TON

ANG: tone, note = ameriška sopomenka za t. (‹IM›, 389); NEM: Ton; FR: ton; IT: tono.

ET: Grš. tónos = napetost, višina glasu, iz teíno = napenjam, zategujem (‹KLU›, 732).

D: 1) »(Naziv za) ♩zvok♩ jasno definirane ♩viÅ¡ine♩ in kvalitete, ki se razlikuje od ♊šuma♩ ali difuznega ♩zvoka♩ (npr. ♩zvok♩ basovskega bobnanja ali gonga). Ton je torej osnovno glasbeno gradivo. Vsebuje Å¡tiri jasne značilnosti: ♩viÅ¡ino♩ …, ♩trajanje♩ …, ♩intenziteta♩ in ♩barvo♩ … (npr. ♩zvok♩ flavte, ♩zvok♩ trobente) …« (‹APE›, 304)

2) »(Naziv za) ♩zvok♩ določene ♩viÅ¡ine♩. Vsebuje jakost, ♩barvo♩ in ♩trajanje♩ …« (‹MELZ›, III, 586)

3) »[V] fizikalni perspektivi ton temelji na periodičnem nihanju zraka. Zaznavanje tona je pogojeno z vrsto akustičnih in fizioloÅ¡kih postavk. Kljub temu zaznavni proces ne dopušča neposrednega povezovanja z elementarnimi akustičnimi procesi. Na ta način v akustiki običajnega izenačevanja tona s ♩sinusnim nihajem♩ (skladno z ♩zvokom♩ in zvočnim procesom s ♩parcialnimi toni♩) ni dopustno zamenjevati z določitvijo glasbenega tona. Tudi zoperstavljanje pojmov ton in ♩zvok♩, ki so osredotočeni na fizikalne velikosti, izgubi v glasbenem (pa tudi v psiholoÅ¡kem) kontekstu upravičenost.« (‹RL›, 960)

4) »H. von Helmholz je pri povezovanju z G. S. Ohmom (1789–1854) osnove akustičnih raziskav postavil na razlikovanju med tonom (pravzaprav ♩sinusnim tonom♩, ki ga ni tako imenoval) in ♩zvokom♩ (instrumentalni in vokalni toni, sestavljeni iz ♩sinusnih tonov♩). Model, ki iz tega izhaja …, je Å¡e danes vpliven … ‘NemÅ¡ki urad za akustiko’ (po definiciji DIN 1320) je enostaven ton definiral kot ♩zvok♩ sinusnega obtoka, enostavni ♩zvok♩ pa kot ♩zvok♩, sestavljen iz harmoničnih ♩parcialnih tonov♩. ‘American Standard Association’ je fizikalni definiciji dodal navodilo o kvaliteti občutljivosti: enostaven ton (♩sinusni ton♩) čutimo prek ene ♩tonske viÅ¡ine♩ (singleness of pitch); kompleksen ton (‘♩zvok♩‘) pa čutimo prek več ♩tonskih viÅ¡in♩. Od Helmholtza naprej običajna in v akustiki povsem razumljivo ‘točna’ definicija tona in ♩zvoka♩ odstopa od glasbenega smisla pojma. V praksi je v ♩studiu za elektronsko glasbo♩ le malo nagnjenj k ukvarjanju s konvencionalnimi dejstvi in njihovimi jezikovno protislovnimi pomeni. Pojem ♩zvok♩ je večpomenski in nejasen. Vendar se je okrog tona in ♩zvoka♩ mogoče sporazumeti, če se vnaprej ignorira dvopomenskost v jeziku in ♩sinusni ton♩ poimenujemo ravno s tem nazivom.« (‹EH›, 353–354)

5) »(Naziv za) sluÅ¡ni čut z enopomensko določljivo ♩viÅ¡ino♩, ki fizikalno temelji na ♩sinusnem … nihaju♩, vendar na glasbeni ravni kot glasbeni ton sestoji iz ♩temeljnega tona♩ in iz … ♩parcialnih tonov♩ in po tem ustreza ♩zvoku♩.« (‹HI›, 479)

6) »Nihaji ♩parcialnih tonov♩ določenega periodičnega nihaja, ki jih sliÅ¡imo kot (glasbeni) ton (akustično povedano: kot ♩zvok♩), so medsebojno postavljeni v določen frekvenčni odnos. O harmoničnem odnosu govorimo takrat, ko imajo nihaji ♩parcialnih tonov♩ frekvence, ki so večkratniki (1 : 2 : 3 : 4) najgloblje frekvence, frekvence …. ♩temeljnega tona♩ …« (‹EN›, 113)

7) »[D]anes je tradicionalno razlikovanje med ♩tonom♩, ki je pregnanten, in ♊šumom♩, ki je amorfen. To mnenje je praktično prevladano, saj ‘amorfnost’ ♊šuma♩ temelji le na neprepoznavanju neraziskanega. Za razvoj ♩nove glasbe♩ so postale značilne teÅŸnje, da se osvetlijo razlike med ♩zvočnimi barvami♩ tudi na področju ♊šuma♩.« (‹G›, 64)

8) »Le en ♩sinusni nihaj♩ da ‘čisti’ ton (ki ga je mogoče producirati po elektronski poti). Naravni ton je, fizikalno gledano, ÅŸe ♩zvok♩: sestoji iz seÅ¡tevka ♩sinusnih tonov♩, ki se, podobno kot ♩parcialni toni♩, zdruÅŸujejo v celoto … Pri ♊šumu♩ so nihaji neperiodični in vrsta ♩parcialnih tonov♩ neharmonična, poleg tega pa je Å¡um tudi zelo gost … Kar zadeva ♩viÅ¡ino♩, se lahko pri ♊šumih♩ določi samo na pribliÅŸni ravni, in sicer zaradi zelo poudarjenega ♩pasu♩ ♩formantov♩. T. i. ♩beli Å¡um♩ se razteza po vsem sluÅ¡nem območju.« (‹M›, 17)

KR: V ‹L›, 587, in v ‹P›, 332, se ne ponuja razlikovanje med t. in ♩zvokom♩.

Vse D kaÅŸejo raznolikost pristopa k opredelitvi pomena tega pojma in zaradi tega zahtevajo tudi dodatno razlago:

D 1 in 2 zastopata enako mnenje o t., tj. razlika med t. in ♩zvokom♩ je samo v tem, da ♩zvok♩, domnevno, nima določene ♩viÅ¡ine♩. Po D 1 je le t. osnovno glasbeno gradivo, ♩zvok♩ pa ne!

D 3 je odraz zastarelega pristopa (gl. KM ♩zvoka♩, kjer se opozarja na polemično drÅŸo v D 2-B glede na D 1-B ♩zvoka♩, ki je iz istega vira).

D 4, čeprav je iz specialističnega vira, natančno opredelitev pomena ÅŸal t. temelji le na njegovi razliki s ♩sinusnim tonom♩. Preseneča povrÅ¡nost v njej in neučinkovitost dveh omenjenih poskusov pomenske standardizacije pojma.

V D 5 je popolna zmeda: najprej je razlika med »fizikalnim« in »glasbenim« nejasna, nato pa vse drugo.

V D 6, ki sicer prihaja iz vira, ki natančno uporablja pomen pojmov, spet srečamo zmedo okrog (glasbenega) t. in (akustičnega) ♩zvoka♩.

V D 7 se kaÅŸe redka teÅŸnja, da bi se pri opredelitvi pojmov, kot so t., ♩zvok♩ in ♊šum♩, pozabilo na obremenjenost s tradicionalnimi razlagami. D sicer polemizira z D ♊šuma♩ in ♩zvoka♩ v ‹RL› (gl. D 1 ♊šuma♩ in D 1-B ♩zvoka♩).

D 8 je edina (poleg delno D 7), v kateri se pojem postavlja v razmerje do ♩sinusnega tona♩, ♩zvoka♩ in ♊šuma♩, kar se zdi avtorju pričujočega Pojmovnika Å¡e zlasti pomembno.

V Pojmovniku se z vodilkami opozarja na razliko med (♩sinusnim♩) t., ♩zvokom♩ in ♊šumom♩, ki je prisotna zlasti na NEM-govornem območju. (V KM ♩sinusnega nihaja, tona, vala♩ je poudarjen razlog, zaradi katerega v samem geslu ni omenjen ♩zvok♩). Seveda sta zlasti t. in ♩zvok♩ v glasbenem izrazju večpomenski besedi, vendar je v izrazju ♩glasbe 20. stoletja♩, Å¡e zlasti glede na specifično izrazje in postopke ♩elektronske glasbe♩ v oÅŸjem in najÅ¡irÅ¡em smislu (gl. D 4 in 8), koristno biti pozoren na pomenske odtenke.

Torej: ♩sinusni nihaj, ton, val♩ ne vsebuje nobenih ♩parcialnih tonov♩ (kot poudarjata D 4 in 8), t. vsebuje ♩parcialne tone♩ maksimalne harmoničnosti; pri ♩zvoku♩ je ta harmoničnost ohranjena, vendar je – v razmerju do t. – več (zlasti zgornjih) neharmoničnih ♩parcialnih tonov♩, medtem ko je pri ♊šumu♩ odnos med ♩parcialnimi toni♩ povsem neharmoničen in neperiodičen.

GL: ♩barva zvoka♩, ♩intenziteta (tona) ♩ = (♩dinamika♩) = (♩jakost♩), ♩meÅ¡anica tonov♩, ♊şagasti nihaj, ton, val♩, ♩pravokotni nihaj, ton, zvok, val♩, ♩sinusni nihaj, ton, val♩, ♩skladba iz sinusnih tonov♩, ♩skupek tonov♩, ♩temeljni ton♩, ♩trajanje (tona) ♩, ♩trikotni nihaj, ton, val♩, = (♩deltasti nihaj, ton, val♩), ♩viÅ¡ina (tona)♩.

PRIM: ♊šum♩, ♩zvok♩.

‹BKR›, IV, 247–248; ‹CAN›, 551 (brez kateregakoli pomena v smislu zgoraj omenjenih D!), ‹CH›, 308 (brez kateregakoli pomena v smislu zgoraj omenjenih D!‹GRI›, III, 606; ‹GR6›, XIX, 59; ‹HO›, 1018; ‹LARE›, 1561–1562 (brez kateregakoli pomena v smislu zgoraj omenjenih D!);‹MGG›, XIII, 488–509; ‹MI›, III, 800–801; ‹RAN›, 863

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!