ANG: permeability; NEM: PermeabilitÀt.
ET: Lat. permeabilis = tisti (ali tisto), skozi katerega (ali skozi kar) se da priti, iz permeare = prehajati skozi, iz predl. per = skozi in meare = iti; pripona -ost oznaÄuje znaÄilnost, lastnost, stanje in podobno (â¹BABâº, 290â292).
D: 1) »Pojem iz fizike, ki ga je György Ligeti uvedel v teorijo glasbe, oznaÄuje pa stopnjo ‘prepustnosti’ (membrane za doloÄene materiale). V glasbi, kjer se izgublja obÄutljivost za intervale, permeabilnost â po Ligetiju â pomeni, ‘da se hkrati odvijajo âŠstrukture⊠razliÄnih lastnosti, se medsebojno prevzemajo, lahko se celo povsem zdruÅŸijo druge z drugimi, pri Äemer se spreminjajo (samo) horizontalni in vertikalni odnosi âŠgostoteâŠ, pri tem pa ni pomembno, kateri intervali nastopajo docela soÄasno.’« (â¹DIBâº, 339)
2) »Permeabilnost je dejavnik, ki doloÄa stopnjo prodornosti tematskih, netematskih in bruitistiÄnih elementov, ki krepijo âŠstrukturo⊠kakÅ¡nega tonalitetnega kompleksa, vÄasih pa se spopadajo in medsebojno uniÄujejo. Tedaj rezultirajoÄi Gestalt postane terasast in mozaiÄni zigurat.1 Pojem permeabilnost se prav tako uporablja za opisovanje procesa obojestranske osmoze med âŠparametri⊠âŠorganiziranega zvokaâŠ.« (â¹SLONâº, 1475)
KM: Citat v D 1 je iz LIGETI 1960: 8.
KR: V tem primeru je mednarodno obliko »permeabilitet« mnogo bolje zamenjati s p., saj daje pripona -ost jasno vedeti, da gre za lastnost »prepustnosti (kakÅ¡ne membrane za doloÄene materiale« â gl. D 1), v nasprotju s âŠtonalitetoâŠ, kjer pripone -iteta ne moremo zamenjati s pripono -ost, kot je predlagano v â¹BABâº, 333 (gl. npr. KR âŠtonaliteteâŠ, KM âŠtonalitetnosti⊠in KR âŠtonalnostiâŠ).
Pojem se izven Ligetijeve skladateljske teorije ni prijel, Äeprav pravilno pojasnjuje prehod strukturnih intervalnih enot v âŠteksturoâŠ, v kateri te enote veÄ niso razpoznavne, ker so preÅ¡le v novo (koloristiÄno) kvaliteto (prim. D âŠmikropolifonijeâŠ).
GL: âŠgostota, sprememba gostote, stopnje gostoteâŠ, âŠmikropolifonijaâŠ, âŠpoljeâŠ, âŠskladanje klastrov (tonskih) grozdov⊠= âŠskladanje s klastri, (tonskimi) grozdi⊠= (âŠClusterkompositionâŠ), âŠskupek tonovâŠ, âŠstatistiÄna glasbaâŠ, âŠstrukturaâŠ, âŠteksturaâŠ, âŠtonsko poljeâŠ.
â¹EHâº, 249â250
1 V izvirniku: »terraced and tesselated ziggurat«. Po â¹KLâº, 1447, so zigurati »stopniÄaste piramide, ki jih je gradilo mestno prebivalstvo v stari Mezopotamiji, na vrhu piramid pa je bil kip boÅŸanstva«. V tem kontekstu je uporaba pojma povsem poljubna, kar je sicer znaÄilno za D iz â¹SLONâº.