INTUITIVNA GLASBA

ANG: intuitive music; NEM: intuitive Musik; FR. musique intuitive.

ET: Srednjeveško lat. intuitio = neposredno zrenje, pojav slike na površju ogledala (starejši pomen), on intueri = natančno videti, gledati, od predloga in = v, na, in glagola tueri = gledati (‹KLU›, 329, 335–336).

D: 1) »(Naziv za) enostavno, meditativno glasbo, pogosto za iracionalno intuicijo, ki je pod vplivom Cagea, Daljnjega vzhoda, ♩pop glasbe♩ itn. nastala v času (Å¡tudentskih) protestov 1968. leta.« (‹M›, 555)

2) »Pojem, ki ga Stockhausen uporablja raje kot ♩improvizacijo♩, ki označuje glasbo, ki jo je ustvarjal z izbranimi glasbeniki kot odgovor na verbalno besedilo (Aus den sieben Tagen), nedeterminirano notacijo (Prozession), sprejem kratkih valov (Kurzwellen) in skladbe za trak (Hymnen).« (‹GR›, 97)

3) »To glasbo, ki nastaja z duhovnim razpoloÅŸenjem, ki ga glasbeniku prinaÅ¡ajo kratka besedila, sem poimenoval intuitivna glasba. Beseda ‘♩improvizacija♩‘ se mi ne zdi več ustrezna za to, kar mi igramo, ker se z ♩improvizacijo♩ vedno povezuje predstava o shemah, ♩formulah♩ in slogovnih prvinah, ki so osnova ♩improvizacije♩; torej (pri ♩improvizaciji♩) se vedno gibljemo v nekem glasbenem jeziku, tudi takrat, ko se začasno v t. i. ‘♩prostih improvizacijah♩‘ premaknemo čez meje tega jezika … Glasbena meditacija ni nikakrÅ¡no uspavanje čutov, temveč skrajna budnost in – v najsvetleÅ¡ih trenutkih – ustvarjalna ekstaza.« (STOCKHAUSEN 1971: 123–125).

4) »Intuicija je nekaj nadracionalnega. Racionalno je nekaj, kar je povezano z naÅ¡im telesom: sposobnost razmiÅ¡ljanja, sposobnost razvrščanja in povezovanja v odnose – ki prihaja iz razuma. Intuitivno v oÅŸjem smislu, kakor ga jaz uporabljam, je izvenčloveÅ¡ko področje, ki na nas vpliva s tresljaji, ki nas nenehno bombardirajo. Ti tresljaji so deloma tudi natančno oblikovani in nam dajejo spodbudo določene aktivnosti. Ko pridemo v stanje, v katerem nismo obremenjeni sami s seboj, smo občutljivi na take tresljaje; če pa posebej vadimo prevajanje tega v aktivnost, potem iz tega lahko ustvarjamo glasbo. To lahko počne le posebna kategorija glasbenikov. Večina jih potem ne more delovati: to je prezahtevno za njih.« (STOCKHAUSEN 1978: 503)

KM: Glede na to, da se v D 2 omenja Stockhausenova skladba Aus den sieben Tagen kot primer intuitivne glasbe, D 3 pa je odlomek iz Stockhausenovega komentarja k tej skladbi, prinašamo eno izmed besedil, ki so, kot predloga, osnova za muziciranje v intuitivni glasbi:

NEOMEJENO

Igraj kak ♩ton♩

v prepričanju,

da imaš časa in prostora, kolikor hočeš

(za ansambel)

(iz ‹G›, 165).

Tak zapis je primer tudi za ♩verbalno partituro♩, oz. ♩prozno glasbo♩.

KR: D 1 posploÅ¡uje pomen pojma na nenatančen način, tako da je ne moremo jemati resno, Å¡e posebej zaradi neprevidnega paktiranja z ♩meditativno glasbo♩, ki jo tudi sam Stockhausen – v D 3 – skuÅ¡a (neuspeÅ¡no) razloÅŸiti kot relevantno kategorijo.

D 2 je pojasnjena z D 3 kar zadeva odnos med intuitivno glasbo in ♩improvizacijo♩ (oz. ♩prosto improvizacijo♩). V njej je problematično le navajanje primerov intuitivne glasbe, med katerimi so najbolj sumljivi Hymnen. Vsako omenjanje intuicije ne vsebuje nujno tudi intuitivne glasbe. Tako npr. Stockhausen vztraja na čistosti intuicije v zvezi s svojim projektom Musik fÃŒr ein Haus (1968), se pa bo ta projekt le s teÅŸavo uvrstil v intuitivno glasbo: »Intuitivna zavest se ne more zmotiti, ona nima meril o napačnem ali pravilnem, ne poseduje takega miÅ¡ljenja. Intuitivna zavest je taka, kot je.« (RITZEL 1970: 40)

Pojem je treba uporabljati izključno v zvezi z njegovim pomenom v skladateljski teoriji K. Stockhausena, čeprav – kakor se vidi v D 3 in 4 – tudi tukaj ni povsem natančen, posebej kar zadeva odnos do ♩improvizacije♩ (na sploÅ¡no) in ♩proste improvizacije♩ (konkretno). Najbolj se je treba izogibati meÅ¡anju s sploÅ¡nimi konotacijami, ki so navedene v D 1, Å¡e najbolj z ♩meditativno glasbo♩.

GL: ♩improvizacija♩, ♩meditativna glasba♩, ♩verbalna partitua♩, ♩prozna glasba♩, ♩prosta improvizacija♩.

‹BOSS›, 72–73; ‹G›, 154–166; ‹GL›, 85

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!