FUTURIZEM

ANG: futurism; NEM: Futurismus; FR: futurisme; IT: futurismo.

ET: Lat. futurus = prihodnji.

D:»(Naziv za) italijansko smer v umetnosti, ki se je pojavila okrog leta 1910. V likovni umetnosti vzporedno s francoskim kubizmom in nemÅ¡kim ♩ekspresionizmom♩. Gibanje, ki ga je leta 1909 utemeljil pesnik in politik F. T. Marinetti, je prinaÅ¡alo svoje revolucionarne ideje v obliki agresivnih ‘futurističnih manifestov’ (ki se jih je med letoma 1909 in 1943 pojavilo celo 85) in ki so po svoji radikalnosti presegli tisto, kar so sami umetniki lahko uresničili. (Za glasbo) so pomembni samo manifesti ‘klasičnega’ futurizma med letoma 1910 in 1924, med katerimi so Manifesto dei musicisti futuristi in La musica futurista F. B. Pratelle (oba z začetka leta 1911) ter manifest L’arte dei rumori L. Russola (iz marca 1913). Russolova klasifikacija ♊šumov♩ in hrupa je uporabljala navadne opise besed 


Takrat senzacionalna futuristična prizadevanja okoli glasbe, ki so jih spoznali tudi Stravinski, Milhaud, Honegger in VarÚse, so propadla zaradi primitivnosti Russolovih ♩intronarumorjev♩ ali pa zaradi povprečnosti futurističnih glasbenikov, ki se nikakor niso mogli primerjati 
 s futurističnimi slikarji, kot so Boccioni, Carra, Balla in Severini. Futuristična umetnost ♩bruitizma♩ … ni naÅ¡la nobenih naslednikov. VarÚse, ki se ga pogosto omenja v tem kontekstu, ni uvedel nikakrÅ¡ne nove aparature za proizvajanje ♩zvoka♩, temveč je samo emancipirana tolkala uporabljal za učinke s ♊šumi♩ in hrupom. NajuspeÅ¡nejÅ¡i bruitist Russolo je sicer natančno dojel, da se ♊šumi♩ morajo sortirati za skladateljske potrebe, to je, da ne smejo biti samo dekorativni dodatki za tonsko slikanje (kot pozneje pri Satieu in Antheliu). To pomembno načelo so Å¡ele kasneje lahko primerno uresničili s sredstvi ♩elektronske glasbe♩  « (‹EH›, 110–111)

KM: V KM ♩glasbe Å¡uma, hrupa♩ se navaja Russolova kategorizacija ♊šumov♩ in hrupa. O zvezi VarÚsea s f. gl. BOSSEUR: 1976, pa tudi VARЀSE 1983a: 143.

KR: D je izbrana zaradi Å¡tevilnih koristnih podatkov in zaradi kritične drÅŸe do f. oz. ♩bruitizma♩ kot njegove glasbene emancipacije. Z navedki se na sploÅ¡no lahko strinjamo. Zanimivo pa je to, da se na koncu D omenja ♩elektronska glasba♩ kot sredstvo, s katerim bi lahko ­uresničili Russolove ideje o klasifikaciji ♊šumov♩. Ta pristop je veliko prikladnejÅ¡i za ♩konkretno glasbo♩, vsaj v njeni zgodnji fazi.

Pripona -izem navadno sugerira naziv za slog, obdobje ipd. […]. Ta pojem upravičeno uporablja ta pomen, kot tudi ♩bruitizem♩ kot njegova (glasbena podzvrst).

V ‹P›, 87, se navaja ♩bruitizem♩ kot sopomenka f., kar je napačno (gl. KR ♩bruitizma♩).

GL: ♩bruitizem♩, ♩glasba Å¡uma, hrupa♩, ♩intonarumori♩, ♩komatična Iestvica♩, ♩rumorarmonio♩ = ♩russolofon♩, ♩russolofon♩ = ♩rumorarmonio♩, ♩strojna glasba♩ .

‹APE›, 115; ‹BASS›,II, 307–317; ‹BKR› , II, 90; ‹FR›, 33; ‹GR›, 79; ‹GR6›, VII, 41–42; ‹H›, 23–24; ‹HO›, 414; ‹IM›, 139; ‹JON›, 109–110; ‹M›, 519; ‹MELZ›, I, 635; ‹MI›, II, 192; ‹RAN›, 330; ‹RL›, 313; ‹ROS›, 96; ‹SLON›, 1449; ‹THO›, 80–83; ‹V›, 258

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!