ANG: collective improvisation; NEM: kollektive Improvisation; FR: improvisation collctive.
ET: Lat. collectivus = zbran, od colligere = zbrati, zbirati, od cum = z in legere = brati (‹KLU›, 395, 390); ♦improvizacija♦.
D: Naziv za podzvrst ♦skupinske improvizacije♦ v kateri, poleg profesionalnih glasbenikov, obvezno sodeluje tudi občinstvo.
KM: Vključevanje občinstva v izvedbeni postopek je pogosto v ♦glasbi 20. stoletja♦, še posebej v tistih skladbah, ki raziskujejo možnosti ♦improvizacije♦. Tako se v D 1 ♦akcijske glasbe♦ opozarja na možnost vključevanja občinstva, sploh v ♦mixed media♦ in v ♦happeningu♦. V D 2 ♦performansa♦ se opozarja na razliko med ♦performansom♦ in ♦happeningom♦, ki temelji na tem, da v ♦performansu♦ občinstvo le opazuje/posluša, ne vključuje pa se v dogajanje tako kot v ♦happeningu♦. V D 2 ♦glasbe 20. stoletja♦ se omenja ♦improvizacija♦ z občinstvom v nekaterih delih F. Rzewskega in C. Cardewa. V D 2 ♦multimedije♦ se omenja skladba The Maze (1967) L. Austina, v realizaciji katere prav tako sodeluje občinstvo. V D ♦premičnega koncerta♦ se prav tako omenja specifična funkcija občinstva v skladbi Versuch für Alle (1969) E. Karkoschke, v kateri je s posebno partituro definirano sodelovanje občinstva. Vloga občinstva v Xenakisovi ♦strategijski glasbi♦ je prav tako specifična (gl. D 2 in KR ♦strategijske glasbe♦). Podobno vlogo ima tudi v Pouseurovi/Butorovi operi Votre Faust (1961–1967), kjer se z glasovanjem določa usoda protagonistov. Občinstvo je poseben korektiv v ♦prosti improvizaciji♦ Globokarjeve skupine New Phonic Art (gl. D 5 ♦imrpovizacije♦), čeprav vanjo ni neposredno vključeno.
KR: Ravno glede na vse različne načine vključevanja občinstva v izvedbo, ki so navedeni v KM, je kolektivno improvizacijio koristno – v smislu – D razlikovati od ♦skupinske improvizacije♦, katere pomen se omejuje na ♦improvizacijo♦ profesionalnih improvizatorjev brez neposrednega odnosa do občinstva, prav tako v ♦jazzu♦ in v ♦jam sessionu♦ npr. (gl. D ♦skupinske iprovizacije♦). Kolektivna improvizacija je lahko tudi ♦prosta improvizacija♦, odvisno od vrste predloge za improviziranje (gl. D in KR ♦proste improvizacije♦), vendar zelo redko – če pa že, potem je to najpogosteje v ♦happeningu♦, zaradi njegovega provokativnega odnosa do občinstva (gl. KR ♦happeninga♦).
GL: ♦akcijska glasba♦, ♦happening♦, ♦improvizacija♦, ♦intermedia (atr)♦ = ♦mixed media (art) = ♦multimedia (art)♦, ♦kontorolirana imrpovizacija♦, ♦performans♦, ♦premični koncert♦, ♦prosta improvizacija♦.
PRIM: ♦skupinska improvizacija♦, ♦kolektivna skladba♦.
‹GRJ›, I, 232; LEVAILLANT 1981