Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MODALITETA

ANG: modality; NEM: Modalität; FR: modalité; IT: modalità.

ET: Lat. modus = mera, količina, velikost, pravilo, način (‹KLU›, 484); pripona –iteta od lat. -tas (-tatis) kot oznaka kakovosti, najpogosteje kot pridevniška osnova (nomen qualitatis) (‹BAB›, 333; ‹KLU›, 722).

D: 1) »1. Skupni naziv za značilne harmonske in melodične lastnosti napeva, ki temeljijo na starocerkvenih načinih, za razliko od tonalitete, naziva, ki se nanaša na sistem sodobnega dura in mola. 2. V primerjalni muzikologiji naziv za tonske sisteme arabske, indijske, marokanske, judovske, kitajske in japonske glasbe.« (‹MELZ›, II, 596)

2) »V nekaterih tonskih sistemih tj. zaporedjih ali lestvicah različnih tonov, toni niso enako oddaljeni: včasih dva tona med seboj deli polstopnja1, včasih pa cela stopnja2. In ravno zaradi teh različnih položajev celih stopinj in polstopinj lestvica dobi svoj specifični značaj. Od tod sledi, da obstaja toliko oblik sistema, kolikor obstaja različnih dispozicij v zaporednju tonov, ki tvorijo sistem. V oktavnem sistemu obstaja sedem različnih oblik, ki se dobijo s premeščanjem dveh polstopinj ali pa tako, da se kot osnovo zaporedja osmih tonov vzame vsaka izmed različnih stopinj3 lestvice. Te oblike imenujemo modusiModerna glasba je konstituirana skozi samo dva modusa: durovega in molovega … Naša modusa se lahko transponirata, vendar se s tem dobi le navidezna različnost, ker položaj intervalov ostane vedno enak.« (‹DG›, 372–373)

3) »(Naziv za) sistem odnosov, ki ga tvorijo srednjeveški cerkveni načini, in ki prek osnovnih tonov ter v določenem obsegu določa potek neke melodije.« (‹HI›, 294)

4) »(Naziv za) melodične in harmonske formacije, ki temeljijo na cerkvenih načinih, za razliko od tistih, ki temeljijo na durovih in molovih modusih, na tonalitetah.« (‹APE›, 180).

5) »(Naziv za) tisto, kar se nanaša na modus. Pravzaprav se ta pojem uporablja takrat, ko gre za ostale moduse, ne pa za dur in mol, ki tvorita tonaliteto … Ni običajno govoriti o modaliteti v povezavi z umetnimi modusi (sintetični lestvici) ali pa v povezavi s številnimi eksotičnimi, izvenevropskimi modusi. (‹HO›, 619–620).

6) »(Naziv za) sistem klasifikacije diatonične lestvice, zahvaljujoč kateremu obstaja toliko modusov, kolikor je različnih kombinacij pozicij polstopinj. Posledično izraz označuje tudi značaj neke netonalitetne kromatične ali diatonične lestvice, razen dvanajsttonskega sistema.« (‹MI›, III, 216)

KM: Kljub občutni neizenačenosti D je modaliteto veliko bolj enostavno povezovati z modusom kot pa tonaliteto s »tonusom«, preprosto zato, ker modus kot ET osnova modalitete nima enake funkcije kot jo ima pri tonaliteti »tonus«. Zato lahko trdimo, da je tonaliteta enostavno vrsta modalitete. V ‹LARE›, 1044, se modaliteta, kot oznaka »za glasbeno sintakso, ki uporablja drugačne od klasične dur-molove lestvice«, celo zoperstavlja tonaliteti.

KR: V D 6 je napačno omenjanje »dvanajsttonskega sistema« (gl. KR t. 2 sistema), čeprav se v DALHLHAUS 1978: 7 celo dvanajsttonskio vrsto imenuje za modus oz. za njegovo obliko.

Zaradi specifične terminologije v glasbi 20. stoletja (neomodaliteta, neomodalnost, polimodaliteta, polimodalitetnost), modalitete kot splošnega naziva za sistem modusov ni dobro povezovati le s starogrškimi in/ali srednjeveškimi cerkvenimi modusi (kot v D 1 t. 1, D 3 in 4). Zato ni napačno pod modaliteto uvrstiti vse tiste moduse, ki niso tonalitetni, tj. niso molova ali durova lestvica. Ta predlog se morda ne sklada z izvirno Fétisovo D tonalitete (gl. D 1 tonalitete), ker je po njej tonalilteta isto kot modus. Ker pa se je pomen tonalitete v ožjem smislu jasno profiliral, se je s tem razmejilo tudi pomen modalitete.

GL: dvanajsttonska vrsta, serija, lestvica, modus, neomodaliteta, vrsta, polimodaliteta, serija, sintetična lestiva, sistem.

PRIM: (modalitetnost) = (modalnost), tonaliteta.

‹BASS›, III, 156–163; ‹L›, 264

1 V izvirniku piše »semitono«. Prim KR celostopinjske lestvice.

2 V izvirniku piše »tono«. Prim KR celostopinjske lestvice.

3 V izvirniku piše »gradi«. Prim KR celostopinjske lestvice.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!