ANG: developing variation, perpetual variation; NEM: entwickelnde Variation.
ET: Lat. variare = spreminjati, iz varius = razliÄen, spremenljiv (â¹KLUâº, 756).
D: »(Naziv za) stil skladanja, ki se izogiba strukturnemu ponavljanju katerekoli vrste, zamenjuje pa ga stalna transformacija glasbenega gradiva.« (â¹FRâº, 65)
KM: Pojem se pripisuje A. Schönbergu, ki ga je pogosto omenjal v svojih spisih, v SCHOENBERG 1975a: 397 pa ga je definiral takole: »Glasba homofono-melodiÄne teksture … ustvarja svoje gradivo s tem, kar imenujem razvojno variiranje. To pomeni, da variiranje z znaÄilnostmi osnovne enote ustvarja vse tematske formulacije, ki po eni strani zagotavljajo tekoÄnost, kontraste, razliÄnost, logiko in enotnost, po drugi strani pa razpoloÅŸenje, izraz in vsako potrebno diferenciacijo, in na tak naÄin razdelujejo idejo skladbe.« Schönberg je imel Brahmsa za pomembnega inovatorja na podroÄju r. v., v svojem znamenitem eseju o »progresivnem Brahmsu« je z vidika r. v. podrobno analiziral glavno temo iz Andanta v Godalnem kvartetu, op. 51/2, in tretjo iz Vier ernste Gesiinge, op. 121 (SCHOENBERG 1975b: 429â435), v nadaljevanju pa omenil Mozarta kot edinega »predbrahmsovskega« skladatelja, ki je tako subtilno uporabljal tehniko r. v. (SCHOENBERG 1975b: 436â437).
Schönberg pojasnjuje svojo naklonjenost do r. v., ko navaja teÅŸave pri posluÅ¡anju svoje glasbe: »1. V osnovi jaz nekaj povem samo enkrat, tj. ponavljam malo ali niÄ. 2. Pri meni variiranje zagotovo povsem zamenjuje ponavljanje …; z variiranjem mislim na spreminjanje neÄesa, kar je zadano, tako da se dalje razvijajo komponente (zadanega) in figure, ki se iz njih gradijo, rezultat pa je vedno nekaj novega, z oÄitno nizko stopnjo podobnosti s prototipom, tako da obstajajo teÅŸave v identifikaciji prototipa z variacijo.« (SCHOENBERG 1975c: 103â104)

KR: ANG pojem »perpetual variation« je v â¹FRâº, 65. Äeprav je sopomenski z »developing variation«, se redkeje uporablja, saj je »developing variation« uporabljal sam Schönberg (gl. KM).
R. v. ni »slog«, kot trdi D, temveÄ tehnika, ki bi morebiti lahko â vendar ni! â ustvarila svojevrsten »stil«. Dahlhaus meni, da ta pojem, bolj kot »doloÄeno, toÄno omejeno tehniko (kot npr. navidezno analogen pojem ‘tematsko-motivno delo’) opisuje skupni pojem za mogoÄe reÅ¡itve teÅŸav, do katerih pride, kadar mora iz glasbeno prvega iziti glasbeno drugo« (DAHLHAUS 1982a: 91). V tem smislu smo v âŠatematizmu⊠in v âŠprosti atonaliteti⊠r. v. tudi razumeli kot »skupni pojem« (gl. D 3â5 in KR âŠatematizma⊠in KR â t. 2 âŠproste atonaliteteâŠ). »Variiranje« je boljÅ¡e od »variacije«, ker se misli na postopek, ne na obliko, ki je rezultat tega postopka (prim. cit. v KR).
GL: âŠatematizemâŠ, âŠprosta atonalitetaâŠ.
WEBER 1986: 41â43
