Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

LESTVICA TRAJANJA (TONA)

ANG: duration scale; NEM: Dauernskala.

D: 1) »(Naziv za) razporeditev določenega števila notnih vrednosti (ponavadi dvanajst), v kateri vsaka naslednja vrednost poveča svoje trajanje za specifično vrednost.

(‹FR›, 24).

2) Naziv za lestvico z vrednostmi trajanja, ki so proporcionalne vrednostim za višino tona (tj. frekvencam).

KM: Tako kot o lestvici tempa je tudi o lestvici trajanja tona prvi v smislu D 2 začel razmišljati H. Cowell, ampak jo je imenoval »ritmična lestvica (= rhytmic scale« – COWELL 1969: 98–99). V petdesetih letih je lestvico trajanja tona – tako kot tudi lestvico tempa – teoretično in praktično obdelal K. Stockhausen glede na načelo serialne enotnosti parametra; vsakem tonu v neki dvanajsttonski seriji ustreza vrednost trajanja, ki je porporcionalna vrednosti višine (tega istega) tona, tj. njegovi frekvenci (gl. primer iz STOCKHAUSEN 1963: 116 v KM lestvice tempa).

KR: Primer, ki je ponujen v D 1, s šestnajstinko kot »specifično vrednostjo«, ki se dodaja vsaki naslednji vrednosti, je analogen seriji trajanja, ki jo uporablja Messiaen v svoji klavirski etudi Mode de valeurs et d’intensités, ki jo imamo za eno izmed najzgodnejših primerov serialne glasbe (Messiaen pa jo imenuje modus, kar je v njegovi lastni terminologiji enako seriji). (Razlika med primerom v D 1 in serije trajanja za Messiaenovo skladbo je v najkrajši, t. i. »specificirani vrednosti« – ta je pri Messiaenu dvaintridesetinka, ne pa šestnajstinka – ter v skupnem številu vrednosti – pri Messiaenu jih je 24.) Lestvica trajanja ni isto kot serija trajanja, ker se v lestvici trajanja – za razliko od serije trajanja – namenoma poudarja proporcionalna ustreznost vrednosti z lestvico višine tona, ki je seveda deloma sopomenka serije višine tona, se pa v odnosu med serijo višine tona in serijo trajanja tona (kot v primeru iz D 1) ne razume kot samoumeven proporcionalen odnos, ki je samoumeven pri lestvicah.

GL: lestvica, lestvica tempa, makročas/mikročas, serialna tehnika (skladanja).

PRIM: serija trajanja (tona).

‹G›, 60

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!