JAZZ

ANG: jazz, Jazz 1880; NEM: Jazz, Jazzmusik, afroamerikanische Musikform; FR: jaz, musique de jazz, forme musicale afroaméricane; IT: jazz, musica jazz, forma musicale afroamericana.

ET: Nejasno, v angloameriško-kreolskem jeziku (19. stoletje?) je jazz pomenil: spolno dejanje, usmerjeno silo, hitrost, navdušenje, hitenje; izvirno različne ortografske verzije: jazz, jass, jaz, jas, ne samo kot samostalnik, tudi kot glagol in pridevnik (HUNKEMÖLLER 1976: 1).

D: »(Naziv za) raznovrstno zbirko slogov v 20. stoletju, preteÅŸno instrumentalnih ter večinoma ustvarjenih s strani ameriÅ¡kih črncev. ♩Swing♩ in ♩improvizacija♩ sta osnovi nekaterih slogov, je pa poudarek na ♩zvočni barvi♩ edino kar je skupno vsem slogom, ki se imenujejo ♩jazz♩, ne glede na to, ali so funkcionalni ali umetniÅ¡ki, popularni ali ezoterični, instrumentalni ali vokalni, improvizirani ali skladani, ♩hot♩ ali ♩cool♩. Jazz se prepleta z drugimi ÅŸanri. Vedno je bil povezan z ♩bluesom♩ … V svoji mladosti je vpijal instrumentacijo, večtematsko ♩strukturo♩, ÅŸeli izrazito ♩tonaliteto♩ in ♩ritme♩ iz glasbe ameriÅ¡kih koračnic in ♩ragtimea♩, harmonske ♩barve♩ iz klavirske glasbe skladateljev, kot sta Debussy in Ravel, melodije in oblike iz ameriÅ¡ke popularne pesmi in ♩ritme♩ iz latinskoameriÅ¡kih plesov … Pozneje je vključil figure za spremljavo in elektronske inovacije v ♩rocku♩ in ♩soulu♩, prav tako pa tudi postopke, ki niso pripadali zahodnji glasbi, posebej glede na afriÅ¡ka in brazilska tolkala.« (‹RAN›, 413–414)

KM: NEM, FR in IT ekvivalenti ANG izvirnika, ki od njega odstopajo, so ponujeni kot pojasnilo v ‹BR›; 236–237. Jazz seveda ni oblika, je kvečjemu vrsta.

V HUNKMÖLLER 1976: 7, se omenja, da je na začetku Å¡estdesetih let jazz postal uporaben kot tehnični pojem. Ne glede na to, celo nasproti dejstvu, da je nastal na koncu 19. stoletja, je eminenten pojem v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩.

KR: D ni izbrana, ker bi bila najboljÅ¡a, temveč zato, ker se iz njenih pomanjkljivosti lahko razbere, kako zapleteno je definiranje tega pomembnega pojma v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩. Jazz se razume kot konglomerat slogov, je torej skupni naziv za vse sloge, ki mu pripadajo. Na Å¡tevilnih mestih (ki jih tukaj ni treba navajati) se lahko prebere, da je jazz enostavno eden izmed slogov v ♩glasbi 20. stoletja♩. V D je nadalje značilno, da se takoj s sloga prehaja na glasbo, ter se namesto o mnoÅŸici slogov govori o mnoÅŸici glasb, ki pripadajo jazzu. Åœe to je dokaz, da definicija ♩jazza♩ kot sloga ni zadovoljiva. Kasneje se sploh ne govori več o slogih, prav tako ne o glasbah, temveč o ÅŸanrih, s katerimi se ♩jazz♩ prepleta. Eden izmed njih je ♩blues♩. (Åœe sama trditev, da je zgodnji jazz absorbiral ♩barve♩ iz Debussyjevih in Ravelovih klavirskih skladb, je sporna, čeprav to niti ni tako pomembno.) V nadaljevanju se ♩rock♩ in ♩soul♩ praktično obravnavata kot podzvrsti jazza (kako potem – ali kot njegova sloga, glasbi ali ÅŸanra?!).

Pri nas je v številnih člankih v ‹MELZ› jazz včasih razumljen kot pridevnik k samostalniku »glasba (muzika)«, z ortografijo: »jazz-muzika« (»jazz-glasba«) ali »jazz muzika« (»jazz glasba«). To je seveda napačno, ker je jazz sam po sebi zadosten pojem za opredlitev glasbe, še posebej zaradi tega, ker je v slovenščini taka konstrukcija zelo nenavadna, tj. da ima pred drugim samostalnikom vlogo pridevnika.

GL: ♩afrokubaski jazz♩, ♩arnÅŸma♩, ♩background♩, ♩baterija♩, ♩band♩, ♩beat♩ (D 1), ♩bebop♩ = ♩bop♩ = ♩rebop♩, ♩big band♩, ♩block chords♩, ♩blue note(s)♩, ♩blues♩, ♩blues-Iestvica♩, ♩boogie-woogie♩, ♩bop♩ = ♩bebop♩ = ♩rebop♩, ♩bossanova♩, ♩boston, valse boston♩ (gl. KM), ♩break♩ (D 1), ♩cakewalk♩, ♩calypso♩, ♩Chicago jazz♩, ♩chorus♩ (D 1), ♩city blues♩, ♩combo♩, ♩cool jazz♩, ♩country blues♩, ♩Creole jazz♩, ♩dirty tones (notes)♩, ♩dixieland♩, ♩drive♩, ♩East Coast jazz♩, ♩električni jazz♩, ♩free jazz♩, ♩funk(y), funky jazz♩, ♩fusion♩, ♩gospel♩, ♩hard bop♩, ♩harlemski slog♩, ♩hillbilly (music)♩, ♩hillbilly jazz♩, ♩honky-tonk(y)(-piano)♩, ♩honky-tonk(y)(-music)♩ , ♩hot, hot jazz♩, ♩hot music♩, ♩improvizacija♩, ♩jam, jam session♩, ♩jazzrock♩ = ♩rock jazz♩, ♩jug band♩, ♩jump, Harlem jump♩, ♩jungle music♩, ♩jungle style♩, ♩Kansas City jazz♩, ♩latinski jazz♩, ♩lead♩, ♩mainstream (jazz)♩ = (jazz glavne struje), ♩mambo♩, ♩modern jazz♩, ♩negro spiritual♩ = (spiritual), ♩New Orleans jazz♩, ♩new wave♩ (D 2), ♩off-beat♩, ♩old time jazz♩, ♩progressive jazz♩, ♩ragtime, rag♩, ♩rebop♩ = ♩bebop♩ = ♩bop♩, ♩rhythm and blues♩, ♩riff♩, ♩rock jazz♩ = ♩jazz rock♩, ♩salsa♩, ♩scat (singing)♩, ♩sekcija♩ (D 2), ♩simfonični jazz♩, ♩skiffle, skiffle band, skiffle group♩, ♩soul, soul jazz♩, ♩stomp♩, ♩swing♩, ♩third stream♩ = (tretja struja), ♩walking bass♩, ♩washboard, washboard band♩, ♩West Coast jazz♩.

PRIM: ♩glasba 20. stoletja♩, ♩pop, pop glasba♩, ♩popularna glasba♩, ♩rock, rock glasba♩, ♩zabavna glasba♩.

‹APE›, 146; ‹BASS›, II, 595–602; ‹BKR›, II, 255–257; ‹BKR›, V, 52; ‹CAN›, 275–276; ‹DG›, 219–292; ‹EH›, 155; ‹EIN›, 306; ‹FR›, 45–46; ‹GR›, 100–101; ‹GRJ›, I, 580–606; ‹GR6›, IX, 561–579; ‹HI›, 224; ‹HO›, 527–530; ‹IM›, 189; KNEÅœEVIĆ 1985; ‹L›, 287; ‹LARE›, 812–815; ‹M›, 538–541; ‹MGG›, VI, 1797–1820; ‹MI›, II, 616–620; ‹MELZ›, II, 256–258; ‹P›, 72; ‹RAN›, 413–417; ‹RIC›, II, 499–501; ‹HU›, 424–426; ‹SLON›, 1460–1462; ‹V›, 367–376

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!