GLASBENA GRAFIKA

AN: musical graphics; NEM: musikalische Graphik; FR: graphie musicale; IT: grafismo musicale.

ET:grš. graphikē (tekhnē) = umetnost pisanja, slikanja, risanja (‹KLU›, 257).

D: »(Naziv za) vrsto notacije, ki s slikovno upodobitvijo označuje situacije, ki se kot ‘večjezikovna notacija’ (Haubenstock-Ramati) asociativno prevajajo v glasbene akcije (gl. ♩akcijska notacija♩, op. N. G.) in ki resnično ‘skladanje’ prepušča izvajalcu.« (‹HI›, 305).

KR: Haubenstock-Ramatijev pojem »večjezikovna notacija« je razloÅŸen v HAUBENSTOCK-RAMATI 1965:54: »TeÅŸave se pri glasbeni notaciji začnejo v trenutku prehoda iz stabilnih oblik, ki temeljijo na enopomenski notaciji, v ♩variabilne oblike♩ ki – vsaj deloma – morajo temeljiti na večpomenski notaciji.« Iz te razlage je jasno, da je »večpomenska notacija« problematičen pojem, ker se povezuje na ♩variabilno obliko♩, ki se v tem Pojmovniku razlikuje od ♩večpomenske oblike♩. ♩Variabilna oblika♩ je kot nasprotje »stabilni obliki« problematičen pojem, ker je ÅŸe sam pojem »stabilna oblika« diskutabilen (gl. o tem npr. D 2 ♩odprte oblike♩).

V D se pojem glasbene grafike razume tako, da je za njega samoumevna realizacija v ♩zvoku♩. Vendar je glasbena grafika, za razliko od ♩grafične notacije♩, s katero očitno nista sopomenki, predvsem tista vrsta grafičnega zapisa, ki obstaja kot avtohton grafično – likovni objekt ter je zato tudi ♩glasba za oči♩ (podobno kot je ♩prozna glasba♩ – če ne zahteva nujno realizacije v ♩zvoku♩ – lahko tudi ♩glasba za branje♩; gl. KM ♩prozne glasbe♩). V to vrsto glasbeno – zvokovno nefunkcionalne glasbene grafike sodi Duchamppova La Mariée mis à nu par ses Célibataires (gl. TOMKINS 1975: 9–68) in Treatise (1963–1967) C. Cardewa, ki je grafično-likovno toliko kvaliteten, da se ga lahko tretira izključno kot likovni objekt, čeprav je pogosto bil tudi predloga za realizacijo v ♩zvoku♩ (‹GL›, 86–87). V ‹CPI›, 239, se zato navaja samo pojem »grafika« (»graphic«; celo brez končnice -s, torej ne kot »graphics«) – brez glasbe – kot naziv za tiste »partiture, ki so bolj usmerjene k vizualnem spodbujanju kot pa k sporočanju navodil prek (grafičnih) simbolov«.

GL: ♩akcijska glasba♩, ♩glasba na papirju♩, ♩glasba za oči♩, ♩grafična notacija♩, ♩improvizacija♩, ♩nesliÅ¡na glasba♩, ♩notacija z napotki♩

‹BASS›, III, 358–362; ‹BKR›, III, 176–177; ‹EH›, 211; ‹FR›, 55 = gl. tudi ♩grafično notacijo♩; ‹G›, 188; KARKOSCHKA 1966: 79–82; ‹KS›, 170–173; STOIANOVA 1978: 82–84

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!