AN: harmony; NEM: Harmonie, Harmonik; FR: harmonie; IT: harmonia.
ET: GrÅ¡. harmonÃa = zdruÅŸevanje, zlaganje, skladanje, od harmózein = spojiti, zdruÅŸiti. (â¹KLUâº, 294)
D: »(Naziv za) usklajenost razliÄnega ali nasprotnega. V glasbenem smislu gre za organiziranost âŠtonovâŠ, oz. âŠzvokovâŠ, v novejÅ¡em Äasu tudi âŠakordov⊠in akordiÄnih celot. Izraza ‘harmonika’ in ‘nauk o harmoniji’ sta v zaÄetku pomenila isto, kasneje pa sta se loÄila. Pojem ‘nauk o harmoniji’ oznaÄuje teorijo ali pouÄevanje ter je omejen na âŠakorde⊠in povezovanje âŠakordov⊠v dur-molovi tonalitetni glasbi. Nasprotno temu se izraz ‘harmonika’ danes uporablja kot predmet teorije, kot (naziv za) zaloge âŠakordov⊠ali âŠzvokov⊠ter njihovo uporabo; o ‘harmoniki’ se ne govori samo pri dur-molovi tonalitetni glasbi temveÄ tudi pri âŠatonalitetni glasbi⊠ter pri modalnem (oz. modusnem â op. N. G.; gl. KR âŠmodusaâŠ) veÄglasju srednjega veka in zgodnjega novega veka.« (â¹HUâº, 362â363)
KR: Pojem je (kot nekaj pojmov) uvrÅ¡Äen v Pojmovnik zato, ker na NEM govornem obmoÄju obstaja moÅŸnost razlikovanja pomena, ki bi v terminologiji âŠglasbe 20. stoletja⊠lahko bila koristna, Äe bi se objektivno ‘harmonija’ v oÅŸjem smislu (funkcijska, oz. dur-molova tonalitetna harmonija) loÄevala od ‘harmonike’ (ki ne bi bila dur-molova tonalitetna). Äeprav na NEM govornem obmoÄju obstajajo dokazi za tovrstno razlilkovanje pomena (gl. NÃLL 1931; Ligeti v LIGETI 1960a: 49, op. 1, pojem uporablja »v njegovem sploÅ¡nem pomenu, torej tako, da oznaÄuje tako simultane kot tudi sukcesivne celote raliÄnih âŠviÅ¡in tonaâŠ, tako v tonalitetnem kot tudi v netonalitetnem slogu«), sama D (ki prihaja izpod peresa C: Dahlhausa) jasno opozarja na to, da pomen obeh pojmov vendarle ni povsem loÄen. Pojmi, kot sta âŠagregat⊠(kot substitut za âŠakordâŠ; gl. D 1 âŠagregataâŠ) in âŠvertikalna zvoÄnost⊠oÄitno dokazujeta, da bi tako razlikovanje pomena bilo koristno vpeljati. (gl. tudi KM âŠosnovnega tonaâŠ).
»Harmonika« bi se, podobno kot tudi »akordika« (gl. KR âŠakordaâŠ) in âŠritmika⊠(gl. D 2, t.1, D 3 in D 4, t. 2 âŠritmikeâŠ), lahko uporabljala tudi kot naziv za skupek doloÄenih lastnosti vertikalnega sloga. Äeprav se tak ppomen pri nas ni izdiferenciral, to ne pomeni, da ne bi bilo pametno o njem premiÅ¡ljevati.
Treba je priznati, da pojem »harmonika« v slovenÅ¡Äini predstavlja doloÄeno teÅŸavo pri morebitni uporabi v navedenem pomenu: a) ker isti pojem oznaÄuje tudi glasbilo; b) ker so pridevniÅ¡ke oblike identiÄne s pridevniÅ¡kimi oblikami âŠharmonikeâŠ. PridevniÅ¡ka oblika »harmonikalni« se povezuje s »harmonikalno teorijo kozmosa«, ki jo zastopa H. Kayser (gl. KAYSER 1976), ter tukaj ne more biti uporabljen.
Vseeno bi bilo treba premisliti o uporabi tega pojma v njegovem specifiÄnem pomenu, kakrÅ¡nega ima v terminologiji âŠglesbe 20. stoletja⊠(Äeprav se ga v Pojmovniku navaja samo takrat, ko to zahteva NEM izvirnik), ker v ostalih jezikih ta par pojmov ne obstaja.
GL: âŠagregat⊠(D 1), âŠakordâŠ, âŠkvartna harmonija)âŠ, âŠlinearni kontrapunktâŠ, âŠpoliharmonija/poliharmonikaâŠ, âŠtonalitetaâŠ, âŠvertikalna zvoÄnostâŠ, âŠzvoÄnost⊠(D 2).
â¹BKRâº, II, 173; â¹Lâº, 252; â¹Pâº, 100
