ODPRTA OBLIKA (FORMA)

ANG: open form; NEM: offene Form; FR: forme ouverte; IT: forma aperta.

ET: Lat. forma = oblika.

D: 1) »’Klavierstuck XI’ … prenaÅ¡a ideje ♩časovnega polja♩ v veliko obliko (formo) … ‘glasba’ ne obstaja brez njene uresničitve v ♩zvoku♩ … Instrumentalna glasba se vse bolj izogiba ponavljanju, mehaničnosti, s tem tudi reprodukciji …; vse bolj zahteva interpreta, ki je … v oblikovanju1 odprt, nepredvidljiv in soustvarjalen.« (STOCKHAUSEN 1964b: 69)

2) »Z ‘odprto obliko’ je treba najprej razumeti dela, kjer so posamezni odlomki fiksirani in nespremenljivi, zaporedje delov pa je variabilno in se prepušča interpretu. Variabilnost je estetsko sicer fikcija. Za posluÅ¡alca ne obstaja; sprejema verzijo, ki jo sliÅ¡i, ne pa drugih moÅŸnih verzij, ki bi jih interpret lahko izbral. ♩Variabilna oblika♩ (forma) na papirju je pri izvedbi fiksirana; čeprav je forma kategorija, ki se nanaÅ¡a na rezultat, ki ga sliÅ¡imo, ne pa na metodo, potem ‘odprta oblika’ ni ‘odprta’.« (DAHLHAUS 1966a: 74)

3) »(Naslov) ‘O teoriji odprte forme’ ne ÅŸeli reči, da o tem problemu ÅŸe obstaja sklenjena teorija. Nasprotno, naslov namiguje na sodobno nemoÅŸnost (obstoja) takÅ¡ne teorije. Pravzaprav sploÅ¡ni pojem ‘odprta oblika’, v katerem se zdruÅŸujejo gibljivost, variabilnost, večpomenskost in druga, precej različna načela, samo prikriva formo.« (BOEHMER 1967: 5)

KR: V D 1 je odprtost oblike (forme) omenjena prvič, in sicer v povezavi s posebnimi nalogami interpreta, čeprav je Stockhausenov KlavierstÃŒck XI primer za ♩večpomensko obliko♩ kot podvrsto o. o. D 2 in 3 izraÅŸata razumljivo kritičnost do pojma, pri čemer je D 3 posebej zanimiva, saj izhaja iz edine strokovne razprave, kjer se je poskuÅ¡ala utemeljiti »teorija odprte oblike«. Sicer so skoraj vse določitve pomena tega pojma enako kritične (gl. o tem tudi ‹GL›, 70–71), vendar se enaki vrsti kritičnosti lahko izpostavijo vsi pojmi, ki s svojim pomenom skuÅ¡ajo reÅ¡iti odnos med vsebino (gradivom) in obliko (formo) v ♩glasbi 20. stoletja♩ (gl. KR ♩individualne oblike♩).

V ‹MELZ›, Il, 714, je o. o. dojeta kot sopomenka ♩variabilne♩ ali mnogopomenske oblike. ♩Variabilna oblika♩ je sicer manj »večpomenska« od mnogopomenske oblike (gl. KR ♩individualne oblike♩ in ♩mobilne oblike♩; mnogopomensko obliko je namreč bolje zamenjati z ♩večpomensko obliko♩ – gl. KR ♩večpomenske oblike♩).

GL: ♩aleatorika♩, ♩improvizacija♩, ♩nedeterminacija♩ = (indeterminacija), ♩work in progress♩ = (delo v nastajanju).

PRIM: ♩individualna oblika♩, ♩mobilna oblika♩ = (spremenljiva oblika), ♩trenutek, trenutna oblika♩, ♩variabilna oblika♩, ♩večpomenska oblika♩.

BLUMRÖDER 1984a; ‹BOSS›, 113–120; ‹CAN›, 403; ‹EH›, 235–236; ‹G›, 139–146; ‹GR›, 132 = sopomenka ♩mobilne oblike♩; ‹IM›, 272; ‹M›, 549; ‹P›, 221; ‹RAN›, 561 = vodilka k: ♩aleatorični glasbi♩; ‹SLON›, 1473; ‹V›, 531

1 V izvirniku: »Formgebung« (gl. KM ♩individualne oblike♩).

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!