Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

MAKROČAS/MIKROČAS

NEM: Makrozeit/Mikrozeit.

ET: Predpona makro- od grš. makrós = dolg, velik; predpona mikro- od grš. mikrós = majhen, droben.

D: »Pojmovni par, ustvarjen po predstavah v naravoslovnih znanostih, ki ga zaznamuje namen obsežne teoretične utemeljitve serialne tehnike na področju trajanja tona (ritmov) in višine tona. Staro fizikalno opažanje je, da trajanje tona predstavlja časovni pojav. Po njem se določa ‘hitrost’ nekega tona oz. to, kar se imenuje število nihajev v sekundi (frekvenca) … Poudarjalo se je mikročas, ki nima ekvivalenta pri poslušanju in doživljanju glasbe, na začetku uporabe serialne tehnike skladanja, najprej v Stockhausenovem članku …wie die Zeit vergeht … (STOCKHAUSEN 1963). Tukaj ostaja imenovanje višine tona za ‘ritem‘ enako skopa, abstraktna in izvenglasbena definicija kot primitivna … trditev, da se frekvenco nekega tona menda lahko izrazi kot dolžino v centimetrih (950Hz = 95cm = 2,5 sek). Do natančnejšega poznavanja teh problemov je prišlo prek elektronskega postopka pospeševanja impulza (gl. sirena).« (‹EH›, 198)

KM: Pojem je nastal znotraj teorije serialne glasbe, zlasti kot odraz iskanja enovitosti med parametri. Tako se makročasu, oz. trajanju, zoperstavlja mikročas, oz. število nihajev na sekundo kot frekvenca nekega tona, kar naj bi bila osnova za določanje proporcionalnosti med parametri višine in trajanja. Ta trditev se večkrat odraža v terminologiji serialne glasbe.

KR: D je opravičeno kritična do Stockhausenove teorije, še posebej zato, ker on namesto makročasa/mikročasa pogosteje uporablja še bolj problematična pojma »makrofaza/mikrofaza« (gl. npr. STOCKHAUSEN 1963: 106–108; gl. KR faze). Odnos med makročasom in mikročasom je veliko bolj očiten in praktično uporaben pri pospeševanju impulza (gl. D 1 impulza), oz. pri sireni.

GL: faza (D 1), impulz (D 1), iracionalni ritem, lestvica tempa, lestvica trajanja (tona), metrska modulacija = (metrična modulacija), serialna tehnika (skladanja), sirena, trajanje (tona), višina (tona), časovno polje.

‹HU›, 77–78

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!