PROSTORSKA GLASBA

ANG: spatial music; NEM: Raummusik, Raum-Musik; FR: musique d’espace.

D: »(Naziv za) glasbo, v kateri je načrt za fizično lokacijo vira ♩zvoka♩ sestavni del ♩strukture♩ (dela) – bodisi eksplicitno bodisi tako, da se razume sam po sebi. Izvor ♩zvoka♩, ÅŸivega ali posnetega (ki ga sliÅ¡imo prek zvočnika), je lahko stacionaren ali gibljiv. Iluzijo ♩zvoka♩ v gibanju pogosto doseÅŸemo tako, da posneti ♩zvok♩ hitro prenesemo od enega stacionarnega zvočnika do drugega.« (‹V›, 703)

KM: V ♩glasbi 20. stoletja♩ so Å¡tevilni primeri za p. g.: Ivesov Unanswered Question (1906), VarÚsejeva PoÚme électronique (1957–1958), mnoge skladbe H. Branta (gl. BRANT 1978), Stockhausenov Gesang Der JÃŒnglinge (1956), v katerem je avtor »poskuÅ¡al oblikovati smer in gibanje ♩zvoka♩ v prostoru ter s tem dobiti novo dimenzijo glasbenega doÅŸivetja« (STOCKHAUSEN 1963c: 153), njegove Skupine (Grupe) (1955–1957), Sakačev Turm-Musik (1970) itd.

KR: D, ki jo je sicer sestavil H. Brant, izvrstno utrjuje pojem. Pomembno v p. g. je prav to, da je prostor konstitutiven element dela oziroma njegove ♩strukture♩.

GL: ♩ambientalna glasba♩, ♩okoljska umetnost♩, ♩fonoplastika♩, ♩glasba kot pohiÅ¡tvo♩, ♩muzak♩, ♩premični koncert♩, ♩rotacija zvoka♩, ♩tapetna glasba♩, ♩zvočna krajina♩.

‹BOSS›, 49–53; ‹EH›, 217–273; ‹G›, 100; ‹GR›, 171; ‹M›, 555

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!