PARAMETER

ANG: parameter; NEM: Parameter; FR: paramÚtre; IT: parametro.

ET: GrÅ¡. predl. para = poleg [kot prvi del podr. zloÅŸ. para
 = nepravi, podoben, pribliÅŸen]; métron = ♩mera♩ (‹KLU›, 526, 475).

D: 1) »Matematični pojem parameter … označuje značilne spremenljive velikosti, ki omogočajo opisovanje oziroma medsebojno primerjavo funkcij ali sistemov. V fizikalni akustiki vrednosti treh parametrov – frekvence, amplitude in ♩faze♩ – označujejo npr. ♩sinusni nihaj♩. V teoriji informacij se pojem signalni parameter uporablja: če se oddajne (emitirane) ♩signale♩ da prikazati s skalarno ali vektorsko funkcijo, se vsaka Å¡tevilčna vrednost te funkcije dojema kot njihov parameter. V statistiki parametrske vrednosti najpogosteje rabijo za označevanje lastnosti razdelitve po verjetnosti; tako se morajo pri analizi glasbenega dela parametrske vrednosti za (razvrstitev) ♩viÅ¡ine tonov♩, do katerih se pride z merjenjem pogostosti njihovega pojavljanja, napotiti na sklep o stopnji ♩tonalitetnosti♩1 v tem delu.« (BLUMRÖDER 1982: 1)

2) »V matematični teoriji umetnosti J. Schillingerja se s pojmom parameter misli na naravoslovne temelje umetniÅ¡kega ustvarjanja. Parameter glede na glasbo označuje zvočne komponente: ♩viÅ¡ino tona♩ (frequency, pitch), ♩jakost♩ (volume) in kvaliteto (quality), tj. ♩zvočno barvo♩ (timbre) in značaj (character).« (BLUMRÖDER 1982: 1)

3) »Neodvisno od Schillingerjevega sistema, vendar pod vplivom W. Meyer-Epplerja, se parameter od leta 1953 uporablja v teoriji ♩serialne glasbe♩. Parameter se ne pojavlja samo v Meyer-Epplerjevih besedilih o akustiki in fonetiki, ampak tudi v Å¡tevilnih drugih razpravah, kjer se najpogosteje ukvarja s problemi ♩elektronske glasbe♩. Tako v MEYER-EPPLER 1953: 8–9, piÅ¡e: ‘Uspelo je … odstraniti parametre (♩viÅ¡ino tona♩ ali ♩zvočno barvo♩) nekim drugim zvočnim dogodkom, npr. glasu, ki poje ali govori, in te parametre dodati nekemu elektronsko proizvedenemu ♩zvoku♩. Tako se lahko kakrÅ¡nikoli ♩zvoki♩ dopolnjujejo z značilnostmi človeÅ¡kega glasu.’ Stockhausen med prvimi skladatelji omenja parameter v povezavi s svojo skladbo Kontra-Punkte (1952–53): ‘V tem delu se zares kontrapunktirajo zvočne dimenzije, ki jih tudi imenujemo parametri, in sicer v … Å¡tiridimenzionalnem prostoru: dolÅŸine (♩trajanje♩), ♩viÅ¡ine♩ (frekvence), volumni (♩jakosti♩), oblike nihanja (♩zvokov(n)e barve♩).’ (STOCKHAUSEN 1963b: 37)« (BLUMRÖDER 1982: 1, 3)

4) »Zaradi sprememb v ♩serialni tehniki skladanja♩, ki od ♩punktualne glasbe♩ vodijo k ♩skupinski skladbi♩, se okoli leta 1957 pomen parametra začne Å¡iriti na vse nadrejene strukturne kriterije skladbe. Tako H. Pousseur v prvem delu (Variations I) svojega cikla Exercices de piano (1956) v ♩predurejanju gradiva♩ izhaja iz ‘Å¡estih parametrov-dimenzij’, ki, po kriterijih statistične organizacije, kot sta ‘♩polje♩‘ ali ‘♩gostota♩‘, vedno regulirajo globalno značilnost kakÅ¡ne ‘♩skupine♩‘ … v skladbi (POUSSEUR 1957: 68).« (BLUMRÖDER 1982: 5)

5) »Pomen parametra se spreminja od sploÅ¡ne fizikalne vrednosti do označitve zvočnih ­lastnosti in področja samega glasbenega sloga … Dahlhaus je namreč zapisal, da se je ‘izraz (parameter), ki označuje fizikalni korelat lastnosti ♩tona♩, prenesel na samo lastnost ♩tona♩‘ (DAHLHAUS 1966: 44), v ‹DIB›, 337, pa lahko beremo, da se sedaj – v nasprotju z matematiko – ‘v glasbi vse dimenzije glasbenega toka, ki jih lahko izolirano spreminjamo, (imenujejo) parameter.« (BLUMRÖDER 1982: 6)

6) »V teoriji ♩računalniÅ¡ke glasbe♩ je parameter po pomenu izenačen s spremenljivkami v formaliziranem procesu skladanja, ki nadzorujejo spremembe v katerihkoli strukturnih značilnostih.« (BLUMRÖDER 1982: 7)

KR: D 5 opozarja na poljubno rabo in definiranje pojma, ki je zelo pogosto, Å¡e posebej v anglosaÅ¡ki literaturi. Navedenih je nekaj primerov, ki se seveda niso mogli uvrstiti med resne D: 1) »(Naziv za) katerikoli značilni element (♩zvoka♩) ali za koncept (♩zvoka♩), ki se (ga) lahko nadzoruje.« ‹CP1›, 241 – 2) »(Naziv za) (iz)merljive meje zadanega subjekta.« ‹CP2›, 342 – 3) »Naziv, izposojen iz matematike, ki opisuje zadano spremenljivko v glasbi. Od tod se da govoriti o parametru ♩viÅ¡ine tona♩, ♩teksture♩, ♩harmonije♩ itn.« ‹FR›, 64

Dahlhausovo mnenje v D 5 se prenaÅ¡a tudi na njegovo preučevanje ♩zvokov(n)e barve♩ kot p.: »♊Zvokov(n)a barva♩ je namreč lastnost ♩tona♩, ne pa tudi parameter, saj ne pogojuje variabilne neodvisnosti drugih parametrov.« (DAHLHAUS 1966: 44) Z drugimi besedami: ♩zvokov(n)a barva♩ je rezultanta odnosa med p. ♩viÅ¡ine♩ (po ♩viÅ¡ini♩ sodelujočih ♩alikvotov♩, ♩formantov♩, ♩harmonikov♩ in ♩parcialov♩), ♩trajanja♩ (po ♩trajanju♩ sodelujočih ♩alikvotov♩, ♩formantov♩, ♩harmonikov♩ in ♩parcialov♩) in ♩intenzitete♩ (po ♩intenziteti♩ sodelujočih ♩alikvotov♩, ♩formantov♩, ♩harmonikov♩ in ♩parcialov♩), zato ni samostojna kot drugi p. Kot parafrazo ‹DIB›, 337, v D 5 bi mogli razbrati, da ♩zvokov(n)a barva♩ ni p., ker se je ne dá izolirano spreminjati.

Bega to, da se tudi v najkompetentnejÅ¡i literaturi (recimo v W. Meyer-Epplerju v D 3) ♩zvokov(n)a barva♩ vendarle redno navaja kot p. NajbrÅŸ gre za pojem, katerega pomen je razÅ¡irjen – čeprav nenatančno – in sprejet kot svojevrstna konvencija, Å¡e posebej v teoriji ♩serialne glasbe♩ (D 3 in 4), kjer bi bilo ♩zvočno barvo♩ precej nesmiselno ne imenovati p., ko vsa teorija te glasbe tako – napačno – počne.

GL: ♩skupina, skupinska skladba♩, ♩jakost (tona)♩ = (♩dinamika♩) = (♩moč, glasnost♩), ♩polje♩, ♩serija♩, ♩serialna glasba♩, ♩serialna tehnika (skladanja)♩, ♩serializem♩, ♩trajanje (tona)♩, ♩viÅ¡ina (tona)♩, ♩zvokov(n)a barva♩ = (barva) = barva zvoka = (zvočna barva).

‹BKR›, Ill, 268; ‹BOSS›, 120–121; ‹CH›, 303; ‹EH›, 243–244; ‹EN›, 167; ‹G›, 33–34; ‹GR›, 134; ‹GR6›, XIV, 178; ‹HI›, 340; ‹HO›, 758; ‹JON›, 206–207; ‹L›, 416; ‹MELZ›, Ill, 37–38; ‹P›, 225; ‹RAN›, 607; ‹RL›, 701–702; ‹V›, 554

1 V izvirniku: »TonalitÀtsgrad«. TakÅ¡en prevod najbolje kaÅŸe izdatnost ♩tonalitetnosti♩ kot pojma, ki, z osnovo ♩tonaliteta♩ s končnico »-ost«, razume značilnost, lastnost, odliko ♩tonalitete♩. Dobesedni prevod (»stopnja ♩tonalitete♩) bi bil mnogo manj natančen.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!