MIKROINTERVAL

ANG: microtone, microinterval; NEM: Mikrointervall, Mikro-Intervall, Mikroton; FR: micro.intervalle; IT: microintervallo, microtono.

ET: Predpona mikro- od grš. mikrós = majhen, droben; lat. intervallum = (dobesedno) prostor med dvema prsobranoma, predlog inter = med, sredi in vallum = prsobran (‹KLU›, 334, 335).

D: »(Naziv za) interval, manjÅ¡i od polstopnje (male sekunde), tj. ♩četrtstopinja♩, Å¡estina stopnje (kar je tretjina polstopnje, oz. male sekunde). Nekateri skladatelji v 20. stoletju (npr. Hába, Stein, Carrillo, Chávez) so eksperimentirali z mikrointervalno glasbo, ampak rezultati niso bili sploÅ¡no sprejeti, ker zahodna uÅ¡esa ne morejo razločiti tako majhnih intervalov.« (‹APE›, 176–177)

KM: V ♩glasbi 20. stoletja♩ je mikrointervale uporabljalo več skladateljev, kot jih omenja D. Pravzaprav obstaja nepregledna mnoÅŸica skladateljev, ki so iz mikrointervalov sestavljali posebne lestvične ♩sisteme♩ (gl. ♩mikrointervalna lestvica♩). V tem-le Vodniku se posebej govori o ♩četrtstopinjah♩, ♩dvanajstini stopnje♩ in ♩tretjini stopnje♩ kot o mikrointervalih. V zvezi s Hábinim ukvarjanjem z mikrointervali gl. HÁBA 1927; HÁBA 1937 in HÁBA 1971. AmeriÅ¡ki skladatelj H. Partch je oktavo delil na 43 intervala (gl. PARTCH 1979: 109–137). Na posebno zanimiv način se je z mikrointervali ukvarjal francoski skladatelj ruskega porekla I. ViÅ¡njegradski (gl. WYSCHNEGRADSKY 1972).

KR: Mikrointerval je pravzaprav sopomenka ♩mikrostopinje♩. ANG »microtone« nakazuje moÅŸnosti napačnega prevoda v »mikroton«. V KR ♩celostopinjske lestvice♩ je natančno razloÅŸeno zakaj je to narobe.

V ‹GR› se nahaja napačna D (pod geslom »microtones«): »intervali manjši od oktave«.

GL: ♩četrtstopinja♩ = (četrtton), ♩četrtstopinjska glasba♩ = (četrttonska glasba), ♩dvanajstina stopinje♩ = (dvanajstina tona), ♩hiperkromatika♩ = ♩ultrakromatika♩, ♩komatska lestvica♩, ♩lestvica♩, mikrointervalna lestvica♩, ♩mikrotonaliteta♩, ♩tretjina stopnje♩ = (tretjina tona), ♩ultrakromatika♩ = hiperktomatika♩.

PRIM: ♩mikrostopinja♩ = (mikroton).

‹BASS›, III, 133–134; ‹CP1›, 240; ‹CP2›, 342; ‹EH›, 203; ‹G›, 39–41; ‹IM›, 243; ‹JON›, 163–165; ‹MI›, III, 204; ‹P›, 184

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!