HARMONIJA, HARMONIKA

AN: harmony; NEM: Harmonie, Harmonik; FR: harmonie; IT: harmonia.

ET: GrÅ¡. harmonía = zdruÅŸevanje, zlaganje, skladanje, od harmózein = spojiti, zdruÅŸiti. (‹KLU›, 294)

D: »(Naziv za) usklajenost različnega ali nasprotnega. V glasbenem smislu gre za organiziranost ♩tonov♩, oz. ♩zvokov♩, v novejÅ¡em času tudi ♩akordov♩ in akordičnih celot. Izraza ‘harmonika’ in ‘nauk o harmoniji’ sta v začetku pomenila isto, kasneje pa sta se ločila. Pojem ‘nauk o harmoniji’ označuje teorijo ali poučevanje ter je omejen na ♩akorde♩ in povezovanje ♩akordov♩ v dur-molovi tonalitetni glasbi. Nasprotno temu se izraz ‘harmonika’ danes uporablja kot predmet teorije, kot (naziv za) zaloge ♩akordov♩ ali ♩zvokov♩ ter njihovo uporabo; o ‘harmoniki’ se ne govori samo pri dur-molovi tonalitetni glasbi temveč tudi pri ♩atonalitetni glasbi♩ ter pri modalnem (oz. modusnem – op. N. G.; gl. KR ♩modusa♩) večglasju srednjega veka in zgodnjega novega veka.« (‹HU›, 362–363)

KR: Pojem je (kot nekaj pojmov) uvrščen v Pojmovnik zato, ker na NEM govornem območju obstaja moÅŸnost razlikovanja pomena, ki bi v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ lahko bila koristna, če bi se objektivno ‘harmonija’ v oÅŸjem smislu (funkcijska, oz. dur-molova tonalitetna harmonija) ločevala od ‘harmonike’ (ki ne bi bila dur-molova tonalitetna). Čeprav na NEM govornem območju obstajajo dokazi za tovrstno razlilkovanje pomena (gl. NÜLL 1931; Ligeti v LIGETI 1960a: 49, op. 1, pojem uporablja »v njegovem sploÅ¡nem pomenu, torej tako, da označuje tako simultane kot tudi sukcesivne celote raličnih ♩viÅ¡in tona♩, tako v tonalitetnem kot tudi v netonalitetnem slogu«), sama D (ki prihaja izpod peresa C: Dahlhausa) jasno opozarja na to, da pomen obeh pojmov vendarle ni povsem ločen. Pojmi, kot sta ♩agregat♩ (kot substitut za ♩akord♩; gl. D 1 ♩agregata♩) in ♩vertikalna zvočnost♩ očitno dokazujeta, da bi tako razlikovanje pomena bilo koristno vpeljati. (gl. tudi KM ♩osnovnega tona♩).

»Harmonika« bi se, podobno kot tudi »akordika« (gl. KR ♩akorda♩) in ♩ritmika♩ (gl. D 2, t.1, D 3 in D 4, t. 2 ♩ritmike♩), lahko uporabljala tudi kot naziv za skupek določenih lastnosti vertikalnega sloga. Čeprav se tak ppomen pri nas ni izdiferenciral, to ne pomeni, da ne bi bilo pametno o njem premiÅ¡ljevati.

Treba je priznati, da pojem »harmonika« v slovenščini predstavlja določeno teÅŸavo pri morebitni uporabi v navedenem pomenu: a) ker isti pojem označuje tudi glasbilo; b) ker so pridevniÅ¡ke oblike identične s pridevniÅ¡kimi oblikami ♩harmonike♩. PridevniÅ¡ka oblika »harmonikalni« se povezuje s »harmonikalno teorijo kozmosa«, ki jo zastopa H. Kayser (gl. KAYSER 1976), ter tukaj ne more biti uporabljen.

Vseeno bi bilo treba premisliti o uporabi tega pojma v njegovem specifičnem pomenu, kakrÅ¡nega ima v terminologiji ♩glesbe 20. stoletja♩ (čeprav se ga v Pojmovniku navaja samo takrat, ko to zahteva NEM izvirnik), ker v ostalih jezikih ta par pojmov ne obstaja.

GL: ♩agregat♩ (D 1), ♩akord♩, ♩kvartna harmonija)♩, ♩linearni kontrapunkt♩, ♩poliharmonija/poliharmonika♩, ♩tonaliteta♩, ♩vertikalna zvočnost♩, ♩zvočnost♩ (D 2).

‹BKR›, II, 173; ‹L›, 252; ‹P›, 100

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!