ANG: strategic music; FR: musique stratégique.
ET: GrÅ¡. stratÄgÃa = poveljevanje vojski, iz stratÄgós = poveljnik (v vojski), iz stratós = vojska in ágein = voditi (â¹KLUâº, 707).
D: 1) »(Naziv za) âŠheterofono glasboâŠ, ki jo tvorijo igranje v ÅŸivo.« (â¹CP1âº, 243)
2) »(Naziv za) glasbo, ki uporablja teorijo igre za skladateljske postopke.« (â¹FRâº, 87)
3) »Moderni skladatelji so od nekdaj iskali metafore na drugih podroÄjih, da bi obogatili svoje zastarelo izrazje, ki izvira iz ⊠besed, ki oznaÄujejo obliko, hitrost, dinamiÄno moÄ ali izraznost. Med temi novi metaforami sta tudi strategija in taktika. SploÅ¡na shema moderne simfonije ali sonate je strategijska, medtem ko so variacije, kadence in kontrapunktiÄne obdelave taktiÄna sredstva. Iannis Xenakis, izumitelj stohastiÄne metode skladanja (gl. âŠstohastiÄna glasba⊠â op. N. G.), je razÅ¡iril (v svoji skladbi Stratégie) dojemanje strategije in taktike v pravi turnir med dvema orkestroma in dvema dirigentoma ⊠Dva orkestra igrata hkrati dve razliÄni skladbi in sledita dvema neusklajenima dirigentoma. Igranje konÄata na viÅ¡kih, da bi izraÄunala pridobitve in izgube. Na koncu manevra publika glasuje za zmagovalca tega instrumentalnega dvoboja.« (â¹SLONâº, 1492)
KM: V XENAKIS 19812: 137â158 se obÅ¡irno razpravlja o s. g., o skladbi Stratégie (1962), ki se omenja v D 3, Xenakis, med drugim, piÅ¡e tudi naslednje (XENAKIS 19812: 150â151): »Dva orkestra, postavljena z leve in z desne strani odra, z dvema dirigentoma, ki si kaÅŸeta hrbet .., lahko izbereta in igrata eno izmed Å¡estih zvoÄnih konstrukcij, oznaÄenih v partituri s Å¡tevilkami od I. do VI. Te konstrukcije so taktike, ki pa so stohastiÄne âŠstruktureâŠ, ki jih je izraÄunal elektronski um 7090 IBM v Parizu. Poleg teh Å¡estih osnovnih taktik lahko vsak dirigent naloÅŸi orkestru, da igra kombinacije dveh ali treh osnovnih taktik ⊠Skupno je dirigentoma in orkestroma na voljo 19 taktik. Na ta naÄin lahko dva dirigenta hkrati izvajata 19 x 19 = 316 moÅŸnih parov.« Pomembno je, da se v tej Xenakisovi razlagi skladbe Stratégie nikjer ne omenja publika kot arbiter (kot se navaja v D 3): obstajata eden ali dva sodnika ali avtomatski sistem, ki meri uspeÅ¡nost uresniÄitve taktik (XENAKIS 19812: 152â153).
KR: To je tipiÄen interdisciplinarni pojem v izrazju âŠglasbe 20. stoletja⊠in nikakrÅ¡na metafora, kot se, malo ironiÄno, misli v D 3. Strategijska glasba ima z âŠavtonomno⊠in Å¡e zlasti âŠheteronomno glasbo⊠poseben pomen za skladateljsko teorijo I. Xenakisa (gl. XENAKIS 19812: 137â158), ki pa temelji na pojmovanju tega pojma znotraj matematiÄne teorije igre. Za razlago Xenakisovih skladateljskih postopkov je ta pomen torej neizogiben.
GL: âŠavtonomna glasbaâŠ, âŠheteronomna glasbaâŠ, âŠpostserialna glasbaâŠ, âŠstohastiÄna glasbaâŠ.
