NEM: Faktur; FR: facture; IT: fattura.
ET: Lat. factura = izdelovanje, obdelava, iz facere = delati, narediti, izdelovati (‹DUD›, 173).
D: »(Naziv za) način pisanja, skladanja, za umetniško oblikovanje kakšne skladbe.« (‹HI›, 151)
KM: Pojem se, v povsem specializiranem pomenu, ki ga na tem mestu ne bomo posebej obravnavali, pojavlja v Schaefferjevi teoriji ♦konkretne glasbe♦ (gl. ‹GUI›, 117–118).
V ‹L›, 188, je pojem napačno naveden kot sopomenka ♦strukture♦, v ‹P›, 79, pa celo kot sopomenka ♦teksture♦.
KR: Naziv se po pomenu v glasbenem smislu delno enači s »slogom«, vendar je obširnejši: razume se kot način, na kateri je skladana skladba. Če se ta način opisuje, se lahko uporabljajo pojmi za klasifikacijo sloga (enoglasni, homofoni, polifoni – gl. D 1 ♦teksture♦), čeprav v ♦glasbi 20. stoletja♦ niso povsem zadovoljivi (gl. KR – t. a in b ♦teksture♦). Zato se v ‹GL›, 67, predlaga pomen pojma, ki bi, v razmerju do ♦strukture♦ in ♦teksture♦, moral olajšati zapleteno razmerje med gradivom in obliko v ♦glasbi 20. stoletja♦ (gl. ‹G›, 7, 129–133; ‹GL›, 67, posebno glede na ♦predurejanje gradiva♦ in ♦skladanje od začetka♦, ki zahtevata uvajanje pojma ♦individualne oblike♦: »Faktura … razume način organiziranja gradiva v formo s strogim upoštevanjem določenih preskriptov, shem in modelov. Fakturna organizacija forme se lahko oceni samo po ujemanju rezultata s preskriptom, shemo in modelom, zato ne posega v problem razmerja med posameznim in celoto (kot npr. v ♦strukturi♦ in ♦teksturi♦). Glede na to, da je kot rezultat podrobne ‘reprodukcije’ predpisanih kompozicijsko-tehničnih postopkov neustrezna naravi novoglasbene sistematičnosti, nas (fakturna) organizacija gradiva na tem mestu ne zanima.«
»Neustreznost naravi novoglasbene sistematičnosti« se kaže predvsem v takšnih lastnostih kompozicijsko-tehničnih postopkov v ♦glasbi 20. stoletja♦, kot so nujnost ♦predurejanja gradiva♦, ♦skladanje od začetka♦ in ♦individualna forma♦. Poleg tega lahko izpostavimo le dve tehniki (♦dvanajsttonsko♦ in ♦serialno♦), ki nekako delujeta kot preskripti, sheme, modeli. Vsekakor je pojem koristen kot oznaka za rezultate, dobljene s takšno tehniko, po čemer se lahko jasno razlikuje od ♦strukture♦ pa tudi ♦teksture♦. Vendar je preveč obremenjen s primarnim pomenom v smislu D, čeprav bi se lahko povsem jasno uporabljal v tem smislu.
PRIM: ♦struktura♦, ♦tekstura♦.