ANG: phase; NEM: Phase; FR: phase.
ET: GrÅ¡. phásis = pojav, iz phaÃnesthai = pojavljati se; v 18. stoletju se je s tem pojmom v FR-astronomiji oznaÄevalo svetlobo nebesnih znamenj, ki sama ne svetijo, temveÄ reflektirajo tujo svetlobo (â¹KLUâº, 543).
D: 1) »(Naziv za) eno od determinant nihaja, ki doloÄa, na kateri Äasovni toÄki se zaÄne popolno odvijanje nihaja (periode), to je tam, kjer nihaj preide skozi niÄto toÄko, torej zapuÅ¡Äa ravnovesje ⊠Äe se pomakneta fazi dveh âŠsinusnih nihajev⊠enake frekvence in amplitude (âŠfazni pomik⊠D 1 = âŠmodulacija fazeâŠ), se bodo pojaÄale ali izbrisale â odvisno od dolÅŸine faze â vrednosti amplitude naslednjega nihaja. Pri isti fazi se bo amplituda podvojila; pri pomiku za 180° se bosta oba nihaja izniÄila.« (â¹ENâº, 175)
2) »Glasba predstavlja razmerja v Äasu. To razume predvidevanje o tem Äasu. SliÅ¡imo spremembe v zvokovnem âŠpoljuâŠ: âŠtiÅ¡ina⊖âŠton⊖âŠtiÅ¡ina⊠ali âŠton⊖âŠtonâŠ. Pri tem med spremembami lahko razlikujemo Äasovne razmike razliÄnih velikosti. Te Äasovne razmike imenujemo faze.« (STOCKHAUSEN 1963: 99)
KR: Razlaga pojma v D 2 se uporablja izkljuÄno v skladateljski teoriji K. Stockhausena, zato moramo opozoriti na kritiko, ki jo je izrazil G. Heike: »To obseÅŸno pojmovanje termina ‘faza’ ne ustreza njegovi definiciji v fiziki. Iz dejstva, da med toÄkama v nihajih z razliÄnim poloÅŸajem faze nujno obstaja Äasovni razmik in da npr. pri nihajih z âŠzakasnitvijo⊠v Äasu prihaja do razlik v fazah, je priÅ¡lo v tehniÄnem ÅŸargonu do izenaÄenja ‘faze’ in ‘Äasovnega razmika’.« (STOCKHAUSEN 1963: 99 â op. 2)
GL: âŠfazni pomik⊠= âŠmodulacija fazeâŠ, âŠmakroÄas/mikroÄas⊠(glede na D 2).
â¹BKRâº, III, 296â297; â¹DOBâº, 123â124; â¹EHâº, 251; â¹FRâº, 66; â¹HOâº, 776; â¹HUâº, 86
