AGREGAT

ANG: aggregate; FR: agrégat, agrégation.

ET: Lat. aggregare = (na)gomiliti, pridruÅŸiti, dobesedno: pripeljati v čredo, od lat. predlog. ad = k, do in grex = čreda, gomila (‹KLU›, 13,9).

D: 1) » (Naziv za) nizanje ♩tonov♩1, ki ne predstavljajo nikakrÅ¡ne koherentnosti po kateri bi se (te ♩tone♩) lahko uvrstilo med ♩akorde♩ ali njihove obrate v okviru klasične ♩harmonije♩. (‹LARE›, 14)

2) »(Pojem, ki ga uporablja) skladatelj in teoretik M. Babbitt za identificiranje vertikalnega povezovanja ♩heksakorda♩ (ali manjÅ¡ih ♩segmentov♩) ♩kombinatoričnih vrst, serij♩. Npr: ♩viÅ¡ine tonov♩ v ♩heksakordu♩ ene ♩oblike vrste, serije♩ bo sestavil z ♩viÅ¡inami tonov♩ iz ♩heksakorda♩ druge ♩oblike vrste, serije♩, torej agregat iz dvanajstih ♩viÅ¡in tonov♩, če ne obstaja ponavljanje ♩viÅ¡in tona♩v ♩heksakordih♩ 
 Naslednji primer iz Babbittovega cikla Tri skladbe za klavir ilustrira dvanajsttonski agregat, ki je izpeljan iz drugega ♩heksakorda♩ danega iz ♩osnovne oblike vrste, serije♩.«

O = ♩osnovna oblika vrsta, serije♩

(‹FR›, 2–3)

3) »V Cageevi terminologiji (pojem za) ♩skupino tonov♩, ki jih sliÅ¡imo naenkrat. Ta predpostavka je izÅ¡la iz njegovega ukvarjanja s ♩prepariranim klavirjem♩. Ko se na ♩prepariranem klavirju♩ pritisne tipka, ne dobimo enega ♩zvoka♩, ampak agregat dveh ali treh ♩zvokov♩, ki se sluÅ¡no lahko razlikujejo. S komponiranimi agregati je ustvarjal v svojem Godalnem kvartetu (1950) in drugih skladbah.«

(‹GR›, 16)

KM: V ‹HO›, 15, se nahaja primer za razlikovanje med a. in ♩akordom♩: d-f-c-e-a je ♩akord♩, medtem ko je c-fis-g-cis-gis a. V ‹MI›, I, 249, kot primer za a. navaja naslednji odlomek iz suite 1922, op. 26 (1922) P. Hindemitha:

AGREGAT: Hindemith, 1922

V ‹MI›, I, 245 – v geslu »♊akord♊« (avtorja P. Bouleza) – se opozarja, da je ♩akord♩ v zadnjem času, potem ko je postopno izgubil svojo strukturno funkcijo, postal zvokovni agregat (= »agrégat sonore«), izbran zaradi sebe, zaradi svojih moÅŸnosti notranje napetosti in razvezovanja; v registru, ki ga sam obsega in z intervali, ki jih sam uporablja. Njegova strukturna funkcija je torej sočasno ublaÅŸena in zaostrena, s tem ÅŸeli dokazati, da je harmonično obdobje v zahodnoevropski glasbi dobesedno zaključena.« V tem kontekstu, v katerem se a. nadgrajuje s pridevnikom »zvokovni«, pojem izgublja tehnični, oziroma strokovni pomen: enostavno je govora o ♩skupini tonov♩, ki nimajo tonalitetne funkcije. Zato je verjetno v ‹CH›, kjer se a. ne nahaja kot pojem, naveden odlomek iz ‹MI›, I, 245, ki je citiran pod geslom »♊akord♊« (gl. ‹CH›, 293). Prav tako se ne gre čuditi, ker se v ‹CH›, 295, kot sopomenka za a. nahaja »zvokovni blok« (= »bloc sonore«; prim. D ♩bloka♩, ki določa pomen tega pojma v Pojmovniku).

KR: Iz D 1 je razvidno, da se pojem po eni strani uporablja kot sopomenka za ♩vertikalno zvočnost♩ oziroma za skupek ♩tonov♩, ki se ne dajo definirati z obstoječo klasifikacijo akordov♩. Torej kot eden od Å¡tevilnih substitutov za ♩akord♩ v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩, ki se jasno razlikuje od ♩klastra, clustra♩. To razlago pojma so sprejeli samo na FR govornem območju.

V D 2 je a. pojem za pravilno kombiniranje ♩delov vrste, serije♩. V tem pomenu se nahaja zgolj v skladateljski teoriji M. Babbitta oz. v tistih ameriÅ¡kih teorijah ♩dvanajsttonske♩ in ♩serialne tehnike♩, ki so pod njegovim vplivom. Po tem so pomen a. v ♩dvanajsttonski tehniki♩ enostavno potenciali za uporabo ♩oblik vrste, serije♩, njihovih ♩delov♩ in ♩transpozicije♩. Na podoben način A. Logothetis (LOGOTHETIS 1974) v svoji ♩grafični notaciji♩ znak predstavlja kot agregatno stanje glasbe. A. torej v pomenu D 2 komaj Å¡e ima pomen tehničnega pojma oz. strokovne besede.

V D 3 se navezuje na pomen, značilen na Cageevo skladateljsko teorijo, ki je nejasna, tudi zaradi nenatančnosti D 3 (♩zvoki♩, ki so sestavni del Cageevih a., se sliÅ¡no pravzaprav ne morejo razlikovati! – gl. spodaj) in zaradi tega, ker ta pojem po Cageu Å¡e ni dovolj raziskan.

H. Cowell v COWELL 1970: 103, leta 1952 piÅ¡e o odnosu med Cageem in Boulezom ter navaja slednji stavek (brez vira): »Boulez je vplival name s svojo idejo mobilnosti; jaz pa sem nanj vplival s tem, da je sprejel mojo idejo agregata.« Cowell nato v nadaljevanju tako razreÅ¡i pomen a.: »Agregat v Cageevem pomenu je odnos med različnimi in na videz nezdruÅŸljivimi objekti, ki se utrjujejo s svojim nizanjem v prostoru, tako kot se oprema in drugi objekti v neki sobi med seboj enostavno nameščajo, saj so v tej sobi sočasno navzoči. Podobno lahko razumemo tudi različne vrste glasbenih medijev kot del nekega agregata in jih tako uporabimo kot material za ustvarjanje glasbenih oblik.« (COWELL 1970: 103) Sam Cage v CAGE 1970: 76 omenja a. pravzaprav v zvezi s ♩prepariranim klavirjem♩: »Nekatere preparacije … ustvarjajo kombinacije ♩zvokov♩, čeprav se na klavirju udari samo ena tipka. To je pripeljalo do ♩lestvic♩ in ♩tonov♩, intervalov in agregatov v Godalnem kvartetu in poznejÅ¡ih skladbah.«

O samem Godalnem kvartetu v CAGE 1962: 23, Cage piÅ¡e tole: »Skladba z melodično linijo brez spremljave, prinaÅ¡a posamezne ♩tone♩, intervale, trizvoke in agregate, ki zahtevajo enega ali več glasbil za njihovo proizvajanje.« Torej niti Cowellova niti Cageeva D ne pojasnjujeta pomena tega pojma, posebno ne v smislu kakÅ¡nega racionalnega lestvičnega♩sestava♩, ki se kot ♩predurejanje gradiva♩ uporablja pri komponiranju.

M. FÃŒrst-Heidtmann, ki je temeljito raziskovala Cageev ♩preparirani klavir♩ v FURST-
HEIDTMANN 1979: 63 (bel. 1) a., verjetno pod vplivom Boulezove razlage (gl. spodaj), izena
čuje z »zvokovnimi kompleksi« (»Klangkomplexe«) in se sklicuje na zgornji Cageev citat, iz katerega pa ta sočasnost nikakor ni razvidna. D. Charles, v CHARLES 1978: 85, navaja omenjen Cowellov citat in njegovo D a. brez komentarja, kot da je pomen povsem jasen. Nova raziskavanja korespondenc med Boulezom in Cageem (NATTIEZ 1991: 18,43–52 = do sedaj neobjavljeno Boulezovo predavanje iz 1949. leta o Cageevih Sonatah in interludijih za ♩preparirani klavir♩, 157–158, 203–204) nam odkrivajo tudi zanimive Boulezove razlage a., npr. v BOULEZ 1966d: 176, in to v smislu, ki se ÅŸe od leta 1949 pojavlja v njegovem predavanju o Sonatah in interludijih (NATTIEZ 1991: 43–52): »Cageu dolgujemo tudi idejo o zvokovnih kompleksih; on je namreč skladal dela, v katerih – namesto, da bi uporabljal čiste zvoke♩ – uporablja ♩akorde♩, ki nimajo nikakrÅ¡ne harmonske funkcije, ker gre enostavno za vrste zvočnih amalgamov, vezanih na ♩barvo♩, ♩trajanje♩ in ♩intenziteto♩. Vsaka od teh značilnosti se lahko razlikuje, ko sledi različnim sestavinam tega amalgama.« Čeprav Cage takÅ¡ni razlagi ni nasprotoval – kljub dejstvu, da se sam pojem sploh ne omenja (namesto njega se omenjajo »♊akordi♊« in »zvočni kompleksi«2) – ostaja nejasna komponenta racionalizacije komponiranja z a. v skladbah, ki sledijo Sonatam in interludijem oz. ki niso komponirane za ♩preparirani klavir♩. No, kakor koli, a. je v smislu D 3 zopet najbliÅŸji pomenu, ki ga določa D 1 oz. je ta tudi eden od substitutov za ♩akord♩.

GL: ♩derivirana vrsta, serija♩ (glede na D 2), ♩dvanajsttonska vrsta, serija♩ (glede na D 2), ♩heksakord♩ (glede na D 2), ♩kombinatorična vrsta, serija♩ (glede na D 2), ♩oblika vrste, serije♩ (glede na D 2), ♩segment vrste, serije♩ (glede na D 2), ♩preparirani klavir♩ (glede na D 3), ♩sekundarna vrsta♩ (glede na D 2), ♩simetrična vrsta♩ (glede na D 2).

PRIM: (glede na D 1) ♩akord♩, ♩biakord♩, ♩celostopinjski akord♩ = (celotonski akord), ♩klaster♩, ♩diatonični klaster♩, ♩dvanajsttonski akord♩, ♩harmonični klaster♩, ♩harmonija♩, ♩kromatični klaster♩, ♩kvartni akord♩, ♩kvintni akord♩, ♩mistični/sintetični akord♩ = ♩Prometejev akord♩, ♩piramidni akord♩, ♩poliklaster, policluster♩, ♩Prometejev akord♩ = ♩mistični akord♩, ♩protoakord♩, ♩reziduum♩, ♩resonančni akord♩, ♩sekundni akord♩, ♩simultanost♩, ♩sintetični akord♩, ♩vertikalna zvočnost♩, ♩zvočnost♩ (D 2).

BABBITT 1955: 56; BABBITT 1961: 74,86; ‹JON›, 8–9

1 V izvirniku je »sons«, torej »♊zvokov♊«. TočnejÅ¡i prevod je »♊tonov♊«,

2 Tega FR pojma (= »complexes de sons«) ni potrebno meÅ¡ati z »zvočnimi kompleksi« ali »♊zvoki♩ v mnoÅŸici« (= »sons complexes«, »sons de masse«), ki imajo poseben pomen v Schaefferjevi teoriji ♩konkretne glasbe♩. Natančneje teh pojmov v tem Vodniku ne bomo pojasnjevali (gl. ‹GUl›, 120–121).

error: Content is protected !!