TEMELJNI TON

ANG: fundamental, fundamental tone; NEM: Grundton; FR: son fundamental; IT: fondamentale.

ET: ♩Ton♩.

D: Naziv za najgloblji ♩parcialni ton♩, ki inicira zvenenje vseh ♩parcialnih tonov♩ nad njim.

KM: NEM-pojem ima tri pomene: 1) ♩osnovni ton♩ ♩akorda♩; 2) tonika ali začetni ♩ton♩ katerekoli ♩lestvice♩ (čeprav bi pomen tonike morali omejiti na prvo stopnjo dur-molove tonalitetne ♩lestvice♩); 3) najgloblji ♩parcialni ton♩, tj. t. t., kot se definira v Pojmovniku (gl. ‹BKR›, II, 154–155; ‹HI›, 189; ‹HK›, 168; ‹KN›, 88; ‹RL›, 355). (NEM-pojma »Fundamentston«, ki je omenjen v ‹P›, 221, v pregledani literaturi ni najti.

KR: V ‹HO›, 949, se opozarja, da t. t. (= »son fondamental«) ne smemo meÅ¡ati z ♩osnovnim tonom♩ (= »fondamentale«). Zato sta pojma v ‹L›, 238 (»fondamental«), in zlasti v ‹P›, 221 (»[note] fondamentale«), povsem napačna. ‹BASS›, II, 259, in ‹RIC›, II, 214, trdita, da v IT obstaja samo »fondamentale«, in sicer z dvojnim pomenom, tj. s pomenom ♩osnovnega tona♩ in s pomenom t. t., ter da sta zaradi tega IT-pojma »suono fondamentale« (‹L›, 238) in »[nota] fondamentale« (‹P›, 221) tudi napačna. Nasploh torej niti ‹L› niti ‹P› ne razlikujeta o. s. od ♩temeljnega tona♩.

Zanimivo je, da je v ‹MELZ›, III, 557, omenjen le t. t. (enako kot »temeljna oblika ♩akorda♊«), čeprav se v ‹MELZ›, I, 37 (gl. D 1 ♩alikvot, alikvotni toni♩), uporablja tudi ♩osnovni ton♩ v pomenu t. t., kot je tudi priporočeno v Pojmovniku.

D v ‹RAN›, 330, se glasi: »V akustiki (naziv za) najglobljo frekvenco ali za ♩ton♩ v vrsti ♩harmonik♩, pa tudi za prvi ♩harmonik♩, tj. za frekvenco, proti kateri so vse druge frekvence v razmerju kot njeni večkratniki, tj. cela Å¡tevila.« TakÅ¡na D vsebuje nerazumljive omejtive v pomenu pojma: t. t. ni le najgloblja fekvenca, nad katero zvenijo samo ♩harmoniki♩, temveč preprosto vsi ♩parcialni toni♩, med katerimi so seveda tudi neharmoniki (g. ‹EH›, 129; ‹RL›, 942–943, tj. KR ♩harmonika♩).

Kljub avtoritetni rabi v ‹MELZ›, III, 557, in navadam hrvaÅ¡ke učne prakse je bolje uporabljati pojem t. t. (v smislu omenjene D) kot ♩osnovni ton♩, saj je prvi zares temelj, ki nad seboj inicira nihanje vseh ♩parcialnih tonov♩. ♩Osnovni ton♩ se priporoča uporabljati izključno v povezavi z ♩akordom♩ (gl. tudi KR – t. e 1 ♩impresionizma♩).

GL: ♩alikvot(i), alikvotni toni♩, ♩formant(i) ♩, ♩harmonik, harmoniki, harmonični ton(i) ♩, ♩parciali♩, ♩parcialni toni♩, ♩ton♩.

PRIM: ♩osnovni ton♩.

‹DOB›, 78; ‹FR›, 33; ‹IM›, 138

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!