POP, POP GLASBA

ANG: pop (music), pop music 1960; NEM: Pop(musik), Pop-Musik, Synthese zwischen Schlager und Rock; FR: pop music, (musique) pop, synthÚse entre la chanson et le rock; IT: (musica) pop, sintesi tra la canzone e il Rock.

ET: Lat. popularis = narodni, ljudski (‹KLU›, 555); kratica iz ANG-popular music (‹HO›, 822), vendar nikakor sopomenska s ♩popularno glasbo♩, kot se trdi v ‹BASS›, III, 629, kjer se p. g. enači z ♩zabavno glasbo♩ (gl. KR). 

D: 1) »(SploÅ¡en naziv za) vse (vrste) glasbe angloameriÅ¡kega izvora v ♩glasbi 20. stoletja♩, ki jih ne moremo uvrstiti niti v t. i. resno glasbo niti v ljudsko glasbo; od sredine Å¡estdesetih let v oÅŸjem smislu (naziv) za tiste sodobne smeri v ♩bluesu♩, ♩jazzu♩, ♩beatu♩ (D 2, op. N. G.), ♩rocku♩ itn., ki stremijo k večjemu mnoÅŸičnemu učinku in ki vsebujejo melodične ♩formule♩ ter elemente komercialnih ♩popevk♩, ki pa so navidezno povezane z ljudskim, pod močnim vplivom trga in 
 mnoÅŸičnih medijev.« (‹HI›, 360)

2) »1: Izraz se nanaÅ¡a na stopnjo popularnosti glasbe. Pop glasba je preprosto popularna, mnoÅŸično razÅ¡irjena glasba, ki se kot taka ne omejuje na t. i. ♩zabavno glasbo♩, ker imajo ‘klasična’ dela, kot nekatere Beethovnove in simfonije Čajkovskega, v določenih okoliščinah več posluÅ¡alcev kot ♩popevke♩. – 2: (Naziv za) glasbeno vrsto, katere vsebina in obseg se lahko včasih ujemata z nemÅ¡ko ♩popevko♩, včasih z ♩rock glasbo♩, včasih pa tudi z ♩zabavno glasbo♩. V tem smislu je izraz, zaradi večpomenskosti, nenatančen; in s to nenatančnostjo so preÅŸete mnoge glasbeno-pedagoÅ¡ke izjave o ♩rock glasbi♩ 
 Dörte Hartwich-Wiechell (HARTWICH-WIECHELL 1974: 7) 
 je poskuÅ¡ala dvopomenskost pojma odpraviti tako, da ga je enkrat pisala z veliko začetnico, drugič pa z malo. Namesto te navidezne reÅ¡itve bi bilo bolj priporočljivo uporabljati bolj točne pojme in to področje, katerega začetki so v ♩rock and rollu♩ in v britanskem ♩beatu♩ (D 2 – op. N. G.), imenovati v skladu z anglosaÅ¡ko rabo pojma ♩rock glasba♩ ali ♩rock♩. Pop bi tako lahko označeval estetske ‘zdrse’ v ♩rock glasbi♩ (Abba, Bay Citty Rollers, The Carpenters, Osmonds itn.).« (‹KN›, 158)

3) »(Naziv za) vrsto ♩popularne glasbe♩, ki izvira iz petdesetih let iz ZdruÅŸenih drÅŸav Amerike, s plošč Elvisa Presleyja in drugih. Pop je bil na začetku značilen po močnem 4/4 ♩beatu♩ (D 1 – op. N. G.), uporabi ♩električnih kitar♩ in mladi publiki. Sedaj se pojem nanaÅ¡a na Å¡irÅ¡e področje glasbe, na tisto, katerega plošče so na lestvicah uspeÅ¡nic.« (‹IM›, 299)

4) »Pop glasba, od pribliÅŸno leta 1960 dalje, označuje meÅ¡anico belega ♩bluesa♩, ♩rocka♩ in pogosto politično in druÅŸbeno zavzete pesmi 
; pop glasba je prav tako sopomenka za ♩rock♩, kar se nanaÅ¡a na njegovo bolj umirjeno komponento.« (‹M›, 545)

5) »(Naziv za) vrsto glasbe, ki se je razvila iz ♩jazza♩, prek ♩rhythm and bluesa♩ in ♩rock-‘n’-rolla♩. Njeno komercialno vrednotenje in močan ideoloÅ¡ki poudarek (‘protest proti establiÅ¡mentu’) sta pomembna sestavna dela celotnega pop sveta, s pop zvezdami, pop filmi, pop oblačili in s pop posterji, ki z novim realizmom pop arta, npr. Lichtensteina ali Rauschenberga, nimajo prav veliko skupnega. Opazna značilnost pop glasbe – poleg izrazite uporabe ♩električne kitare♩ – je uporaba eksotičnih (predvsem indijskih) instrumentov in elektroakustičnih aparatur, pogosto tudi dolgi komadi (večina jih je na ploščah) 
Dela t. i. progresivne pop glasbe (‘underground music’) zvenijo kot ♩elektronska glasba♩, npr. tista Američana F. Zappe (‘Mothers of Invention’), na katerega sta vplivala E. VarÚse in J. Cage 
, drugi deli zvenijo bolj kot 
♩kolaÅŸi♩, ki zelo spominjajo na ♩konkretno glasbo♩ 
 Pop glasbo zaznamujeta dve glavni smeri kot tudi stalne spremembe okusov njenih potroÅ¡nikoGL: valu ♩bluesa♩ in ♩soula♩ sledi val bolj eksperimentalne pop glasbe – in obratno.« (‹EH›, 261)

KM: NEM-, FR- in IT- pojmi (kot tudi ANG- pojem »pop music 1960«), ki se razlikujejo od ANG-izvirnika, so navedeni v ‹BR›, 238–239, kot – v vsakem primeru – problematična pojasnila prvotnega ANG-pojma. Zanimivo je, da so v ‹BR›, 190–191, navedeni pojmi, ki po pomenu očitno ne bi smeli biti skladni s temi (»pop music« v ANG, »Popmusik« v NEM, »musique pop« v FR in »musica pop« v IT).

KR: Vse D se nanaÅ¡ajo na kompleksnost pomena tega pojma, ki ga je (skoraj) nemogoče natančno določiti. Prvi deli v D 1 in 2 se nanaÅ¡ajo na pomensko povezanost p. g. s ♩popularno glasbo♩, kar je nepotrebno in tvegano (čeprav p. g. zelo verjetno lahko pojasnimo kot kratico za »popularno glasbo« – gl. ET, pri poskusu določitve pojma nas ta okoliščina vodi le na kriva pota: prav tako je simptomatično, da se v ‹RAN›, 646–649, obdeluje le ♩popularna glasba♩, medtem ko se p. g. sploh ne omenja – o tem gl. SANDNER 1977). Poskusi utrditve pomena tega pojma v oÅŸjem smislu so povsem divergentni: pomen je preobÅ¡iren zlasti v D 5 (o podobnostih p. g. s pop artom gl. SANDNER 1977: 12–13), medtem ko je ponujena omejitev v D 2 preveč kritična. Sopomenskost z ♩rock glasbo♩ v D 4 je prav tako dvoumna (gl. tudi SANDNER 1977). Kot je poudarjeno v D 2, je p. g. v terminologiji ♩glasbe 20. st.♩ zares tako večpomenski pojem, da ga je zato nemogoče imeti za tehnični pojem oziroma strokovno besedo. Zato ga je treba uporabljati zelo previdno.

GL: ♩glasba 20. stoletja♩, ♩rock, rock glasba♩, ♩techno (music, pop, sound 
)♩, ♩glasbe sveta♩ (D 3).

PRIM: ♩popularna glasba♩

‹BKR›, III, 315–316; ‹BKR›, V, 85; ‹GR6›, XV, 85; ‹HK›, 288–289; ‹L›, 442; ‹LARE›, 1248–1250; ‹P›, 243; ‹SLON›, 1478

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!