ANG: nonretrogradable rhythm, non-retrogradable rhythm; NEM: nicht-umkehrbarer Rhythmus; FR: rythme non rétrogradable.
ET: Lat. prislov retro = nazaj; gradus = korak; ♦ritem♦.
D: »(Naziv za) ♦ritme♦, pri katerih vrstni red njihovih vrednosti ostaja isti, ne glede na to, s katere strani jih beremo. Enostaven primer:
Vrednosti so na koncu identične, v sredini pa je (vrednost) prosta. Vsi ♦ritmi♦ s tremi vrednostmi, ki so tako postavljeni, so neretrogradni:
Če opustimo 3 vrednosti, se načelo veča, zato moramo reči: vsi ♦ritmi♦, ki se lahko razdelijo v dve skupini, od katerih je ena rakov postop druge, s skupno vrednostjo v sredini, so neretrogradni:
Skupina B je rakov postop skupine A; četrtinka, povezana s šestnajstinko (skupna vrednost, katere ♦trajanje♦ ustreza trajanju petih šestnajstink), je skupna obema (skupinama).« (MESSIAEN 1944: 12)
KM: N. r. je eden izmed tipičnih pojmov skladateljske teorije O. Messiaena (gl. ♦modus z omejenimi možnostmi transpozicije♦, ♦dodana vrednost♦). O uporabi pojma »skupina« pri Messiaenu prim. KR ♦modusa z omejenimi možnostmi transpozicije♦.
KR: N. r. ni povsem natančen prevod FR-izvirnika. Natančen prevod bi naj bil opisni (npr: »♦ritem♦, ki se ga ne da prevesti v rakov postop«, tj. enak osnovni obliki), priporoča pa se ga prav zato, ker jasno sugerira, na kaj se nanaša v FR-izvirniku.
GL: ♦ritem♦.
‹BOSS›, 145–146; ‹FR›, 59; ‹G›, 58; ‹GR›, 129; ‹JON›, 191–192