciranosti v obsegu in formalnem značaju skupin, s sočasnim ohranjanjem ravnoteşja.« (STOCKHAUSEN 1963e, 232)

5-A) »Vsako zvokovno telo … je sposobno čutom pokazati svoj lastni časovni prostor, mi pa se, kot posluÅ¡alci, nahajamo sredi več časovnih prostorov, ki tvorijo skupni časovni prostor. Tisto, zaradi česar zvokovna telesa zvenijo, niso ♩točke♩, temveč ‘skupine’: …Skupine ♩zvokov♩, ♊šumov♩ in zvokovnih ♊šumov♩ so povsem samostojne enote. Vsaka skupina se giba v lastnem časovnem prostoru. Predvsem pa v lastnem tempu.« (STOCKHAUSEN 1964a: 71)

6) »Če si natančneje ogledamo povezave med ‘punktualnim’ in ‘skupinskim skladanjem’, potem se za trenutek pokaÅŸeta skrajna poloÅŸaja, med katerima je treba poiskati povezavo.« (STOCKHAUSEN 1963g: 59)

7) »’Skupina’ je sistem, katere prvine (označene kot a, b, c …), funkcioniranje (označeno kot *) in odnosi enakosti (označeni kot =) ustrezajo naslednjim merilom: 1. Zaprtost: Če sta a in b prvini sistema, potem je tudi a*b prvina sistema. 2. Povezljivost: če so a, b in c prvine sistema, potem je (a*b)*c = a*(b*c). 3. Obstoj identitete: Obstaja neka prvina sistema, e, tako, da za vsako prvino sistema (npr. d) velja d*e = e*d = d. 4. Obstoj obratoGL: za vsako prvino sistema (npr. d) obstaja prvina sistema d- tako, da je d*d = d-*d = e.« (BABBIT 1960: 249, op. 3)

KM: Iz D je razvidno, da se tukaj ne razpravlja o tistih pomenih pojma, ki se, podobno njegovemu sploÅ¡nemu pomenu, pojavljajo v sploÅ¡ni glasbeni terminologjji, torej tisti pomeni, ki niso povezani z njegovim specifičnim pomenom v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩, sploh pa v tipologiji ♩serialne glasbe♩, npr. v smislu prostega zdruÅŸevanja istih glasbenih prvin. (O tem in o matematičnem pomenu pojma gl. BLUMRÖDER 1984: 1–7; prim. D 7). Messiaen npr. v svoji D ♩modusov z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩ uporablja skupino v takem smislu (gl. D ♩modusov z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩), čeprav bi bilo bolj pravilno govoriti o ♩segmentu♩, kakor je uveljavljeno v AN prevodu v ‹JON›, 170.

FR pojem »groupe« ima tudi poseben pomen v teoriji ♩konkretne glasbe♩ P. Schaefferja, in sicer kot nasprotje »motiva«, ki v tej teoriji prav tako ima poseben pomen (gl. SCHAEFFER 1966: 571–572; ‹GUI›, 139).

KR: D so izbrane in razporejene tako, da čim boljše ponazorijo odtenke v razlagah pojma:

a) D 1 skuša kratko in strnjeno podati pojem v tistem pomenu, ki nas tukaj zanima, vendar je teşko razumljiva brez dodatkov, ki jih prinašajo ostale D.

b) D 2 prvič določa razlago pojma v njegovem oşjem pomenu.

c) D 3 opozarja na pojem kot na oznako kvalitativnih lastnosti sloga, pri čemer je enostavno opaziti poudarjanje statistične (teksturne) pribliÅŸnosti, tudi v terminoloÅ¡kem smislu: govori se o »orisih skupin«, o »različnih ♩gostotah♊«, o »različnih stopnjah hitrosti«, kar naj bi vse sodilo med »različne zvokovne forme«. Treba je poudariti, da je ta statistična pribliÅŸnost nujno zahtevala uvajanje nove terminologije, ki (četudi metaforično) uspeÅ¡no opravlja svojo funkcijo. V ‹G›, 86 se uporabljajo npr. pojmi kot je »skupek ♩tonov♊« (= »Tonmenge«) za označevanje situacij v katerih posamezne ♩viÅ¡ine tona♩ niso več razločne, »♊gostota♩ (♩tonov♩)« (= »Tondichte«) označuje nov odnos med horizontalo in vertikalo itn. (gl. KM ♩polja♩ ter D 4 in KR – t. d ♩statistične glasbe♩).

d) V D 4 se prav tako poudarjajo značilnosti skupine na ravni statistične (teksturne) priblişnosti, vendar se o njih govori tudi kot o podlagi za artikulacije forme.

e) V D 5 in 5-A je skupina sestavni element forme ter je zato mogoče govoriti ne samo o skupini, temveč tudi o skupinski skladbi.

f) v D 6 se, kot tudi v ‹GR›, 85, skupina in skupinska glasba povezujeta s ♩točko♩ oz. s ♩punktualno glasbo♩ v smislu veljavne tipologije ♩serialne glasbe♩: ♩točka♩ – ♩skupina♩ – ♩polje♩ (‹G›, 83–85; ‹GL›, 67–69; ‹KS›, 145–161; ‹HU›, 868).

g) D 7 razlaga pojem s pomočjo matematične terminologije, ki je sicer značilna za skladateljsko teorijo M. Babbita.

GL: ♩mikropolifonija♩, ♩polje♩, ♩postserialna glasba♩, ♩punktualna glasba♩, ♩skupek tonov♩, ♩statistična glasba♩, ♩struktura♩, ♩tekstura♩, ♩točka♩.

‹BKR›, II, 155; ‹BOSS›, 161; ‹JON›, 114–116

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!