ALIKVOT(I), ALIKVOTNI TON(I)

ANG: aliquot(s), aliquot-tone(s); NEM: Aliquot(en), Aliquottöne; FR: aliquotes, sons aliquotes; IT: aliquoti, suoni aliquoti.

ET: Lat. aliquot = določeno Å¡tevilo, nekaj … (‹TLF›, II, 526); ♩ton♩.

D: 1) »(Naziv za) vrsto tiÅ¡jih ♩tonov♩ (z manjÅ¡o amplitudo), ki spremljajo ♩osnovni♩ glasnejÅ¡i ♩ton♩ (z največjo amplitudo) istega izvora ter mu dajo ♩barvo♩ in ♩polnost♩. Imenujejo se tudi parcialni, oz. harmonični ♩toni♩. Frekvenca nihaja alikvotnih tonov je v določenem razmerju do frekvence nihaja ♩osnovnega tona♩. Če je npr. frekvenca nihaja ♩osnovnega tona♩ n, bo sledil alikvotni ton s frekvenco 2n (oktava ♩osnovnega tona♩), 3n (čista kvinta nad oktavo ♩osnovnega tona♩), 4n (druga oktava) itd.« (‹MELZ›, I, 37)

2) »(Naziv za) ♩harmonične tone♩ ♩temeljnega tona♩.« (‹MI›, I, 257)

3) »(Naziv za) nadtone (oz. ♩parcialne tone♩), ki se dobijo s ♩prepihovanjem♩ na pihalnih instrumentih oziroma s flaÅŸoleti na godalnih instrumentih.« (‹HI›, 22)

KM: Iz D lahko zaključimo, da je ta pojem, ki se večinoma uporablja v romanskem govornem območju, sopomenka s ♩harmoničnimi toni♩ in ♩parcialnimi toni♩. Vendar se ta sopomenskost v ‹EH›, 19, 129, in v ‹RL›, 942–943, omejuje samo na ♩harmonične tone♩, ki bi, glede na isti izvor, morali predstavljati del ♩parcialnih tonov♩.

KR: D 1 vsebuje veliko napak v uporabi terminologije iz akustike:

1) Ne moremo reči, da a. spremlja ♩osnovni♩ glasnejÅ¡i ton, saj s svojim zvenom sočasno ojača njegov zven in mu prav zaradi tega, kot »izvoru«, tudi daje ♩barvo♩ in polnost.

2) O sopomeskosti a. s ♩harmoničnimi toni♩ oz. ♩parciali♩ gl. KM.

3) Napačno je »harmonski ♩toni♊«. Mora biti ♩harmonični toni♩ ali ♩harmoniki♩. Harmonski toni se nanaÅ¡ajo na ♩harmonijo♩

4) »Frekvenca nihaja« je tavtologija, če je frekvenca število nihajev na sekundo.

5) ♩Osnovni ton♩ je bolje uporabljati kot naziv za najniÅŸji ♩ton♩ katerega koli ♩akorda♩, ♩temeljni ton♩ pa v smislu, v katerem se tukaj uporablja ♩osnovni ton♩ (gl. KR ♩osnovnega tona♩ in ♩temeljnega tona♩).

A. so pravzaprav ♩sinusni toni♩, čeprav se niti v eni D ne omenjajo.

A. vsekakor prispeva k ustvarjanju ♩zvokov(n)e barve♩, vendar je njihova natačna vloga pri tem sporna (gl. D 3 ♩zvokov(n)e barve♩). Vemo, da so za npr. ♩zvočno barvo♩ veliko bolj »zasluÅŸni« ♩formanti♩. Pojma ni priporočljivo uporabljati kot sopomenko ♩parcialnih tonov♩, potencialno edino kot sopomenko ♩harmoničnim tonom♩, v pomenu, ki je naveden v KM. Sopomenke v smislu tehničnih pojmov in strokovnih besed je potrebno čim manj uporabljati. Zato je ta redkejÅ¡i pojem v oÅŸjem smislu bolje zamenjevati s ♩harmoniki♩.

V ‹L›, 19, se pojem nahaja samo v zloÅŸenih besedah s samostalniÅ¡ko besedo, torej v pridevniÅ¡ki funkciji, npr.: »aliquot string« (ANG), »Aliquotbesaitung« (NEM), »Aliquotstimmen« (NEM), »AliquotflÃŒgel« (NEM) itd.

GL: ♩sinusni nihaj, ton, val♩ = (sinusoidalni nihaj, ton, val), ♩temeljni ton♩, ♩ton♩, ♩zvokov(n)a barva♩ = (barva) = barva zvoka, ♩zvočni spekter♩ = (spekter) = (zvočni spekter).

PRIM: ♩formant(i) ♩, ♩harmonik, harmoniki♩, ♩harmonični ton(i)♩, ♩parcial(i), parcialni ton(i), delni ton(i)♩.

‹BKR›, I, 29 = gl. tudi »Teiltöne« = ♩parcial(i), parcialni ton(i), delni ton(i)♩; ‹GRI›, I, 45; ‹GR6›, I, 258; ‹HO›, 18; ‹P›, 15; ‹RL›, 25 = gl. tudi »Teiltöne« = ‘parcial(i), parcialni ton(i), delni ton(i)’

error: Content is protected !!