NEM: musikalische Moderne.
ET: âŠModerna glasbaâŠ.
D: 1) »Äe iÅ¡Äemo pojem, ki najbolje imenuje prelomno razpoloÅŸenje devetdesetih let (XIX. stoletja) â katerega glasbeni simbol predstavlja zaÄetek Straussovega Don Juana â ter se pri tem noÄemo slepiti z neobstojeÄo slogovno enotnostjo epohe, potem bomo seveda uporabili izraz ‘moderna’ … in bomo govorili o âslogovno povsem odprti â âŠglasbeni moderniâŠ, ki (z nestabilnimi mejami) traja od 1890 do zaÄetkov âŠNove glasbe⊠okrog leta 1910.« (DAHLHAUS, 1980: 280)
2) »Izraz ‘moderna’ je postal oznaka samozavedanja Äasa. Glasbenozgodovinski razkoli okrog leta 1890 na eni in leta 1910 na drugi strani so dovolj vplivni, da lahko opraviÄijo interpretacijo glasbe okrog leta 1900 kot posebnega obdobja, kot glasbene ‘moderne’. (DAHLHAUS 1976d: 90)
KM: Obe D neposredno polemizirata Mersmannovo razumevanje âŠmoderne glasbeâŠ, po katerem se 20. stoletje zaÄenja okrog leta 1890, ker sta 1889 bili praizvedeni Mahlerjeva I. simfonija in Straussov Don Juan (gl. MERSMANN 1927: 70 in DAHLHAUS 1976d: 90). Kakor se vidi v D 1, Dahlhaus uporablja pojem kot periodizacijsko oznako, ki oznaÄuje obdobje pred âŠNovo glasboâŠ, ter prav tako v smislu periodizacijske etikete pravi: »âŠNova glasba⊠se je zaÄela okrog leta 1910, ne pa okrog leta 1890, tako kot ‘âŠmoderna glasba⊑ Hansa Mersmanna. Glasba okrog leta 1900 bi morala pomeniti konec, ne pa zaÄetka; v zavesti âŠavantgarde⊠okrog leta 1930 je ustvarila kontrastno folijo, s katere se je vzdignilo novo.« (DAHLHAUS 1976d: 90) Dahlhaus prav tako omenja »pozno romantiko« in »glasbeni jugendstil« kot pojma, ki naj bi ÂoznaÄevala obdobje glasbene moderne, vendar ju zavraÄa (gl. DAHLHAUS 1976d: 90). Prav tako poudarja povezanost glasbene moderne z »duhom Äasa (= Zeitgeist)« npr. v tem kontekstu: »Izraz ‘pozna romantika’, ki iz glasbe okrog leta 1910 naredi kontrastno foljio primarno neoklasicistiÄno interpretirani âŠNovi glasbiâŠ, deformira duhovno stanje ‘moderne’ tako, da Straussa in Pfitznerja postavlja pod isto etiketo. Strauss je bil za svoje sodobnike, tako za oboÅŸevalce kot za nasprotnike, glasbeni predstavnik ‘moderne’; Pfitzner pa je predstavljal neko âŠneoromantikoâŠ, ki je â tudi v knjiÅŸevnosti â bila razumljena kot ‘antimoderna’, kot nasprotje duhu Äasa … Glasbena ‘moderna’ je samo sebe Äutila kot poudarjeni izraz sodobnosti.« (DAHLHAUS 1976d: 90)
Ta Dahlhausov predlog periodizacije je sprejemljiv tudi v veliko zahtevnejÅ¡ih poskusih periodizacije âŠglasbe 20. stoletjaâŠ. Tako npr. H. Danuser (v DANUSER 1984: 1) govori »o poznem obdobju glasbene moderne«: »Äe se desetletij od konca osemdesetih let do I. svetovne vojne ne opazuje le kot pozne glasbene romantike, temveÄ â s pomoÄjo pojma âŠglasbene moderne⊠â kot samostojno epoho1, potem se od pribliÅŸno 1907. leta naprej dogajajo spremembe, ki jih je priporoÄljivo uvrÅ¡Äati v pozno obdobje moderne, ki se konÄa Å¡ele v dvajsetih letih, predvsem v âŠneoklasicizmuâŠ.«
[…]
KR: Kakor je poudarjeno v KR âŠpostmoderneâŠ, je m. Äisti germanizem, vendar ga je iz slovenÅ¡Äine nemogoÄe izkoreniniti, sploh kot oznako obdobja.
GL: (âŠpostmodernaâŠ) = âŠpostmodernizemâŠ.
PRIM: âŠmoderna glasbaâŠ, âŠmodernizemâŠ.
1 Tukaj Danuser opozarja na poglavje »Moderna kot glasbenozgodovinska epoha« iz DAHLHAUS 1980: 270â285.
