POLIMODALITETA

ANG: polymodality; NEM: PolymodalitÀt; FR: polymodalité; IT: polimodalità, polimodalismo (gl. KM).

ET: Predpona poli- iz grÅ¡. polÜ = mnogo; ♩modaliteta♩.

D: 1) »(Naziv za) dva ali več različnih ♩modusov♩ na istem ali na različnih tonalitetnih središčih … Ko se isti ♩modus♩ pojavi sočasno na različnih tonalitetnih središčih, je odlomek politonaliteten in modusen, ne pa tudi polimodusen. Ko se različni ♩modusi♩ pojavijo na različnih tonalitetnih središčih sočasno, je odlomek polimodusen in tudi politonaliteten.« (PERSICHETTI 1961: 38)

2) »(Naziv za) posebno vrsto ♩politonalitete♩, v kateri so glavne melodijske linije prej modusne kot pa izrazito durske ali molske. Polimodusne ♩harmonije♩ … dosegajo najboljÅ¡i učinek … v odprti ♩harmoniji♩ v molovi ♩tonaliteti♩ z dorskimi, frigijskimi ali eolskimi konstrukcijami.« (‹SLON›, 1477)

3) Naziv za horizontalno in vertikalno kombiniranje ♩modusov z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩ v skladateljski teoriji in praksi O. Messiaena (gl. MESSIAEN 1944: 61–63).

KM: P. teÅŸi k ločevanju od ♩politonalitete♩, izpostavlja sočasno uporabo vseh lestvičnih ♩sistemov♩, razen durove in molove tonalitete. TeÅŸave v povezavi z razlikovanjem najbolj razkriva D 1, kljub temu da jo je ponudila vrhunska avtoriteta. Iz D 2 je razvidno, da se včasih misli tudi na starogrÅ¡ke oziroma srednjeveÅ¡ke ♩moduse♩. D 3 zavrača navedeno v ‹EH›, 257, po čemer se p. pri Messiaenu pojavlja Å¡ele v povezavi z njegovo klavirsko etudo Mode de valeurs et d’intensités, ki je napisana leta 1949, torej po tem, ko je Messiaen – po D 3 – teoretično pojasnil svoje specifično dojemanje p.

V ‹BASS›, Ill, 679, se pojavlja pojem »polimodalizem« (= »polimodalismo«) kot naziv, ki je povezan z vrnitvijo k stari ♩modaliteti♩ (podobno »novomodalizmu« iz istega vira; gl. KM ♩novomodalitete♩ (= neomodalitete)) in ki pomeni »sočasno uporabo dveh ali več različnih ♩modusov♩ …, npr. pri Posvetitvi pomladi Stravinskega«. V tem pomenu je, poleg problematične ločitve od ♩politonalitete♩ (gl. D 1), diskutabilna tudi oblika s pripono -izem, ki sugerira slog ali obdobje (gl. KM ♩neomodalitete♩ oziroma razpravo o pojmu »neomodalizem« iz istega vira, tj. iz ‹BASS›, Ill, 321).

V ‹CH›, 304, je p. definirana kot »polifonija ♩modusov♩, v najÅ¡irÅ¡em smislu te besede«, čeprav se v ‹CH›, 302, pomen ♩modusa♩ omejuje samo na durovo in molovo tonalitetno ♩lestvico♩ (gl. KR ♩modusa♩).

KR: Čeprav vse D pomenijo sočasno kombiniranje dveh ali več ♩modusov♩, je pojem nesmiseln, če ♩modaliteto♩ razumemo kot sploÅ¡ni naziv za ♩sisteme♩ ♩modusov♩, karkoli ÅŸe ti ♩modusi♩ predstavljajo (gl. KR ♩modalitete♩), sicer pa boljÅ¡e razlage ni. (♩Politonaliteta♩ ni sočasno kombiniranje dveh ali več tonusov, temveč dveh ali več ♩tonalitet♩!)

V prevodu D 1 in 2 sta uporabljeni dve različici pridevniÅ¡ke oblike ♩modusa♩ (»modusni« in »modalen«), kakor se sugerira v KR ♩modusa♩ in ♩modalnosti♩.

GL: ♩modaliteta♩.

PRIM: ♩neomodaliteta♩, (♩polimodalitetnost♩) = (♩polimodalnost♩), ♩politonaliteta♩.

‹G›, 58; ‹IM›, 229; ‹JON›, 229; ‹MI›, Ill, 463; ‹RIC›, Ill, 465

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!