ANG: verticalization.
ET: Lat. vertex = vrh, iz vertere = obraÄati (â¹KLUâº, 763).
D: 1) »(Naziv za) predstavo, v kateri bo katerakoli âŠskupina⊠not, ki ima sicer pomen linearnega sosledja, imela tudi pomen âŠvertikalne zvoÄnostiâŠ. Predstava je vÄasih poimenovana tudi kot vertikalna melodija.« (â¹FRâº, 99)
2) »(Naziv za) soÄasno pojavljanje dveh ali veÄ sosednih Älenov âŠdvanajsttonske vrste⊠v dvanajsttonski skladbi1. Lastnost vertikalizacije je na ta naÄin nezmoÅŸnost definiranja kateregakoli sosledja âŠrazredov viÅ¡ine tonaâŠ. V zgodnjih atonalitetnih delih, kot npr. Schönbergovi prvi skladbi iz Klavirskih skladb, op. 11, se âŠcelica⊠ali skupek âŠrazredov tonske viÅ¡ine⊠v transpozicijski ekvivalenci uporablja tudi za gradnjo âŠakorda⊠in linij. V tonalitetnem âŠsistemu⊠‘âŠcelice⊑, kot so trozvoki, delujejo kot horizontalne in vertikalne determinante, vendar v âŠatonaliteti⊠ne obstajajo enake metode za ustvarjanje oÄitne fukcionalne diferenciacije med vertikalnimi in horizontalnimi dogodki.« (â¹GR6âº, XIX, 683)
KM: Pojem »vertikalna melodija« je omenjen v PERLE 1977: 45, vendar z omejitvami: »Vertikalizacija ⊠predstavlja osnovni koncept atonalitetnega skladanja, tj. da katerokoli âŠskupino⊠not v horizontalnem sosledju lahko razumemo tudi kot âŠsimultanost⊠(tj. v vertikalnem sosledju â op. N. G.). Koncept je vÄasih problematiÄno poimenovan tudi kot ‘vertikalna melodija’.«
KR: Pojem se v PERLE 1977: 84â93 obdeluje naprej, vendar le na zgledih skladb, ki so skladane z âŠdvanajsttonsko tehnikoâŠ. To ni niÄ nenavadnega, saj je za Perla glasba, skladana z âŠdvanajsttonsko tehnikoâŠ, hkrati tudi atonalitetna. Zato ni niÄ Äudnega, da se v PERLE 1977: 84, kot tudi v D 2, katere avtor je tudi Perle (ob P. Lanskem), povezuje âŠpredurejanje gradiva⊠v âŠtonalitetni⊠in v âŠdvanajsttonski tehnikiâŠ: »Tako v diatoniÄni âŠtonaliteti⊠kot v dvanajsttonskem âŠsistemu⊠(âŠpredurejanje gradivaâŠ) se kot harmoniÄni kriterij razume: v prvem trozvok, v drugem pa sosledje elementov âŠvrsteâŠ.« Po drugi strani se v â¹RANâº, 909, v. nanaÅ¡a samo na âŠdvanajsttonsko tehnikoâŠ.
Pojem je zares najbolje omejiti samo na âŠdvanajsttonsko tehnikoâŠ, tj. âŠserialno tehnikoâŠ, saj se njegov pomen sicer Å¡iri v neskonÄnost, npr. v povezavi z âŠagregatom⊠(kot v D) ali âŠakordom⊠brez druovskoâmolovskih tonalitetnih lastnosti. Z drugimi besedami: âŠvertikalna zvoÄnost⊠je lahko le posledica postopka v. v âŠdvanajsttonskiâŠ, tj. âŠserialni tehnikiâŠ, vendar ne tudi samo v njej.
GL: âŠatonalitetaâŠ, âŠdvanajsttonska tehnika (skladnja) = (âŠdodekafonijaâŠ), âŠdvanajsttonsko poljeâŠ, âŠserialna tehnika (skladanja)âŠ, âŠskupek tonovâŠ, âŠvertikalna zvoÄnostâŠ, âŠveÄdimenzionalni glasbeni prostorâŠ.
â¹JONâº, 351â352
1 V izvirniku piše »12-note composition«.
