ANG: formula; NEM: Formel; FR: formule; IT: formula.
ET: Lat. formula = (dobesedno) lepa oblika, forma, zakon, doloÄilo, formular, pomanjÅ¡evalnica forme = oblika, forma, figura, obris (â¹KLUâº, 227).
D: 1) »Analogno funkciji kakÅ¡ne matematiÄne formule, ki vsebuje doloÄena pravila za raÄunanje âŠ, glasbena formula vsebuje navodila za skladanje. Sicer je primerjava med matematiÄno in glasbeno formulo pomanjkljiva zaradi tega, ker je matematiÄna formula sploÅ¡no veljavna, medtem ko je glasbena formula praviloma omejena samo na eno … delo enega skladatelja, kar vnaprej izkljuÄuje (moÅŸnost) … shematizma. Toda pojmovna analogija je po drugi strani upraviÄena glede na kompleksnost strukturnih doloÄb, ki je znaÄilna za oba pojma.« (BLUMRÃDER 1982a: 185)
2) »Naziv, ki ga Stockhausen uporablja za melodijo (ali manjÅ¡e Å¡tevilo melodij), iz katerih se dobi temeljno gradivo za skladbo. TakÅ¡ne formule je uporabljal v vseh svojih glavnih delih od Mantre (1970) in v zgodnji skladbi Formel (1951).« (â¹GRâº, 77)
KM: F. se pri Stockhausenovi Mantri razteza, po BLUMRÃDER 1982a: 185 â op. 5, od 3. do 10. takta:

O Stockhausenovi skladbi Formel, ki je omenjena v D 2, gl. BLUMRÃDER 1982a: 185 â op. 7, in â¹LAREâº, 603. (V â¹LAREâº, 603, je naveden f., vendar v pomenu, ki ni relevanten za terminologijo âŠglasbe 20. stoletjaâŠ.)
KR: Omenjanje »melodij (ali manjšega števila melodij)« v D 2 je povsem deplasirano.
V â¹Mâº, 554, se shematsko navaja prvih Å¡est âŠtonov⊠iz f. za mantro kot njeno prvo polovico (t. 3â5), vendar se iz povsem nerazumljivih razlogov imenuje »procesna formula« (»ProzeÃformel«).
Kot je razvidno iz D 1 in iz KM, bi bilo treba pojem uporabljati izkljuÄno v tistem pomenu, ki mu pripada v skladateljski teorji K. Stockhausena, Äeprav je koristen kot zamenjava za motiv kot tradicionalni naziv, pri Äemer ga ne smemo zamenjevati s âŠcelicoâŠ.
GL: âŠcelicaâŠ, âŠskladba po formuliâŠ.
â¹Lâº, 207
1 V izvirniku »Ausschwingakzent«.
2 V izvirniku »Einschwingakzent«.