MODALITETA

ANG: modality; NEM: ModalitÀt; FR: modalité; IT: modalità.

ET: Lat. modus = ♩mera♩, količina, velikost, pravilo, način (‹KLU›, 484); pripona –iteta od lat. -tas (-tatis) kot oznaka kakovosti, najpogosteje kot pridevniÅ¡ka osnova (nomen qualitatis) (‹BAB›, 333; ‹KLU›, 722).

D: 1) »1. Skupni naziv za značilne harmonske in melodične lastnosti napeva, ki temeljijo na starocerkvenih načinih, za razliko od ♩tonalitete♩, naziva, ki se nanaÅ¡a na sistem sodobnega dura in mola. 2. V primerjalni muzikologiji naziv za tonske ♩sisteme♩ arabske, indijske, marokanske, judovske, kitajske in japonske glasbe.« (‹MELZ›, II, 596)

2) »V nekaterih tonskih ♩sistemih♩ tj. zaporedjih ali ♩lestvicah♩ različnih ♩tonov♩, ♩toni♩ niso enako oddaljeni: včasih dva ♩tona♩ med seboj deli polstopnja1, včasih pa cela stopnja2. In ravno zaradi teh različnih poloÅŸajev celih stopinj in polstopinj ♩lestvica♩ dobi svoj specifični značaj. Od tod sledi, da obstaja toliko oblik ♩sistema♩, kolikor obstaja različnih dispozicij v zaporednju ♩tonov♩, ki tvorijo ♩sistem♩. V oktavnem ♩sistemu♩ obstaja sedem različnih oblik, ki se dobijo s premeščanjem dveh polstopinj ali pa tako, da se kot osnovo zaporedja osmih ♩tonov♩ vzame vsaka izmed različnih stopinj3 ♩lestvice♩. Te oblike imenujemo ♩modusi♩♩Moderna glasba♩ je konstituirana skozi samo dva ♩modusa♩: durovega in molovega … NaÅ¡a ♩modusa♩ se lahko transponirata, vendar se s tem dobi le navidezna različnost, ker poloÅŸaj intervalov ostane vedno enak.« (‹DG›, 372–373)

3) »(Naziv za) ♩sistem♩ odnosov, ki ga tvorijo srednjeveÅ¡ki cerkveni načini, in ki prek osnovnih ♩tonov♩ ter v določenem obsegu določa potek neke melodije.« (‹HI›, 294)

4) »(Naziv za) melodične in harmonske formacije, ki temeljijo na cerkvenih načinih, za razliko od tistih, ki temeljijo na durovih in molovih ♩modusih♩, na ♩tonalitetah♩.« (‹APE›, 180).

5) »(Naziv za) tisto, kar se nanaÅ¡a na ♩modus♩. Pravzaprav se ta pojem uporablja takrat, ko gre za ostale ♩moduse♩, ne pa za dur in mol, ki tvorita ♩tonaliteto♩ … Ni običajno govoriti o modaliteti v povezavi z umetnimi ♩modusi♩ (♩sintetični lestvici♩) ali pa v povezavi s Å¡tevilnimi eksotičnimi, izvenevropskimi ♩modusi♩. (‹HO›, 619–620).

6) »(Naziv za) ♩sistem♩ klasifikacije diatonične ♩lestvice♩, zahvaljujoč kateremu obstaja toliko ♩modusov♩, kolikor je različnih kombinacij pozicij polstopinj. Posledično izraz označuje tudi značaj neke netonalitetne kromatične ali diatonične ♩lestvice♩, razen dvanajsttonskega ♩sistema♩.« (‹MI›, III, 216)

KM: Kljub občutni neizenačenosti D je modaliteto veliko bolj enostavno povezovati z ♩modusom♩ kot pa ♩tonaliteto♩ s »tonusom«, preprosto zato, ker ♩modus♩ kot ET osnova modalitete nima enake funkcije kot jo ima pri ♩tonaliteti♩ »tonus«. Zato lahko trdimo, da je ♩tonaliteta♩ enostavno vrsta ♩modalitete♩. V ‹LARE›, 1044, se modaliteta, kot oznaka »za glasbeno sintakso, ki uporablja drugačne od klasične dur-molove ♩lestvice♊«, celo zoperstavlja ♩tonaliteti♩.

KR: V D 6 je napačno omenjanje »dvanajsttonskega ♩sistema♊« (gl. KR t. 2 ♩sistema♩), čeprav se v DALHLHAUS 1978: 7 celo ♩dvanajsttonskio vrsto♩ imenuje za ♩modus♩ oz. za njegovo ♩obliko♩.

Zaradi specifične terminologije v ♩glasbi 20. stoletja♩ (♩neomodaliteta♩, ♩neomodalnost♩, ♩polimodaliteta♩, ♩polimodalitetnost♩), modalitete kot sploÅ¡nega naziva za ♩sistem♩ ♩modusov♩ ni dobro povezovati le s starogrÅ¡kimi in/ali srednjeveÅ¡kimi cerkvenimi ♩modusi♩ (kot v D 1 t. 1, D 3 in 4). Zato ni napačno pod ♩modaliteto♩ uvrstiti vse tiste ♩moduse♩, ki niso tonalitetni, tj. niso molova ali durova ♩lestvica♩. Ta predlog se morda ne sklada z izvirno Fétisovo D ♩tonalitete♩ (gl. D 1 ♩tonalitete♩), ker je po njej ♩tonalilteta♩ isto kot ♩modus♩. Ker pa se je pomen ♩tonalitete♩ v oÅŸjem smislu jasno profiliral, se je s tem razmejilo tudi pomen ♩modalitete♩.

GL: ♩dvanajsttonska vrsta, serija♩, ♩lestvica♩, ♩modus♩, ♩neomodaliteta♩, ♩vrsta♩, ♩polimodaliteta♩, ♩serija♩, ♩sintetična lestiva♩, ♩sistem♩.

PRIM: (♩modalitetnost♩) = (♩modalnost♩), ♩tonaliteta♩.

‹BASS›, III, 156–163; ‹L›, 264

1 V izvirniku piÅ¡e »semitono«. Prim KR ♩celostopinjske lestvice♩.

2 V izvirniku piÅ¡e »tono«. Prim KR ♩celostopinjske lestvice♩.

3 V izvirniku piÅ¡e »gradi«. Prim KR ♩celostopinjske lestvice♩.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!