VERTIKALIZACIJA

ANG: verticalization.

ET: Lat. vertex = vrh, iz vertere = obračati (‹KLU›, 763).

D: 1) »(Naziv za) predstavo, v kateri bo katerakoli ♩skupina♩ not, ki ima sicer pomen linearnega sosledja, imela tudi pomen ♩vertikalne zvočnosti♩. Predstava je včasih poimenovana tudi kot vertikalna melodija.« (‹FR›, 99)

2) »(Naziv za) sočasno pojavljanje dveh ali več sosednih členov ♩dvanajsttonske vrste♩ v dvanajsttonski skladbi1. Lastnost vertikalizacije je na ta način nezmoÅŸnost definiranja kateregakoli sosledja ♩razredov viÅ¡ine tona♩. V zgodnjih atonalitetnih delih, kot npr. Schönbergovi prvi skladbi iz Klavirskih skladb, op. 11, se ♩celica♩ ali skupek ♩razredov tonske viÅ¡ine♩ v transpozicijski ekvivalenci uporablja tudi za gradnjo ♩akorda♩ in linij. V tonalitetnem ♩sistemu♩♩celice♩‘, kot so trozvoki, delujejo kot horizontalne in vertikalne determinante, vendar v ♩atonaliteti♩ ne obstajajo enake metode za ustvarjanje očitne fukcionalne diferenciacije med vertikalnimi in horizontalnimi dogodki.« (‹GR6›, XIX, 683)

KM: Pojem »vertikalna melodija« je omenjen v PERLE 1977: 45, vendar z omejitvami: »Vertikalizacija 
 predstavlja osnovni koncept atonalitetnega skladanja, tj. da katerokoli ♩skupino♩ not v horizontalnem sosledju lahko razumemo tudi kot ♩simultanost♩ (tj. v vertikalnem sosledju – op. N. G.). Koncept je včasih problematično poimenovan tudi kot ‘vertikalna melodija’.«

KR: Pojem se v PERLE 1977: 84–93 obdeluje naprej, vendar le na zgledih skladb, ki so skladane z ♩dvanajsttonsko tehniko♩. To ni nič nenavadnega, saj je za Perla glasba, skladana z ♩dvanajsttonsko tehniko♩, hkrati tudi atonalitetna. Zato ni nič čudnega, da se v PERLE 1977: 84, kot tudi v D 2, katere avtor je tudi Perle (ob P. Lanskem), povezuje ♩predurejanje gradiva♩ v ♩tonalitetni♩ in v ♩dvanajsttonski tehniki♩: »Tako v diatonični ♩tonaliteti♩ kot v dvanajsttonskem ♩sistemu♩ (♩predurejanje gradiva♩) se kot harmonični kriterij razume: v prvem trozvok, v drugem pa sosledje elementov ♩vrste♩.« Po drugi strani se v ‹RAN›, 909, v. nanaÅ¡a samo na ♩dvanajsttonsko tehniko♩.

Pojem je zares najbolje omejiti samo na ♩dvanajsttonsko tehniko♩, tj. ♩serialno tehniko♩, saj se njegov pomen sicer Å¡iri v neskončnost, npr. v povezavi z ♩agregatom♩ (kot v D) ali ♩akordom♩ brez druovsko–molovskih tonalitetnih lastnosti. Z drugimi besedami: ♩vertikalna zvočnost♩ je lahko le posledica postopka v. v ♩dvanajsttonski♩, tj. ♩serialni tehniki♩, vendar ne tudi samo v njej.

GL: ♩atonaliteta♩, ♩dvanajsttonska tehnika (skladnja) = (♩dodekafonija♩), ♩dvanajsttonsko polje♩, ♩serialna tehnika (skladanja)♩, ♩skupek tonov♩, ♩vertikalna zvočnost♩, ♩večdimenzionalni glasbeni prostor♩.

‹JON›, 351–352

1 V izvirniku piše »12-note composition«.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!