Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

FUTURIZEM

ANG: futurism; NEM: Futurismus; FR: futurisme; IT: futurismo.

ET: Lat. futurus = prihodnji.

D:»(Naziv za) italijansko smer v umetnosti, ki se je pojavila okrog leta 1910. V likovni umetnosti vzporedno s francoskim kubizmom in nemškim ekspresionizmom. Gibanje, ki ga je leta 1909 utemeljil pesnik in politik F. T. Marinetti, je prinašalo svoje revolucionarne ideje v obliki agresivnih ‘futurističnih manifestov’ (ki se jih je med letoma 1909 in 1943 pojavilo celo 85) in ki so po svoji radikalnosti presegli tisto, kar so sami umetniki lahko uresničili. (Za glasbo) so pomembni samo manifesti ‘klasičnega’ futurizma med letoma 1910 in 1924, med katerimi so Manifesto dei musicisti futuristi in La musica futurista F. B. Pratelle (oba z začetka leta 1911) ter manifest L’arte dei rumori L. Russola (iz marca 1913). Russolova klasifikacija šumov in hrupa je uporabljala navadne opise besed …

Takrat senzacionalna futuristična prizadevanja okoli glasbe, ki so jih spoznali tudi Stravinski, Milhaud, Honegger in Varèse, so propadla zaradi primitivnosti Russolovih intronarumorjev ali pa zaradi povprečnosti futurističnih glasbenikov, ki se nikakor niso mogli primerjati … s futurističnimi slikarji, kot so Boccioni, Carra, Balla in Severini. Futuristična umetnost bruitizma … ni našla nobenih naslednikov. Varèse, ki se ga pogosto omenja v tem kontekstu, ni uvedel nikakršne nove aparature za proizvajanje zvoka, temveč je samo emancipirana tolkala uporabljal za učinke s šumi in hrupom. Najuspešnejši bruitist Russolo je sicer natančno dojel, da se šumi morajo sortirati za skladateljske potrebe, to je, da ne smejo biti samo dekorativni dodatki za tonsko slikanje (kot pozneje pri Satieu in Antheliu). To pomembno načelo so šele kasneje lahko primerno uresničili s sredstvi elektronske glasbe …« (‹EH›, 110–111)

KM: V KM glasbe šuma, hrupa se navaja Russolova kategorizacija šumov in hrupa. O zvezi Varèsea s f. gl. BOSSEUR: 1976, pa tudi VARЀSE 1983a: 143.

KR: D je izbrana zaradi številnih koristnih podatkov in zaradi kritične drže do f. oz. bruitizma kot njegove glasbene emancipacije. Z navedki se na splošno lahko strinjamo. Zanimivo pa je to, da se na koncu D omenja elektronska glasba kot sredstvo, s katerim bi lahko ­uresničili Russolove ideje o klasifikaciji šumov. Ta pristop je veliko prikladnejši za konkretno glasbo, vsaj v njeni zgodnji fazi.

Pripona -izem navadno sugerira naziv za slog, obdobje ipd. […]. Ta pojem upravičeno uporablja ta pomen, kot tudi bruitizem kot njegova (glasbena podzvrst).

V ‹P›, 87, se navaja bruitizem kot sopomenka f., kar je napačno (gl. KR bruitizma).

GL: bruitizem, glasba šuma, hrupa, intonarumori, komatična Iestvica, rumorarmonio = russolofon, russolofon = rumorarmonio, strojna glasba .

‹APE›, 115; ‹BASS›,II, 307–317; ‹BKR› , II, 90; ‹FR›, 33; ‹GR›, 79; ‹GR6›, VII, 41–42; ‹H›, 23–24; ‹HO›, 414; ‹IM›, 139; ‹JON›, 109–110; ‹M›, 519; ‹MELZ›, I, 635; ‹MI›, II, 192; ‹RAN›, 330; ‹RL›, 313; ‹ROS›, 96; ‹SLON›, 1449; ‹THO›, 80–83; ‹V›, 258

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!