POSTSERIALNA GLASBA

NEM: postserielle Musik.

ET: Lat. predl. post = po, pozneje; ♩serija♩.

D: Nenatančen naziv za pojave v glasbi ob koncu petdesetih let 20. stoletja, ki so nastali kot reakcija in nasprotovanje ♩serialni glasbi♩.

KM: Stockhausen je bil v STOCKHAUSEN 1978c: 550 izrazito kritičen do tega pojma: »Ko dandanes glasbeni pisci govorijo o ‘postserialni’ fazi, preprosto mislijo, da glasba zadnjih let ­zveni drugače, kot je zvenela v petdesetih letih, in ker očitno nimajo kakÅ¡nega drugega pojma za glasbo petdesetih let razen ♩serialne glasbe♩, naj bi bila sedanja glasba ‘postserialna’. Mar ni to skrajno banalno? Tisti, ki razume duh serialnega načina skladanja, se zaveda, da je ta duh pripomogel k zavesti nečesa, česar ni več moč ukiniti.«

KR: Pojem ni natančen, saj ♩serialne glasbe♩ ne obsega v najoÅŸjem smislu, tj. kot strog nadzor vseh ♩parametrov♩ v ♩predurejanju gradiva♩ in dobeseden prenos takÅ¡nih danosti v skladbo (kot npr. v Messiaenovem Modusu vrednosti in intenzitete ali v 1. knjigi Boulezovih Structures). Iz tipologije ♩serialne glasbe♩ (gl. ‹G›, 83–95; ‹GL›, 67–69; ‹KS›, 145–161; ‹RL›, 868) je znano zaporedje ♩točka♩ – ♩skupina♩ – ♩polje♩, ki je pravzaprav jedro, ki razkraja ♩serialno glasbo♩ v najoÅŸjem smislu.

Pojem ni tvorbeno nerazumljiv (kot npr. ♩postmodernizem♩, pri katerem ne vemo, kateri ♩modernizem♩ je izpodbit s predpono post-; gl. KR ♩postmodernizma♩), temveč svojo osnovo, tj. ♩serialno glasbo♩, označuje preveč omejeno. Zdi pa se, da je vendarle edini, ki razume in obsega vse pojave, ki so se pojavili kot reakcija ali nasprotovanje ♩serializmu♩ v najÅ¡irÅ¡em smislu. Kljub njegovi popularnosti je priporočena previdnost pri uporabi.

GL: ♩aleatorična glasba♩, ♩aleatorika♩, ♩skupina, skupinska skladba♩, ♩improvizacija♩, ♩mikropolifonija♩, ♩nedeterminacija♩ = (indeterminacija), ♩serialna glasba♩, ♩statistična glasba♩, ♩stohastična glasba♩, ♩strategijska glasba♩.

BLUMRÖDER 1985: 13; ‹KS›, 260; ‹M›, 559

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!