NEM: variable Form; FR: forme variable.
ET: Lat. variabilis = spremenljiv, iz variare = menjati; forma = oblika (â¹KLUâº, 755â756, 226).
D: Naziv za podvrsto âŠodprte oblikeâŠ, pri kateri variabilnost razume manjÅ¡o veÄpomenskost kot pri âŠveÄpomenski oblikiâŠ.
KR: D namerno ni vzeta iz pregledane literature, saj so tam opredelitve pojmov tako zelo raznolike, da na noben naÄin ne koristijo njegovi terminoloÅ¡ki obdelavi (gl. npr. D 1 âŠmomenta, momentne glasbeâŠ).
V. o. se uporablja, kot je poudarjeno v D, za oznaÄevanje stopnje odprtosti oblike, ki ima manj pomenov kot âŠveÄpomenska oblikaâŠ, npr. v â¹Gâº, 139â142, v povezavi z Boulezovo Tretjo klavirsko sonato. V BOULEZ 1981: 162 je omenjena â kot razvrstitev âŠformantov⊠(gl. KM âŠformantaâŠ) â naslednja formalna shema te skladbe:
Notranja variabilnost vsakega »âŠformantaâŠÂ« (ki ni vidna iz primera) in variabilnost odnosa med »âŠformantiâŠÂ« (ki je vidna iz primera) zelo omejujeta veÄpomenskost âŠodprte oblike⊠omenjene skladbe od recimo âŠveÄpomenske oblike⊠Stockhausenovega KlavirstÃŒcka XI (gl. KR âŠveÄpomenske oblikeâŠ). O Boulezovi Tretji klavirski sonati gl. tudi STOIANOVA 1978: 129â156.
Pojma ne smemo, kot je storjeno npr. v â¹MELZâº, II, 714, uporabljati kot sopomenko za âŠodprto oblikoâŠ, saj je ta njena podvrsta (gl. KR âŠodprte oblikeâŠ), temveÄ moramo njen pomen omejiti samo na tiste primere, ki jih najbolje ilustrira Boulezova Tretja klavirska sonata.
GL: âŠaleatorikaâŠ, âŠimprovizacijaâŠ, âŠnedeterminacija⊠= (indeterminacija).
PRIM: âŠindividualna oblikaâŠ, âŠmobilna oblikaâŠ, âŠmoment, momentna oblikaâŠ, âŠveÄpomenska oblikaâŠ.

