ANG: overblowing; NEM: Ãberblasen; FR: (action d’) octavier, quintoyer, quintage (gl. KR); IT: ottavizzare, quinteggiare (gl. KR).
D: 1) »(Naziv za) posebni naÄin igranja … pri pihalnih instrumentih …, s Äimer namesto âŠosnovnega tona⊠dobimo zgornje âŠalikvotne toneâŠ. DoseÅŸe se s posebnim reguliranjem moÄi v zraku, ki kroÅŸi po cevi instrumenta. RazliÄni instrumenti s prepihovanjem proizvajajo razliÄne âŠalikvotne tone⊠… âŠToniâŠ, ki jih dobimo s prepihovanjem, so moÄnejÅ¡i in bolj ‘bleÅ¡ÄeÄi’od naravnih âŠtonovâŠ.« (â¹MELZâº, Ill, 126)
2) »Pod doloÄenimi fiziÄnimi pogoji se zraÄni steber da razbiti na alikvotne dele, od katerih bo vsak nihal na frekvenci, ki je v neposrednem sorazmerju s temeljno frekvenco. Tako je vÄasih moÅŸno, da stopnja (stebra) doloÄene dolÅŸine ne zveni le s svojim âŠtemeljnim tonomâŠ, temveÄ tudi z oktavo, duodecimo itn. svojega najglobljega âŠtona⊠kot s ‘âŠharmoniki⊑ … ‘âŠHarmoniki⊑ se pravzaprav vedejo kot novi âŠtemeljni ton⊠z dvojno, trojno itn. frekvenco izvirnika. ‘Prepihovanje’ je pojem, ki se nanaÅ¡a na proces ustvarjanja pogojev, ki so potrebni za omenjene viÅ¡je naÄine nihanja v zraÄnem stebru.« (â¹GRIâº, II, 978)
KR: FR- in IT-ustreznice p. izvirajo iz â¹Lâº, 611, pomenijo pa p. v oktavo oziroma duodecimo (prim. â¹Pâº, 252; od NEM-ustreznic teh FR- in IT-pojmov â »oktavieren«, »quintieren« â, ki sta ponujeni v â¹Pâº, 253, je v strokovni literaturi navedena le »quintieren« = »prepihovati v duodecimo«: gl. â¹BKRâº, 352; â¹RLâº, 776).
Obe D dovolj jasno razlagata pomen pojma, vendar D 1 zahteva komentar glede na terminologijo, ki je uporabljana v tem Pojmovniku:
a) âŠOsnovni ton⊠je bolje zamenjati s âŠtemeljnim tonom⊠(gl. KR âŠosnovnega tona⊠in âŠtemeljnega tonaâŠ). b) Namesto âŠalikvotnih tonov⊠je bolje uporabljati âŠparcialne tone⊠(gl. KR âŠalikvotovâŠ).
c) Omenjanje »naravnih âŠtonovâŠÂ« tu povsem bega: âŠparcialiâŠ, ki jih dobimo s p., niso niÄ drugega kot naravni âŠtoni⊠(v â¹HIâº, 496, se npr. prav omenja, da gre za âŠparciale⊠â »Obertöne« â, ki so namreÄ naravni âŠtoni⊠â »Naturtöne«).
GL: âŠmultifonâŠ.
â¹BKRâº, IV, 279; â¹FRâº, 63; â¹GRJâº, II, 278â279; â¹IMâº, 279; â¹Lâº, 611; â¹RANâº, 601; â¹RICâº, III, 518; â¹RLâº, 1005
