GLASBENI REALIZEM

ANG: realism; NEM: musikalischer Realismus.

ET: Lat. res = stvar.

D: 1) »1) (Naziv za) uporabo resničnih ♩zvokov♩ v glasbi. Primeri so ptičje petje, zvonovi, streljanje topov itn. V nekaterih primerih se lahko uporabljajo posnetki resničnih ♩zvokov♩, te ♩zvoke♩ pa lahko posnemajo tudi instrumenti … 3) (Naziv za) priporočilo, ki ga je sovjetskim skladateljem poslala lastna vlada …, hvaleč njihov posluh za druÅŸbene vrednote, obračanje k popularnosti in optimizem.« (‹IM›, 313)

2) »Pojem realizem v glasbi opisuje vrsto programske romantike, katere namen je prikazati pejsaÅŸ ali predstaviti kakÅ¡no psiholoÅ¡ko stanje. Realizem je imel posebno mesto v nomenklaturi sovjetske glasbe, in sicer kot ♩socialistični realizem♩.« (‹SLON›, 1485)

KR: Kljub temu da ima glasbeni realizem – kot tehnični pojem in strokovna beseda – natančen pomen v glasbeni terminologiji 19. stoletja (DAHLHAUS: 1982; gl. tudi ‹BKR›, IV, 16), niti ena D tega ne omenja. T. 1 v D 1se delno ujema z začetkom D 2 (čeprav se podobne značilnosti navajajo tudi v D 2 ♩nove romantike♩). »Uporaba resničnih ♩zvokov♩ v glasbi« (D 1) je resnično zelo pogosta v ♩glasbi 20. stoletja♩ (v ♩bruitizmu♩ in ♩konkretni glasbi♩ npr.), tako da bi lahko take prakse zagotovo uvrstili v glasbeni r. kot pojem iz terminologije ♩glasbe 20. stoletja♩, kar pa se na podlagi pregledane strokovne literature ni potrdilo. (Seveda pa je treba ♩socialistični realizem♩ strogo ločiti od tega pomena r.)

GL: ♩formalizem, glasbeni♩, ♩glasba 20. stoletja♩, ♩socialistični realizem♩, ♩verizem♩.

‹GR6›, XV, 634 = vodilka k: ♩verizem♩ 

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!