LESTVICA

ANG: scale, gamut; NEM: Skala, (Ton)leiter; FR: échelle, gamme; IT: gamma, scala.

D: Naziv za katero koli sosledje, najpogosteje ♩viÅ¡in tona♩, ki se utemeljuje v nekem ♩sistemu♩ in povratno potrjuje ta ♩sistem♩.

KM: Po razpadu dur-molovega tonalitetnega ♩sistema♩ je ♩glasba 20. stoletja♩ morala poiskati nove ♩sisteme♩, ki bi ji lahko »sluÅŸili kot pravilo« (MITCHELL 1963: 13). Učinkovitosti dur-molovega tonalitetnega ♩sistema♩ seveda ne bomo dosegli. Predlogi za nove lestvične ♩sisteme♩ (♩sintetične lestvice♩) so kratkoročnega pomena, včasih samo za eno in edino skladbo, tako da je ta kratkoročnost v temelju spremenila naravo ustvarjalnega postopka: izrazit pomen dobi zaradi omejene lestvične sistematičnosti, ♩predurejanje gradiva♩, zaradi česar se pogosto omenja značilno ♩skladanje od začetka♩.

Tukaj se posebno obravnavajo vse tiste lestvice, ki so uporabljane v ♩glasbi 20. stoletja♩, ki se tako tudi imenujejo (razen lestvic iz izvenevropskih glasbenih kultur, ki so primarno predmet etnomuzikologije, ne pa terminologije ♩glasbe 20. stoletja♩) ter pojmi, ki so popolni ali delni nadomestki za lestvično sistematičnost, čeprav se jih ne dá označiti za lestvice.

KR: Pojem se mora vedno uporabljati z atributom, ki jasno dokazuje pripadnost lestvičnim zgradbam v ♩glasbi 20. stoletja♩. Drugače lahko pride do nesporazumov, npr. ko se ♩dvanajsttonska vrsta♩ ali katera od njenih ♩segmentov♩ imenuje lestvica (v BEICHE 1984: 9–10 so navedeni primeri, v katerih se uporabljajo takÅ¡ni napačni pojmi). V terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ je zelo opazno pomanjkanje ustreznih nadomestkov za lestvice. Pomanjkanje se je skuÅ¡alo odpraviti na različne načine, npr. tako, da se ponovno aktivira ♩modus♩ kot pojem, s katerim se več ne razume starogrÅ¡kih in/ali srednjeveÅ¡kih lestvic (ali pa se jih razume le posredno), temveč vse tiste sugestije lestvične zgradbenosti v ♩glasbi 20. stoletja♩, ki na noben način več ne priklicujejo dur-molovo tonalitetno zgradbenost. Prav tako se je skuÅ¡alo opozoriti tudi na različne, nove pomene ♩modusa♩, oz. modalne zgradbe z dodajanjem raznih predpon (♩neomodalnost♩, ♩polimodalnost♩). Vse to so le predlogi, ne pa enopomenski pojmi: niti iz njih ni povsem jasno, kaj je ♩modus♩. Podobno se dogaja tudi z različnimi predponami in/ali pridevniki, ki bi morali reinterpretirati ♩tonaliteto♩ oz. tonalitetno zgradbenost ter sugerirati stopnje njenega zanikanja ali pa novega pomena (♩antitonaliteta♩, ♩atonaliteta♩, ♩bitonaliteta♩, ♩metatonaliteta♩, ♩nestalna tonaliteta♩, ♩pantonaliteta♩, ♩politonaliteta♩, ♩progresivna tonaliteta♩, ♩razÅ¡irjena tonaliteta♩, ♩prototonaliteta♩, ♩prosta tonaliteta♩, ♩suspendirana tonaliteta♩).

GL: ♩alÅŸirska lestvica♩, ♩blues-lestvica♩, ♩ciganska lestvica♩, ♩celostopinjska lestvica♩ = (celotonska lestvica), ♩dvojna harmonska lestvica♩, ♩enigmatična lestvica♩, ♩komatska lestvica♩, ♩lidijska molova lestvia♩, ♩lestvica tempa♩, ♩lestvica trajanja (tona)♩, ♩madÅŸarska durova lestvica♩, ♩madÅŸarska molova lestvica♩, ♩mikrointervalna lestvica♩, ♩modus z omejenimi moÅŸnostmi transpozicije♩, ♩neapeljska durova lestvica♩, ♩oktatonska lestvica♩, ♩orientalna lestvica♩, ♩pentatonska lestvica♩, ♩Prometejeva lestvica♩, ♩simetrična lestvica♩, ♩sintetična lestvica♩, ‘superlokrijska lestvica♩, ♩večoktavna lestivca♩, ♩večtonska lestvica♩, ♩zrcalna lestvica♩.

PRIM: ♩dvanajsttonska vrsta, serija♩, ♩heksakord♩, ♩modaliteta♩, ♩modus♩, ♩vrsta♩, ♩pentakord♩, ♩podvrsta, podserija♩, ♩segment (vrste, serije)♩, ♩serija♩, ♩sistem♩, ♩tetrakord♩, ♩tonaliteta♩, ♩trikord♩, ♩trop♩.

‹APE›, 262; ‹BA›, 172, 81; ‹BASS›, IV, 228–232; ‹CAN›, 169, 211; ‹CH›, 297 = Ȏchelle (octaviante)« = »oktavna lestvica«; ‹CH›, 299 = »gamme«; ‹DG›, 522; ‹EH›, 359–360; ‹G›, 35, 41; ‹GUI›, 46 = Ȏchelle« (poseben pomen v Schaefferjevi teoriji ♩konkretne glasbe♩); ‹HI›, 482; ‹HO›, 318, 417–418; ‹IM›, 140, 337–338; ‹KN›, 217–218; ‹LARE›, 501, 643; ‹M›, 86–91; ‹MELZ›, II, 492–493; ‹MI›, I, 683 = Ȏchelle« (=gl. tudi »gamme«, ♩modus♩, ♩osnovni ton♩); ‹MI›, II, 211–223 = »gamme«; ‹P›, 162; ‹RAN›, 728–729; ‹RIC›, IV, 125–127; ‹SLON›, 1487–1488

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!