ANG: autonomous music; NEM: autonome Musik; FR: musique autonome.
ET: GrÅ¡. autónomos = ki ÅŸivi po lastnih zakonih, neodvisen, od autos = sam (od tu prefix auto-) in nómos = zakon, pravilo (â¹KLUâº, 51).
D: 1) »Pojem, ki ga je uvedel lannis Xenakis, da bi z njim oznaÄil vrsto notranjega konflikta, ki obstaja v delu med njegovo tiskano formo in aktualno realizacijo v âŠzvoku⊠âŠÂ« (â¹FRâº,7)
2) »Xenakisov pojem za glasbo, ki ne Âpotrebuje ‘strategije’ ali ‘igre’ v izvedbi. V avtonomno glasbo sodi vsa tradicionalna glasba in vsa nedeterminirana glasba, ki ne izhaja iz konflikta v skupini (nasproten pojem je âŠheteronomna glasbaâŠ).« (â¹CPlâº, 237)
KM: V XENAKIS 19812: 137â138, Xenakis pojasnjuje ta pojem takole: »Skladatelj utrjuje shemo, ki ji morajo dirigent in izvajalci bolj ali manj strogo slediti. Vse do zadnje podrobnosti ⊠je zapisano v partituri. Tudi Äe avtor dopuÅ¡Äa manjÅ¡o ali veÄjo âŠimprovizacijo⊠dirigentu, izvajalcem, stroju ali vse trem naenkrat, odvijanje razprave o âŠzvoku⊠se nadaljuje brez povratne âŠzankeâŠ1. Partitura â model, ki je dan ne ustvarja nikakrÅ¡nega konflikta, razen tistega v smislu ‘dobre’ tehniÄne izvedbe in ‘glasbene ekspresije’, ki jo je ÅŸelel ali sugeriral avtor partiture. To nasprotje med realizacijo v âŠzvoku⊠in simbolno shemo, ki ji sluÅŸi za nosilko â nasprotje med dirigentom, izvajalcem in strojem, ki igra vlogo primerjalnega sistema in analognih konektorjev v nasprotju z ukalupljenimi sistemi â bi lahko imenovali interni konflikt. Na sploÅ¡no bi lahko konstatirali, da je narava nasprotij ⊠interna v vseh delih, ki so do sedaj napisana. Napetosti so zaprte v partituri, celo takrat â kot ÅŸe nekaj Äasa â, ko se uporabljajo stohastiÄni procesi, malo ali sploh nedefinirani. Ta tradicionalni razred internega konflikta se lahko oznaÄi kot avtonomna glasba.« Pojem se pojavlja tudi v pomenih, ki se razlikujejo od tistega v D (v glasbeno â estetskem smislu, kot glasbeno-socioloÅ¡ka kategorija, kot nasprotje programski glasbi, kot nasprotje funkcionalni glasbi itd. (gl. â¹BKRâº, 1,72â73; MASSOW 1993). Vendar se zdi pomen v D veliko bolj tipiÄen za âŠglasbo 20. stoletjaâŠ, zato se drugi pomeni tukaj ne navajajo.
GL: âŠheteronomna glasbaâŠ, âŠstohastiÄna glasbaâŠ, âŠstrategijska glasbaâŠ.
1 V izvirniku najdemo »boucle de retour«. V ANG-prevodu XENAKIS 19812 (Formalized Music. Thought and Mathematics In Composition. 1971. Bloomington-Ldn: Indiana University Press. 110) se nahaja »Ioops« (= ‘zanke’« â v mnoÅŸini!). Pomen »boucle de retour« je v tem kontekstu zagotovo sopomenka za âŠpovratno zvezo⊠(= »âŠfeed-backâŠÂ«), v FR kot »rétroaction« (»boucle de retour« v â¹TLF⺠ne obstaja!).