SKLADBA IZ SINUSNIH TONOV

NEM: Sinustonkomposition.

ET: ♩Sinusni nihaj, ton, val♩.

D: »(Naziv za) skladbo, ki razen ♩sinusnih tonov♩ ne uporablja nobenega drugega gradiva. Åœe v prvih elektronskih skladbah H. Eimerta in R. Beyera (iz leta 1953) so se … uporabljali ♩sinusni toni♩ … Prva serialna skladba, ki je bila zgrajena le iz ♩sinusnih tonov♩, je bila Stockhausenova Elektronska Å¡tudija I, ki je nastala poleti leta 1953, premierno pa je bila izvedena leta 1954. ZdruÅŸevanje ♩zvokov♩ in ♩meÅ¡anice tonov♩ iz ♩sinusnih tonov♩ je sploÅ¡no uveljavljeno pravilo ♩elektronske glasbe♩. Nasprotno temu je serialna skladba iz sinusnih tonov ostala nevplivna. Naziv skladba iz sinusnih tonov ni povsem pravilen. Kar posluÅ¡alci sliÅ¡ijo v skladbi iz sinusnih tonov, najpogosteje niso ♩sinusni toni♩, ampak, če zanemarimo posamezne ♩tone♩, skoraj vedno strukturirane kombinacije ♩sinusnih tonov♩ v obliki ♩meÅ¡anice tonov♩ ali ♊šumov♩ …« (‹EH›, 314–315)

KM: V STOCKHAUSEN 1964a: 22 Stockhausen z naslednjimi besedami opisuje svoje delo na Elektronskih Å¡tudijah I in II: »’Å tudija I’ … je prva skladba iz ♩sinusnih tonov♩. Iz najpreprostejÅ¡e elektroakustične osnovne zgradbe so se sintetično proizvajale ♩zvokov(n)e barve♩, katerih spajanje je nato določal skladatelj. Zavesten glasbeni red prodira v mikroakustično področje zvočne materije. Druga osnovna metoda elektronskega proizvajanja ♩zvoka♩ ne temelji na dodajanju ♩sinusnih tonov♩, (ki ustvarjajo) ♩stacionarne zvoke♩ in ♩meÅ¡anice tonov♩, ampak na ločevanju ♩belega Å¡uma♩ v ♩obaravni Å¡um♩. Zato so potrebni … ♩filtri♩, ki ♩beli Å¡um♩ ločujejo v ♩pasove Å¡uma♩ poljubne ♊širine pasu♩ in ♩gostote♩ – podobno je ločevanje bele svetlobe s prizmo v obarvano svetlobo. V Å tudiji II sem uporabljal – zaradi nezadosto diferenciranega sistema ♩filtrov♩ – poseben postopek, ki je omogočil, da se v skladbo vključi druÅŸina ♊šumov♩. V obeh Å tudijah nisem iskal kar se da raznolikih in nenavadnih ♩zvokov♩. Bolj sem se nagibal h končni zdruÅŸitvi zvočne materije in njene oblike.«

Omenjeno Stockhausenovo pričevanje ni zanimivo le zaradi tega, ker se da iz njega jasno razbrati, da pri s. iz s. t. ni nujno uporabljati le ♩aditivne♩, temveč tudi ♩subtraktivno sintezo zvoka♩. Cilj takÅ¡nega načina skladanja, ki se v D imenuje »serialna s. iz s. t.« tj. »končna zdruÅŸitev zvočne materije in njene oblike«, s. iz s. t. uvršča tudi v ♩skladbo iz zvoka♩, ki nastaja s ♩skladanjem zvoka♩.

KR: V D se odvečno poudarja, da s. iz s. t. pravazprav ni pravilen naziv, saj posluÅ¡alci ne sliÅ¡ijo ♩sinusnih tonov♩. Kot je vidno iz KM, gre predvsem za imenovanje zgradbe, s tem pa je naziv povsem primeren. Omemba sintetičnega proizvajanja ♩zvoka♩ v KM upravičuje pojem ♩sintetične glasbe♩ v pozitivnem smislu (gl. KM ♩sintetične glasbe♩).

GL: ♩aditivna sinteza zvoka♩, ♩elektronska glasba♩, ♩meÅ¡anica tonov♩, ♩sintetična glasba♩, ♩sinusni nihaj, ton, val♩, ♩skladanje zvoka♩ = (♩Klangkomposition♩), ♩skladba iz zvoka♩ = (♩Klangkomposition♩), ♩stacionarni zvok♩, ♩subtraktivna sinteza zvoka♩, ♩ton♩.

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!