MIKROPOLIFONIJA

NEM: Mikropolyphonie; FR: micropolyphonie.

ET: Predpona mikro- od grÅ¡. mikrós = majhen, droben; predpona poli- od polÜ = mnogo; phōnᾗ = glas, ♩zvok♩ (‹KLU›, 544).

D: »(Naziv za) poseben aspekt polifonije, ki se pojavlja v ♩sodobni glasbi♩. Če je bistvo klasične polifonije v sočasnem gibanju več melodično in ritmično1 samostojnih glasov, ki se posebej zaznavajo v svojih indivualnih potekih in ki jim z uÅ¡esom lahko sledimo, potem mikropolifonija kaÅŸe drugačne značilnosti in sluÅŸi kot sredstvo za ustvarjanje specifične ♩zvokov(n)e barve♩2. Mikropolifonija zahteva veliko Å¡tevilo črt, postavljenih gosto eno nad drugo; zaznamujejo jih majhni intervali, med seboj pa se razlikujejo le v drobnih melodičnih in ritmičnih detajlih1, tako da jih ne opaÅŸamo posamezno, temveč se zlivajo v ♩zvok♩ celote, čeprav sočasno vsaka nanj do neke mere vpliva. Mikropolifono … tkivo se zdi statično, komajda premaknjen zvočni ♩blok♩, znotraj katerega se neprestano dogajajo medsebojna trenja Å¡tevilnih melodičnih linij, ta pa se kaÅŸejo v neprestanem osciliranju in nihanju ♩zvoka♩, ki se na ta način sublimira v ♩(zvočno) barvo♩2. Ko so linije mikropolifonega tkiva postavljene ena nad drugi v intervalih sekunde, kakor je najpogosteje, potem tako tkivo postane sorodno ♩klastru♩. Za tvorca mikropolifonije imamo … Györgyja Ligetija, njegova skladba AtmosphÚres za veliki orkester (1961) pa je prototip mikropolifonega glasbenega izraÅŸanja; notni primer … kaÅŸe samo del karakteristične ♩strukture♩3 omenjenega dela, ki na tem mestu v celoti obsega 56 glasov.« (‹MELZ›, II; 579–580)

MIKROPOLIFONIJA: Ligeti, Atmosphères

KM: V LIGETI 1971: 516 Ligeti takole opisuje mikropolifonijo: »(tako je v Apparitions iz 1958/59) nastala ‘nesliÅ¡na’ polifonija, tj. mikropolifonija, v kateri so posamezni momenti nesliÅ¡ni, čeprav vsak posamezni moment ­določa značaj celotne polifone mreÅŸe. Z drugimi besedami: posamezni parti in glasbena konfiguracija v poteku teh partov ostajajo neopazni, je pa vsak part in vsaka konfiguracija transparentna glede na sploÅ¡no ♩strukturo♩, ker sprememba neke malenkosti – vsaj malo – spreminja vsesploÅ¡ni rezultat. V … AtmosphÚres (1961) sem naprej razvil metodo mikropolifonije. MreÅŸa je postala bolj prefinjena, eliminirani so ostanki ritmičnih oblik, mikropolifonija je bila uporabljena za realiziranje postopne transformacije ♩zvokov(n)e barve♩ in tkiva.«

KR: D in citat v KM popolno določata pomen pojma. Namesto o ♩strukturi♩ je bolje govoriti o ♩teksturi♩, ker se tako poudarja neopaznost konstitutivnih prvin (npr. ♩viÅ¡ina tona♩ in ritmični obrazci), ki v svojih mikropolofonih odnosih prehajajo v novo (zvokovno) kvaliteto. Zato se mikropolifonijska ♩tekstura♩ mora opisovati tudi po merilu ♩gostote♩, podobno kot ♩statistična glasba♩. V tem smislu je posebno zanimiv Ligetijev komentar tipologije ♩serialne glasbe♩ (♩točka♩ – ♩skupina♩ – ♩polje♩; gl. ‹G›, 83–95; ‹GL›, 67–69; ‹KS›, 145–161; ‹HU›, 868).

GL: ♩skupina, skupinska skladba♩, ♩gostota, sprememba gostote, stopnje gostote♩, ♩permeabilnost♩, ♩polje♩, ♩postserialna glasba♩, ♩skladanje klastrov♩ = (♩Clusterkomposition♩), ♩skladba iz klastrov♩ = (♩Clusterkomposition), ♩skupek tonov♩, ♩statistična glasba♩, ♩struktura♩, ♩tekstura♩, ♩tonsko polje♩.

‹BOSS›, 90; ‹CP1›, 240 = NEM oblika pojma; ‹CP2›, = NEM oblika pojma; ‹EH›, 204; ‹G›, 53; ‹M›, 551

1 Bolje bi bilo »ritemski«, gl. KR ♩ritma♩.

2 Bolje bi bilo »zvokov(n)e barve«, gl. KR »♊zvokov(n)e barve♊«.

3 Bolje bi bilo ♩tekstura♩ namesto ♩struktura♩. Gl. KM mikropolifonije in D 6 ♩teksture♩.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!