GLASBE SVETA

ANG: world music; NEM: Weltmusik; FR: musique mondiale.

D: 1) »Pojem, ki je nastal po analogiji z Goethejevo ‘svetovno knjiÅŸevnostjo’, pomemben pa je postal Å¡ele po obdobju nacionalnih slogov v 19. stoletju in z ♩novo glasbo♩ 20. stoletja 
 v smislu mednarodnega glasbenega jezika.1 K temu so najbolj prispevale konstruktivne metode ♩dodekafonije♩ in ♩serialna tehnika♩ 
 Heinrich Strobel je leta 1955 Festival Mednarodnega druÅ¡tva za ♩sodobno glasbo♩ v Baden-Badnu označil kot festival glasb sveta.« (‹EH›, 387)

2) »Človek vsebuje v sebi celotno človeÅ¡tvo. Evropejec lahko doÅŸivlja glasbo z Balija, Japonec mozambiÅ¡ko glasbo, Mehičan indijsko glasbo. Človek je namreč neverjetno odprt za nove zvoke, tiste, ki jih prvič doÅŸivi. Glasbena izvedba ga lahko tako močno pretrese ali razveseli, da se mu zazdi, da je znova odkril nekaj, kar je bilo dolgo prikrito in pozabljeno.« (STOCKHUSEN 1978b: 468)

3) »Glasba sveta se zdi rahlo nebogljen, v skrajnem primeru pa tudi neprimeren pojem za ♩rock glasbo♩ in ♩pop glasbo♩, ki ni nastala v Severni Ameriki ali v Evropi, temveč v t. i. tretjem svetu, predvsem v Afriki 
 Na začetku vala glasb sveta, leta 1988, so nastale plošče Petra Gabriela (So), Paula Simona (Graceland) in skupine Talking Heads (Naked) ter plošča producentskega podjetja Coldcut s skupino Erik B. & Rakim, v katero je vneÅ¡ena jemenska ljudska pesem.1 To pesem je pela izraelska pevka ♩popevk♩ Ofra Haza. Uspeh plošče je spodbudil novinarje in diskografsko industrijo na način, da so začeli sredi osemdesetih raziskovati ♩pop rock♩ glasbo Azije in Afrike in Å¡e neizkoriščene ♩zvoke♩. Temu trendu so sledili ♩rock♩ glasbeniki v Evropi in (v manjÅ¡i meri) v Severni Ameriki 
 Diskografska industrija je takoj unovčila trend in od takrat naprej se je na vsak ♩aranÅŸma♩ z eksotičnimi glasbili prilepila etiketa ‘glasbe sveta’, ‘worl music’ ali preprosto ‘etnopop’.« (‹HK›, 424–425)

KR: Ta popularen pojem, ki vsebuje veliko nejasnih pomenov (nekateri so omenjeni v D 1 in 3; v ‹HK›, 424, se navajajo Å¡e nekateri pomeni v zvezi z ♩jazzom♩, ki jih tukaj ne bomo omenjali), naj bi imel povsem jasen pomen v skladateljski teoriji K. Stockhausena (gl. D 2). Čeprav D 2 ni pravilna D pojma, je jasno, kaj si Stockhausen predstavlja pod tem pojmom: v povezavi s Telemusik in s Himnami govori npr. o »intermodulaciji starih ‘objet trouvéjev’ in novih ♩zvočnih dogodkov♊« ter o »univerzalnosti preteklosti, sedanjosti in prihodnosti, drÅŸav in območij, ki so drug od drugega oddaljeni« (cit. iz ‹BOSS›, 30; prim. KM ♩lepljenke, tehnike lepljenke♩).

Priljubljenost tega pojma (ne glede na zamegljenost njegovega pomena) ne dopušča omejevanja njegovega pomena, kljub temu bi pa v mislih morali imeti predvsem njegov pomen znotraj skladateljske teorije K. Stockhausena. (D 1 in 3 kaşeta pomanjkljivosti v pomenu pojma.)

GL: ♩metaglasba♩, ♩pop, pop glasba♩ (glede na D 3), ♩rock, rock glasba♩ (glede na D 3), ♩tretji tok♩ = third stream.

1 V izvirniku se tukaj navaja »Volkslied«. Gl. KR ♩folk, folk-glasba, folk-slog♩.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!