METAGLASBA

ANG: metamusic; NEM: Metamusik, Meta-Musik; FR: métamusique.

ET: Predpona meta- od grÅ¡. predloga metá = po, za, čez tj. za izraÅŸanje spremembe (‹KLU›, 475).

D: 1) »(Naziv za glasbo, ki predstavlja) koherentno in univerzalno sintezo preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.« (XENAKIS 1971: 60).

2) »Metaglasba je nasprotje omejevanja na ÅŸanre, meta- je tukaj ‘nad’ v pojmu glasbe, (kot oznaka) za glasbeno zavest brez predalov in delitev, za glasbeno zavest, ki so ji postale pomembne ‘prečne linije’ nad ♩svetovno glasbo♩.« (RUHRBERG 1977: nepag.).

3) »Vse večje zanimanje javnosti za izvenevropsko in novonastalo ‘metaglasbo’, za vse bolj priljubljeno globinsko sproščanje s pomočjo vzhodnjaÅ¡ke glasbe, za psiholoÅ¡ko naravnano delo z dihanjem, za trening senzibilnosti in za ♩kolektivne (vokalne) improvizacije♩ kot pomoč pri potapljanju v lastno globino, vse to nakazuje na dejstvo, da bo tudi pri nas glasba v prihodnosti imela vlogo, ki je ne bo omejevala na enostransko določeno dimenzijo človeÅ¡kega obstoja.« (HAMEL 1981: 10)

KM: D 2 prihaja od W. Bachauerja, nekdanjega ravnatelja Festivala metaglasbe v Berlinu.

»♊Kolektivna (vokalna) improvizacija♊« iz D 3 je lahko ‘kolektivna’, če v njej sodeluje tudi občinstvo (kar ni redek pojav), vendar je ­♩skupinska improvizacija♩, če jo izvajajo poklicni izvajalci, kot npr. rimska skupina Prima materia R. Laneria (gl. D ♩skupinske♩ in ♩kolektivne improvizacije♩).

KR: Pisanje pojma s črtico je uveljavljeno na NEM govornem območju, čeprav se tako navaja tudi v ‹GL›, 80–87. Pravzaprav pa ni nobenega razloga predpono meta- ločevati od osnove s črtico (kot je pri metafiziki, metamorfozi ipd.).

D 1 in 2 spominjata na Stockhausenov koncept ♩svetovne glasbe♩, D 3 pa na ♩meditativno glasbo♩ v smislu t. a) njene D. Posebno D 1 napeljuje k razmiÅ¡ljanju o ♩pluralizmu♩ v smislu D 2 ♩pluralizma♩, ki pomen omejuje na specifičen skladateljski slog B. A. Zimmermanna (gl. tudi D 2 in KM ♩kolaÅŸa, kolaÅŸne tehnike skladanja♩ in ♩citat, citatno tehniko skladanja♩ ter ♩montaÅŸo, tehniko montaÅŸe♩, zaradi njihove moÅŸne tehnične sorodnosti z metaglasbo). Vsekakor obstaja določena podobnost v pomenu D 1, 2 in 3, ampak ni taka, da bi se lahko govorilo o enopomenskosti pojma. (V FUHRMEISTER-WIESENHÜTTER 1973 se pojem uporablja celo za označevanje psihosomatskih motenj pri glasbenikih, ki se ukvarjajo s ♩sodobno glasbo♩. Ta pomen nas tukaj ne zanima.)

ET pojma napeljuje na moÅŸnost njegove uporabe za označevanje vseh pojavov v ♩glasbi 20. stoletja♩, ki so nastali kot temeljito nasprotovanje tradiciji (podobno kot ♩antiglasba♩, ki pa morda Å¡e preveč negira pojem glasbe). Ker pa je pomen metaglasbe vendarle omejen na tisto, kar je v D (ne glede na razlike), v ‹GL›, 80–87 se takih pojavov ne uvršča v metaglasbo, temveč se jih imenuje »metaglasbeni fenomeni«.

Pojem se priporoča za uporabo le v pomenih, omenjenih v D.

GL: ♩antiglasba♩, ♩citat, citatna tehnika (skladanja)♩, ♩kolaÅŸ, kolaÅŸna tehnika (skladanja)♩ = (collage), ♩meditativna glasba♩, ♩montaÅŸa, tehnika montaÅŸe♩, ♩pluralizem♩ (D 2), ♩svetovna glasba♩. ♩third stream♩ = (tretja struja).

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!